1. Цей Закон регулює:
організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності; { Абзац другий частини першої статті 1 в редакції Закону N 768/97-ВР від 23.12.97; із змінами, внесеними згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності. { Абзац третій частини першої статті 1 в редакції Закону N 768/97-ВР від 23.12.97 }
{ Частину другу статті 1 виключено на підставі Закону N 768/97-ВР від 23.12.97 }
2. Відносини оренди рухомого та нерухомого майна, об'єктів майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про особливості правового режиму майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук".
{ Статтю 1 доповнено частиною другою згідно із Законом N 3065-III від 07.02.2002, із змінами, внесеними згідно із Законами N 1911-IV від 29.06.2004 }
3. Відносини оренди рухомого та нерухомого майна, закріпленого за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також за спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань організації спеціального зв'язку та захисту інформації, підпорядкованими йому регіональними органами та територіальними підрозділами, закладами та установами Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, які ведуть його облік у спеціальному порядку, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про господарську діяльність у Збройних Силах України".
{ Статтю 1 доповнено частиною згідно із Законом N 1083-XIV від 21.09.99; із змінами, внесеними згідно із Законом N 879-VI від 15.01.2009 }
4. Відносини оренди рухомого та нерухомого майна, що належить вищим навчальним закладам та/або науковим установам, що є засновниками наукового парку, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про наукові парки".
{ Статтю 1 доповнено частиною згідно із Законом N 1563-VI від 25.06.2009 }
5. Оренда майна інших форм власності може регулюватися положеннями цього Закону, якщо інше не передбачено законодавством та договором оренди.
{ Абзац другий частини п'ятої статті 1 виключено на підставі Закону N 3269-VI від 21.04.2011 }
6. Відносини оренди об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності".
{ Статтю 1 доповнено частиною шостою згідно із Законом N 2624-VI від 21.10.2010 }
7. Відносини оренди об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про особливості оренди чи концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності".
{ Статтю 1 доповнено частиною сьомою згідно із Законом N 3687-VI від 08.07.2011 }
8. Відносини оренди рухомого та нерухомого майна державних підприємств, у тому числі казенних підприємств, оборонно-промислового комплексу, які включені до складу Державного концерну "Укроборонпром", регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про деякі питання заборгованості підприємств оборонно-промислового комплексу - учасників Державного концерну "Укроборонпром" та забезпечення їх стабільного розвитку".
{ Статтю 1 доповнено частиною восьмою згідно із Законом N 5213-VI від 06.09.2012 }
8. Відносини оренди об’єктів портової інфраструктури, що перебувають у державній власності, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про морські порти України".
{ Статтю 1 доповнено частиною восьмою згідно із Законом N 4709-VI від 17.05.2012 }
9. Відносини користування державним майном, створеним або придбаним інвестором для виконання угоди про розподіл продукції, після переходу прав власності на таке майно до держави регулюються Законом України "Про угоди про розподіл продукції".
{ Статтю 1 доповнено частиною дев'ятою згідно із Законом N 5406-VI від 02.10.2012 }
10. Відносини користування приватним партнером державним, комунальним майном та майном, що належить Автономній Республіці Крим, створеним або придбаним цим приватним партнером на виконання договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства, після переходу права власності на таке майно до держави, територіальної громади чи Автономної Республіки Крим регулюються Законом України "Про державно-приватне партнерство". { Статтю 1 доповнено частиною десятою згідно із Законом N 817-VIII від 24.11.2015 }
1. Об'єктами оренди за цим Законом є:
цілісні майнові комплекси підприємств, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць). Цілісним майновим комплексом є господарський об'єкт з завершеним циклом виробництва продукції (робіт, послуг) з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання. У разі виділення цілісного майнового комплексу структурного підрозділу підприємства складається розподільчий баланс. { Абзац другий частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом N 768/97-ВР від 23.12.97 }
Грошові кошти та цінні папери з урахуванням дебіторської та кредиторської заборгованості орендодавець надає орендареві на умовах кредиту за ставкою рефінансування Національного банку України, а інші оборотні матеріальні засоби викуповуються орендарем. Порядок викупу оборотних матеріальних засобів та використання грошових коштів, одержаних від їх викупу, а також грошових коштів, наданих орендареві на умовах кредиту відповідно до цієї статті, визначаються Кабінетом Міністрів України;
нерухоме майно (будівлі, споруди, нежитлові приміщення) та інше окреме індивідуально визначене майно підприємств; { Абзац четвертий частини першої статті 4 в редакції Закону N 685-XIV від 20.05.99; із змінами, внесеними згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
