{ Назва статті 1 в редакції Закону N 609-V від 07.02.2007 }
Здійснення соціального захисту дітей і профілактики серед них правопорушень покладається в межах визначеної компетенції на:
центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері сім’ї та дітей, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері сім’ї та дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім’ї та дітей, відповідні структурні підрозділи обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських і районних у містах рад; { Абзац другий частини першої статті 1 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
уповноважені підрозділи органів Національної поліції; { Абзац третій частини першої статті 1 в редакції Законів N 5462-VI від 16.10.2012, N 901-VIII від 23.12.2015 }
приймальники-розподільники для дітей органів Національної поліції; { Абзац четвертий частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом N 901-VIII від 23.12.2015 }
школи соціальної реабілітації та професійні училища соціальної реабілітації органів освіти;
центри медико-соціальної реабілітації дітей закладів охорони здоров'я;
спеціальні виховні установи Державної кримінально-виконавчої служби України; { Абзац сьомий частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1254-VI від 14.04.2009 }
притулки для дітей;
центри соціально-психологічної реабілітації дітей;
соціально-реабілітаційні центри (дитячі містечка).
{ Частина перша статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом N 312-XIV від 11.12.98; в редакції Закону N 864-XIV від 08.07.99; із змінами, внесеними згідно із Законами N 673-IV від 03.04.2003, N 2377-IV від 20.01.2005; в редакції Закону N 609-V від 07.02.2007 }
У здійсненні соціального захисту і профілактики правопорушень серед дітей беруть участь у межах своєї компетенції інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, окремі громадяни. ( Частина друга статті 1 в редакції Закону N 864-XIV від 08.07.99 )
Під соціальним захистом дітей у цьому Законі слід розуміти комплекс заходів і засобів соціально-економічного та правового характеру, здійснення яких покладається на суб'єктів, зазначених у частинах першій та другій цієї статті, щодо забезпечення прав дітей на життя, розвиток, виховання, освіту, медичне обслуговування, надання матеріальної підтримки. ( Статтю 1 доповнено частиною третьою згідно із Законом N 673-IV від 03.04.2003 )
Основними завданнями центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім'ї та дітей, служб у справах дітей є:
розроблення і здійснення самостійно або разом з відповідними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадськими організаціями заходів щодо захисту прав, свобод і законних інтересів дітей;
координація зусиль центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності у вирішенні питань соціального захисту дітей та організації роботи із запобігання дитячій бездоглядності;
забезпечення додержання вимог законодавства щодо встановлення опіки та піклування над дітьми, їх усиновлення;
здійснення контролю за умовами утримання і виховання дітей у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спеціальних установах і закладах соціального захисту для дітей незалежно від форми власності;
ведення державної статистики щодо дітей відповідно до законодавства України та міжнародних стандартів;
ведення обліку дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, усиновлених, влаштованих до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу та соціально-реабілітаційних центрів (дитячих містечок);
проведення роботи з соціально-правового захисту дітей, запобігання бездоглядності та правопорушенням серед них, із соціально-психологічної реабілітації найбільш уразливих категорій дітей, контроль та координація діяльності служб у справах дітей; { Абзац восьмий частини першої статті 4 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
здійснення з питань, що належать до їх компетенції, координації та методологічного забезпечення діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування стосовно соціального захисту дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб із їх числа, а також забезпечення додержання законодавства щодо встановлення опіки і піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, їх усиновлення, застосування інших передбачених законодавством форм влаштування дітей; { Абзац частини першої статті 4 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
сприяння розвитку різних форм виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. { Абзац частини першої статті 4 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім'ї та дітей, служби у справах дітей мають право:
приймати з питань, що належать до їх компетенції, рішення, які є обов’язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності і громадянами; { Абзац другий частини другої статті 4 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
звертатися у разі порушення прав та законних інтересів дітей, а також з питань надання їм допомоги до відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності;
проводити роботу серед дітей з метою запобігання правопорушенням;
порушувати перед органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питання про направлення до спеціальних установ для дітей, навчальних закладів (незалежно від форми власності) дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, неодноразово самовільно залишали сім'ю та навчальні заклади;
забезпечувати влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім'ї, передачу під опіку, піклування, на усиновлення;
вести справи з опіки та піклування над дітьми та усиновлення дітей;
перевіряти стан роботи із соціально-правового захисту дітей у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спеціальних установах і закладах соціального захисту для дітей незалежно від форми власності, стан виховної роботи з дітьми у навчальних закладах, за місцем проживання, а також у разі необхідності - умови роботи працівників молодше 18 років на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності;
представляти у разі необхідності інтереси дітей в судах, у їх відносинах з підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності;
запрошувати для бесіди батьків або опікунів, піклувальників, посадових осіб до служби у справах дітей з метою з'ясування причин та умов, які призвели до порушення прав дітей, бездоглядності, вчинення правопорушень, вживати заходів щодо їх усунення;
давати згоду на звільнення працівників молодше 18 років за ініціативою власника підприємства, установи та організації незалежно від форми власності або уповноваженого ним органу;
порушувати перед органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питання про накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб у разі невиконання ними рішень, прийнятих центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім'ї та дітей, службами у справах дітей;
визначати потребу регіонів в утворенні спеціальних установ і закладів соціального захисту для дітей;
розробляти і реалізовувати власні та підтримувати громадські програми соціального спрямування з метою забезпечення захисту прав, свобод і законних інтересів дітей;
порушувати перед органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питання про притягнення до відповідальності згідно із законом фізичних та юридичних осіб, які допустили порушення прав, свобод і законних інтересів дітей;
відвідувати дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, перебувають на обліку в службі у справах дітей, за місцем їх проживання, навчання і роботи; вживати заходів для соціального захисту дітей.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань сім’ї та дітей, контролює діяльність органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім’ї та дітей. { Частина третя статті 4 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
{ Частину четверту статті 4 виключено на підставі Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
Центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, посадові особи зобов'язані у строк, визначений центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім'ї та дітей, відповідними службами у справах дітей, повідомляти про заходи, вжиті на виконання прийнятих ними рішень.
{ Частину шосту статті 4 виключено на підставі Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
{ Частину сьому статті 4 виключено на підставі Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
Штатна чисельність працівників районних, міських, районних у містах служб у справах дітей установлюється з розрахунку один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, які проживають у районі, та не більше ніж на дві тисячі дітей, які проживають у місті, районі у місті. Штатна чисельність працівників служб у справах дітей виконавчих органів сільських, селищних рад відповідних територіальних громад встановлюється з розрахунку один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, але не менше одного працівника на об’єднану територіальну громаду.
{ До статті 4 включено частину сьому згідно із Законом N 1824-VIII від 19.01.2017 }
{ Частину восьму статті 4 виключено на підставі Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім’ї та дітей, служби у справах дітей мають права юридичної особи.
{ До статті 4 включено частину восьму згідно із Законом N 1824-VIII від 19.01.2017 }
Типове положення про службу у справах дітей затверджує Кабінет Міністрів України.