майно, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації); { Абзац п'ятий частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом N 768/97-ВР від 23.12.97; в редакції Закону N 685-XIV від 20.05.99 }
захисні споруди цивільного захисту із збереженням їх цільового призначення, крім зазначених у частині другій цієї статті. { Частину першу статті 4 доповнено новим абзацом згідно із Законом N 5404-VI від 02.10.2012 }
Нерухоме майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, правоохоронних органів і органів доходів і зборів, що не використовується зазначеними органами для здійснення своїх функцій, може бути передано в оренду без права викупу орендарем та передачі в суборенду. { Частину першу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 2856-VI від 23.12.2010; із змінами, внесеними згідно із Законами N 3269-VI від 21.04.2011, N 406-VII від 04.07.2013 }
2. Не можуть бути об'єктами оренди:
цілісні майнові комплекси державних підприємств, їх структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць), що здійснюють діяльність, передбачену частиною першою статті 4 Закону України "Про підприємництво";
цілісні майнові комплекси казенних підприємств; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом третім згідно із Законом N 177-XIV від 14.10.98 }
цілісні майнові комплекси структурних підрозділів (філій, цехів, дільниць) казенних підприємств, що здійснюють діяльність, передбачену частиною першою статті 4 Закону України "Про підприємництво"; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом четвертим згідно із Законом N 177-XIV від 14.10.98 }
об'єкти державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до частини другої статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" (крім пам'яток культурної спадщини, нерухомих об'єктів, які знаходяться на території історико-культурних заповідників та гідротехнічних споруд рибогосподарської технологічної водойми, причалів морських портів), а також об'єкти, включені до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", які випускають підакцизну продукцію, крім цілісних майнових комплексів, які випускають підакцизну продукцію, переданих в оренду до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" від 29 червня 2004 року; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом п'ятим згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004; із змінами, внесеними згідно із Законами N 3126-IV від 29.11.2005, N 574-VI від 23.09.2008, N 2518-VI від 09.09.2010, N 4709-VI від 17.05.2012, N 411-VII від 04.07.2013 }
майно, що забезпечує цілісність об'єднаної енергетичної системи України та диспетчерське (оперативно-технологічне) управління; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом шостим згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
майно підприємств урядового, фельд'єгерського та спеціального зв'язку; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом сьомим згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
майно підприємств, що провадять діяльність у сфері метрології, сертифікації та стандартизації; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом восьмим згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
об'єкти космічної діяльності; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом дев'ятим згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
захисні споруди цивільного захисту: { Частину другу статті 4 доповнено абзацом десятим згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011; в редакції Закону N 5404-VI від 02.10.2012 }
в яких розташовані пункти управління; { Абзац частини другої статті 4 в редакції Закону N 5404-VI від 02.10.2012 }
призначені для укриття працівників підприємств, що мають об'єкти підвищеної небезпеки; { Абзац частини другої статті 4 в редакції Закону N 5404-VI від 02.10.2012 }
розташовані у зонах спостереження атомних електростанцій та призначені для укриття населення під час радіаційних аварій; { Абзац частини другої статті 4 в редакції Закону N 5404-VI від 02.10.2012 }
установи виконання покарань та слідчі ізолятори; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
полігони, будови, споруди, устаткування для захоронення твердих промислових та побутових відходів, скотомогильники; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
автомобільні дороги, крім тих, що належать підприємствам до першого розгалуження їх за межами території цих підприємств; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
злітно-посадкові смуги, що мають стратегічне значення; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
акваторії портів, гідрографічні споруди, захисні гідроспоруди (греблі, дамби, вали, моли, насипи) та системи сигналізації, портові системи інженерної інфраструктури і споруди зв'язку, енерговодопостачання та водовідведення, залізничні колії (до першого розгалуження за межами території порту), навчальний та гідрографічний флоти; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
водосховища та водогосподарські канали комплексного призначення, міжгосподарські меліоративні системи, гідротехнічні захисні споруди (крім гідротехнічних споруд рибогосподарської технологічної водойми); { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011; із змінами, внесеними згідно із Законом N 411-VII від 04.07.2013 }
магістральні та міждержавні електричні мережі (лінії електропередачі); { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
магістральний трубопровідний транспорт, що обслуговує потреби держави в цілому; { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
магістральні нафто-, газо-, аміакопроводи та підземні нафто- та газосховища. { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
Окреме індивідуально визначене майно із складу цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, забороненого до оренди, може бути об'єктом оренди (без права приватизації та суборенди), якщо воно не заборонене до оренди законами України, не задіяне у процесі основного виробництва та за висновком органу, уповноваженого управляти цим майном, його оренда не порушить цілісності майнового комплексу. { Частину другу статті 4 доповнено абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
Обмеження, встановлені цією статтею, не поширюються на передачу в оренду державного майна у складі магістральних газопроводів та підземних сховищ газу, що входять до Єдиної газотранспортної системи України, підприємству або підприємствам на строковій платній основі без права відчуження для здійснення функцій оператора Єдиної газотранспортної системи України та/або оператора підземного сховища газу. Зазначена передача майна в оренду може здійснюватися виключно з метою та на виконання зобов’язань, взятих Україною відповідно до Закону України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства" на підставі договору і на умовах, затверджених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням принципів додержання економічної безпеки держави. { Частину другу статті 4 доповнено абзацом двадцять четвертим згідно із Законом N 1645-VII від 14.08.2014 }
3. Законодавчими актами України може бути доповнено перелік підприємств, майнові комплекси яких не можуть бути об'єктами оренди.
{ Частина третя статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом N 768/97-ВР від 23.12.97 }
Орендодавцями є:
Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що є державною власністю, крім майна, що належить до майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук, а також майна, що належить вищим навчальним закладам та/або науковим установам, що надається в оренду науковим паркам та їхнім партнерам; { Абзац другий статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законами N 768/97-ВР від 23.12.97, N 685-XIV від 20.05.99, N 3065-III від 07.02.2002, N 1911-IV від 29.06.2004, N 1563-VI від 25.06.2009, N 3524-VI від 16.06.2011 }
органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності; { Абзац третій статті 5 в редакції Закону N 768/97-ВР від 23.12.97 }
державне підприємство із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами - щодо нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна цього підприємства, що передається дипломатичним представництвам та консульським установам іноземних держав, представництвам міжнародних міжурядових організацій в Україні;
{ Статтю 5 доповнено новим абзацом згідно із Законом N 5063-VI від 05.07.2012 }
підприємства, установи та організації - щодо нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 квадратних метрів на одне підприємство, установу, організацію, та іншого окремого індивідуально визначеного майна. { Абзац статті 5 в редакції Законів N 768/97-ВР від 23.12.97; N 685-XIV від 20.05.99, N 2680-III від 13.09.2001; із змінами, внесеними згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004; в редакції Закону N 3269-VI від 21.04.2011 }
1. Ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до статті 6 цього Закону, пропозиція може надходити від орендодавців, зазначених у статті 5 цього Закону. Орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом. { Частина перша статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законами N 1905-IV від 29.06.2004, N 3269-VI від 21.04.2011 }
2. За наявності ініціативи щодо оренди цілісного майнового комплексу орендодавець у триденний термін повинен повідомити про це трудовий колектив підприємства, його структурного підрозділу, щодо майна якого подано заяву про оренду.
3. Трудовий колектив протягом п'ятнадцяти днів, враховуючи день отримання повідомлення про наявність заяви щодо оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, має право прийняти рішення про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, утворити господарське товариство та подати орендодавцю у встановленому порядку заяву щодо оренди відповідного майна.
4. Фонд державного майна України щодо державного майна, а органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим, або комунального майна формують щороку на підставі інформації органів, уповноважених управляти відповідним майном, переліки цілісних майнових комплексів підприємств та їх структурних підрозділів і нерухомого майна, що може бути передано в оренду.
Зазначені переліки оприлюднюються в засобах масової інформації та на офіційних веб-сайтах орендодавців.
{ Стаття 7 із змінами, внесеними згідно із Законом N від 23.12.97 }
1. Фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України , відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.