{ Стаття 4 в редакції Закону N 864-XIV від 08.07.99; із змінами, внесеними згідно із Законами N 673-IV від 03.04.2003, N 3167-IV від 01.12.2005; в редакції Закону N 609-V від 07.02.2007 }
{ Назва статті 5 в редакції Законів N 5462-VI від 16.10.2012, N 901-VIII від 23.12.2015 }
{ Частину першу статті 5 виключено на підставі Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
Уповноважені підрозділи органів Національної поліції зобов’язані: { Абзац перший частини другої статті 5 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012; з змінами, внесеними згідно із Законом N 901-VIII від 23.12.2015 }
проводити роботу щодо запобігання правопорушенням дітей;
виявляти, припиняти та розкривати кримінальні правопорушення, вчинені дітьми, вживати з цією метою оперативно-розшукових і профілактичних заходів, передбачених чинним законодавством; { Абзац третій частини другої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 245-VII від 16.05.2013 }
розглядати у межах своєї компетенції заяви і повідомлення про правопорушення, вчинені дітьми;
{ Абзац п'ятий частини другої статті 5 виключено на підставі Закону N 245-VII від 16.05.2013 }
виявляти причини та умови, що сприяють вчиненню правопорушень дітьми, вживати в межах своєї компетенції заходів до їх усунення; брати участь у правовому вихованні дітей;
розшукувати дітей, що зникли, дітей, які залишили сім'ї, навчально-виховні заклади (бродяжать) та спеціальні установи для дітей; { Абзац сьомий частини другої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 609-V від 07.02.2007 }
виявляти дорослих осіб, які втягують дітей у злочинну діяльність, проституцію, пияцтво, наркоманію та жебрацтво;
виявляти осіб, які займаються виготовленням та розповсюдженням порнографічної продукції, видань, що пропагують насильство, жорстокість, сексуальну розпусту;
виявляти батьків або осіб, що їх замінюють, які ухиляються від виконання передбачених законодавством обов'язків щодо створення належних умов для життя, навчання та виховання дітей; { Частину другу статті 5 доповнено абзацом згідно із Законом N 609-V від 07.02.2007 }
вести облік правопорушників, що не досягли 18 років, у тому числі звільнених з спеціальних виховних установ, з метою проведення профілактичної роботи, інформувати відповідні служби у справах дітей стосовно цих дітей; { Абзац частини другої статті 5 в редакції Закону N 673-IV від 03.04.2003; із змінами, внесеними згідно із Законами N 2377-IV від 20.01.2005, N 609-V від 07.02.2007 }
повертати до місця постійного проживання, навчання або направляти до спеціальних установ для дітей у термін не більше восьми годин з моменту виявлення дітей, яких було підкинуто, або які заблукали, або залишили сім'ю чи навчально-виховні заклади;
викликати дітей, їх батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників), а також інших осіб у справах та інших матеріалах про правопорушення і у разі ухилення без поважних причин від явки за викликом - піддавати їх приводу;
відвідувати правопорушників, що не досягли 18 років, за місцем їх проживання, навчання, роботи, проводити бесіди з ними, їх батьками (усиновителями) або опікунами (піклувальниками); { Абзац чотирнадцятий статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 609-V від 07.02.2007 }
отримувати від підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності відомості, необхідні у зв'язку з матеріалами про правопорушення, що перебувають у її провадженні;
затримувати і тримати у спеціально відведених для цього приміщеннях дітей, які залишилися без опіки та піклування, - на період до передачі їх законним представникам або до влаштування в установленому порядку, але не більше восьми годин; { Абзац частини другої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1410-IV від 03.02.2004; в редакції Закону N 2507-VI від 09.09.2010 }
затримувати і тримати у спеціально відведених для цього приміщеннях дітей віком від 11 років, які підозрюються у вчиненні суспільно небезпечних діянь, за які Кримінальним кодексом України передбачено покарання у виді позбавлення волі до п'яти років або більш м'яке покарання, і які не досягли віку, з якого за такі діяння особи підлягають кримінальній відповідальності, - до передачі їх під нагляд батьків, осіб, які їх замінюють, або адміністрації навчального чи іншого дитячого закладу, в якому постійно проживає ця дитина, але не більше восьми годин; { Абзац частини другої статті 5 в редакції Закону N 2507-VI від 09.09.2010 }