{ Частина перша статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законами N від 23.12.97; N 685-XIV від 20.05.99 }
2. У разі надходження до орендодавця заяви про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації, орендодавець за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном, а у разі якщо: { Абзац перший частини другої статті 9 в редакції Законів N від 23.12.97; N 685-XIV від 20.05.99; із змінами, внесеними згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
підприємство, його структурний підрозділ, щодо цілісного майнового комплексу якого надійшла заява про оренду, або ініціатор укладення договору оренди згідно із законодавством займають монопольне становище на ринку;
внаслідок укладення договору оренди підприємець або група підприємців можуть зайняти монопольне становище на ринку;
сумарна вартість активів або сумарний обсяг реалізації товарів , що належать об'єкту оренди та ініціаторові укладення договору оренди, перевищують показники, визначені законодавством, - також до органу Антимонопольного комітету України.
Орган Антимонопольного комітету України розглядає надіслані йому матеріали і протягом п'ятнадцяти днів після їх надходження надсилає орендодавцеві висновки про можливість оренди та умови договору оренди. { Частину другу статті 9 доповнено абзацом згідно із Законом N 685-XIV від 20.05.99 }
У разі порушення провадження у справі про банкрутство керівник або орган управління боржника виключно за погодженням з розпорядником майна подає орендодавцеві матеріали щодо оренди нерухомого майна, копію яких орендодавець у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає органу, уповноваженому управляти відповідним майном. { Частину другу статті 9 доповнено абзацом згідно із Законом N 2409-III від 17.05.2001 }
3. Орган, уповноважений управляти державним майном, розглядає подані йому матеріали і протягом п'ятнадцяти днів після їх надходження надсилає орендодавцеві висновки про умови договору оренди або про відмову в укладенні договору оренди. { Абзац перший частини третьої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004 }
Органи, уповноважені управляти майном, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, розглядають подані матеріали і протягом п'ятнадцяти днів після надходження матеріалів повідомляють підприємство про своє рішення . При розгляді матеріалів щодо передачі в оренду нерухомого майна можуть враховуватися пропозиції місцевої державної адміністрації, відповідного органу місцевого самоврядування щодо розміщення бюджетних установ і організацій.
У разі наявності пропозиції місцевої державної адміністрації, відповідного органу місцевого самоврядування щодо розміщення бюджетних установ і організацій органи, уповноважені управляти майном, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, можуть у цей же термін запропонувати підприємству, заснованому на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, укласти договір оренди нерухомого майна з бюджетною установою, організацією.
Якщо орендодавець не одержав у встановлений термін висновків органу, уповноваженого управляти державним майном, дозволу, відмови чи пропозицій від органу, уповноваженого управляти відповідним майном, укласти договір оренди нерухомого майна з бюджетною установою, організацією, висновків органу Антимонопольного комітету України, укладення договору оренди вважається з цими органами погодженим.
У разі, коли підприємство не погоджується з пропозицією укласти договір оренди нерухомого майна з бюджетною установою, організацією, органи, уповноважені управляти майном, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, можуть без згоди підприємства укласти договір оренди нерухомого майна з бюджетною установою, організацією.
{ Частина третя статті 9 в редакції Законів N від 23.12.97; N 685-XIV від 20.05.99 }
4. Орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника.
Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.
Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.
У разі надходження заяви про оренду майна на короткий строк (не більше п'яти днів та без права продовження строку дії договору оренди) або заяви від бюджетної установи, музею, підприємства чи громадської організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національної творчої спілки або її члена під творчі майстерні), релігійної організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній, громадської організації ветеранів або осіб з інвалідністю, реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, державних та комунальних спеціалізованих підприємств, установ та закладів соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України "Про соціальні послуги", Пенсійного фонду України та його органів, державних видавництв і підприємств книгорозповсюдження, вітчизняних видавництв та підприємств книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу. Законами України можуть бути визначені інші випадки передачі державного та комунального майна в оренду без проведення конкурсу.
Порядок визначення обсягу книжкової продукції державною мовою затверджується Кабінетом Міністрів України.
У договорі оренди приміщень, укладеному відповідно до абзацу четвертого цієї частини з державним видавництвом, підприємством книгорозповсюдження, вітчизняним видавництвом, підприємством книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), передбачається умова стосовно того, що недотримання орендарем вимоги щодо підготовки, випуску та (чи) розповсюдження книжкової продукції державною мовою в обсязі не менш як 50 відсотків є підставою для розірвання договору оренди в установленому законодавством порядку.
У разі надходження заяви від дипломатичного представництва чи консульської установи іноземної держави, представництва міжнародної міжурядової організації в Україні про оренду майна державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується.