затримувати і тримати у спеціально відведених для цього приміщеннях дітей віком від 11 років, які підозрюються у вчиненні суспільно небезпечних діянь, що підпадають під ознаки діянь, за які Кримінальним кодексом України передбачено покарання у виді позбавлення волі понад п'ять років, і які не досягли віку, з якого за такі діяння особи підлягають кримінальній відповідальності, - до доставлення їх до суду для вирішення питання про поміщення їх у приймальники-розподільники для дітей, але не більше дванадцяти годин з моменту їх затримання; { Абзац частини другої статті 5 в редакції Закону N 2507-VI від 09.09.2010 }
здійснювати згідно з чинним законодавством гласні та негласні оперативно-розшукові заходи з метою розкриття кримінальних правопорушень, вчинених дітьми або за їх участю; { Абзац дев'ятнадцятий частини другої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 245-VII від 16.05.2013 }
виявляти, вести облік осіб, які втягують дітей в антигромадську діяльність; ( Абзац частини другої статті 5 в редакції Закону N 864-XIV від 08.07.99 )
проводити обшуки, вилучення та інші слідчі дії відповідно до кримінального процесуального законодавства; { Абзац двадцять перший частини другої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 245-VII від 16.05.2013 }
проводити за наявності законних підстав огляд дітей, речей, які є при них, транспортних засобів;
вилучати документи і предмети, що можуть бути речовими доказами правопорушення або використані на шкоду здоров'ю дітей; ( Абзац частини другої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 864-XIV від 08.07.99 )
складати протоколи про адміністративні правопорушення дітей, а також їх батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників), які не виконують обов'язків щодо виховання і навчання дітей, інформувати відповідні служби у справах дітей; ( Абзац частини другої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом N 673-IV від 03.04.2003 )
вносити підприємствам, установам та організаціям незалежно від форм власності обов'язкові для розгляду подання про необхідність усунення причин та умов, що сприяють вчиненню правопорушень дітьми;
доставляти в органи Національної поліції на строк до восьми годин дітей, які вчинили адміністративне правопорушення, але не досягли віку, з якого настає адміністративна відповідальність, для встановлення особи, обставин вчинення правопорушення та передачі їх батькам чи особам, які їх замінюють, або у притулки для дітей служб у справах дітей; { Абзац статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законами N 609-V від 07.02.2007, N 2507-VI від 09.09.2010, N 901-VIII від 23.12.2015 }
після встановлення особи дитини невідкладно сповіщати батьків або осіб, які їх замінюють, про адміністративне затримання дитини, а в разі вчинення кримінального правопорушення також інформувати органи прокуратури; { Частину другу статті 5 доповнено абзацом згідно із Законом N 673-IV від 03.04.2003; в редакції Закону N 609-V від 07.02.2007; із змінами, внесеними згідно із Законом N 245-VII від 16.05.2013 }
повідомляти органи опіки та піклування за місцем перебування дитини про відомий факт залишення його без опіки (піклування) батьків; { Частину другу статті 5 доповнено абзацом згідно із Законом N 673-IV від 03.04.2003; із змінами, внесеними згідно із Законом N 609-V від 07.02.2007 }
інформувати відповідні служби у справах дітей про дітей, які затримані чи яким повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень; { Частину другу статті 5 доповнено абзацом згідно із Законом N 673-IV від 03.04.2003; із змінами, внесеними згідно із Законом N 245-VII від 16.05.2013 }
здійснювати відповідно до законодавства заходи соціального патронажу щодо дітей, які відбували покарання у виді позбавлення волі на певний строк; ( Частину другу статті 5 доповнено абзацом згідно із Законом N 3167-IV від 01.12.2005 )
вести облік правопорушників, що не досягли 18 років, які потребують медичної допомоги, у тому числі звільнених із спеціальних виховних установ, з метою проведення профілактичної роботи, інформувати відповідні служби у справах дітей стосовно цих дітей. { Частину другу статті 5 доповнено абзацом згідно із Законом N 3167-IV від 01.12.2005; із змінами, внесеними згідно із Законом N 609-V від 07.02.2007 }
Уповноважені підрозділи органів Національної поліції виконують також інші обов’язки та мають інші права, передбачені законодавством.
{ Частина третя статті 5 в редакції Закону N 5462-VI від 16.10.2012; із змінами, внесеними згідно із Законом N 901-VIII від 23.12.2015 }
{ Частину четверту статті 5 виключено на підставі Закону N 5462-VI від 16.10.2012 }
Приймальники-розподільники для дітей - спеціальні установи органів Національної поліції, призначені для тимчасового тримання дітей віком від 11 років. Приймальники-розподільники для дітей створюються в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та діють згідно з положенням, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України. Права та обов'язки посадових осіб приймальників-розподільників визначаються положенням про приймальники-розподільники для дітей. { Частина перша статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом N 901-VIII від 23.12.2015 }
Приймальники-розподільники для дітей є юридичними особами.
У приймальники-розподільники для дітей діти поміщаються за рішенням суду.
Строк перебування дитини у приймальнику-розподільнику для дітей визначається судом залежно від наявності об'єктивних підстав для її тримання в цій установі. У приймальники-розподільники для дітей поміщаються діти, які:
1) досягли 11-річного віку та щодо яких є достатньо підстав вважати, що вони вчинили суспільно небезпечне діяння, що підпадає під ознаки діяння, за яке Кримінальним кодексом України передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк понад п’ять років, і які не досягли віку, з якого за таке діяння особи підлягають кримінальній відповідальності, - на строк, визначений слідчим суддею, судом у постановленій у кримінальному провадженні ухвалі про поміщення особи у приймальник-розподільник для дітей.
Влаштування дитини, тримання якої у приймальнику-розподільнику для дітей припинено, та невідкладне доставлення до подальшого місця влаштування здійснюються посадовими особами приймальника-розподільника для дітей;
{ Пункт 1 частини четвертої статті 7 в редакції Закону N 245-VII від 16.05.2013 }
2) підлягають направленню за рішенням суду, що набрало законної сили, до спеціальних навчально-виховних закладів, і є достатньо підстав вважати, що такі діти займатимуться протиправною діяльністю, - на строк, необхідний для доставлення їх до спеціальних навчально-виховних закладів, але не більше 30 діб;
3) самовільно залишили спеціальні навчально-виховні заклади, в яких вони перебували, - на строк, необхідний для доставлення їх до спеціальних навчально-виховних закладів, але не більше 30 діб;
4) перебувають у розшуку як такі, що зникли, залишили сім'ї або навчально-виховні заклади (бродяжать), - на строк, необхідний для передання їх уповноваженому підрозділу органів Національної поліції, який ініціював розшук, але не більше 36 годин;
{ Пункт 4 частини четвертої статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законами N 5462-VI від 16.10.2012, N 901-VIII від 23.12.2015 }
5) залишили держави постійного проживання і відповідно до міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, підлягають поверненню до держави свого постійного проживання, - на строк, необхідний для передачі їх батькам, особам, які їх замінюють, або працівникам спеціалізованих установ держав постійного проживання.
Не підлягають доставленню до приймальників-розподільників для дітей діти, які перебувають у стані алкогольного сп'яніння або під впливом наркотичних чи токсичних речовин, а також психічно хворі діти з вираженими симптомами хвороби.
Порядок тримання дітей, поміщених у приймальники-розподільники для дітей, визначається правилами внутрішнього розпорядку приймальника-розподільника для дітей, затвердженими Міністерством внутрішніх справ України.
{ Стаття 7 із змінами, внесеними згідно із Законом N 609-V від 07.02.2007; в редакції Закону N 2507-VI від 09.09.2010 }
Нагляд за додержанням законів уповноваженими підрозділами органів Національної поліції, приймальниками-розподільниками для дітей, школами та професійними училищами соціальної реабілітації, спеціальними виховними установами Державної кримінально-виконавчої служби України здійснюється прокурором шляхом реалізації повноважень щодо нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство, та повноважень щодо нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах та при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
{ Стаття 17 в редакції Закону N 1697-VII від 14.10.2014; із змінами, внесеними згідно із Законом N 901-VIII від 23.12.2015 }