Надання в оренду дипломатичним представництвам та консульським установам іноземних держав, представництвам міжнародних міжурядових організацій в Україні нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами здійснюється без проведення конкурсу.
Укладення договору оренди із суб'єктами виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії здійснюється без проведення конкурсу в порядку черговості надходження відповідних заяв до орендодавця.
Фонд державного майна України, його регіональні відділення під час розгляду матеріалів про передачу в оренду нерухомого майна враховують пропозиції центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо розміщення бюджетних установ.
Орендодавець відмовляє в укладенні договору оренди в разі, якщо:
прийнято рішення про приватизацію або передприватизаційну підготовку цих об'єктів;
об'єкт включено до переліку підприємств, що потребують залучення іноземних інвестицій, згідно з рішенням Кабінету Міністрів України чи органів місцевого самоврядування;
орган Антимонопольного комітету України не дає згоди, виходячи з підстав, наведених в абзацах другому - четвертому частини другої цієї статті;
орган, уповноважений управляти майном, не дає згоди на укладення договору оренди;
орендодавець, зазначений в абзацах другому і третьому статті 5 цього Закону, прийняв рішення про укладення договору оренди нерухомого майна з бюджетною установою;
є інші підстави, передбачені законом.
5. З моменту надходження до орендодавця заяви та проекту договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу щодо такого майна підприємству забороняється здійснювати купівлю, продаж, передачу, обмін, надання в безоплатне користування, списання майна, придбання цінних паперів, одержання кредитів у розмірах, що перевищують середньорічний рівень за останні три роки. У разі якщо зазначені дії необхідні для ефективного функціонування підприємства, його структурного підрозділу, вони вчиняються з дозволу органу, уповноваженого управляти відповідним майном.
{ Частина п'ята статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом N від 23.12.97; в редакції Закону N 3269-VI від 21.04.2011 }
6. Порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.
У разі визначення орендаря на конкурсних засадах орендодавець надсилає копії проекту договору та інших матеріалів відповідним органам, зазначеним у частині другій цієї статті, у п'ятиденний термін після дати затвердження результатів конкурсу.
{ Частина шоста статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законами N від 23.12.97, N 1759-VI від 15.12.2009; в редакції Закону N 3269-VI від 21.04.2011 }
{ Частину сьому статті 9 виключено на підставі Закону N 3269-VI від 21.04.2011 }
8. У разі відмови в укладенні договору оренди, а також неодержання відповіді у встановлений термін заінтересовані особи мають право звернутися за захистом своїх інтересів до суду.
1. Істотними умовами договору оренди є:
об'єкт оренди ;
термін, на який укладається договір оренди;
орендна плата з урахуванням її індексації;
порядок використання амортизаційних відрахувань, якщо їх нарахування передбачено законодавством; { Абзац п'ятий частини першої статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
відновлення орендованого майна та умови його повернення;
виконання зобов'язань;
забезпечення виконання зобов'язань - неустойка , порука, завдаток, гарантія тощо; { Частину першу статті 10 доповнено абзацом згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004 }
порядок здійснення орендодавцем контролю за станом об'єкта оренди; { Частину першу статті 10 доповнено абзацом згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004 }
відповідальність сторін;
страхування орендарем взятого ним в оренду майна;
обов'язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна. { Пункт 1 статті 10 доповнено абзацом згідно із Законом N від 19.11.97 }
2. Укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна. Типові договори оренди державного майна розробляє і затверджує Фонд державного майна України, типові договори оренди майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, затверджують відповідно Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування.
3. За згодою сторін у договорі оренди можуть бути передбачені й інші умови.
4. Умови договору оренди є чинними на весь строк дії договору і у випадках, коли після його укладення законодавством встановлено правила, які погіршують становище орендаря.
5. Реорганізація орендодавця не є підставою для зміни умов чи розірвання договору оренди.
1. Договір оренди вважається укладеним з моменту досягнення домовленості з усіх істотних умов і підписання сторонами тексту договору.
У разі укладення договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу та нерухомого майна з орендодавцем, зазначеним в абзацах другому та третьому статті 5 цього Закону, орендодавець у п'ятиденний термін після підписання сторонами договору повідомляє про це орган, уповноважений управляти відповідним майном , та у випадках, передбачених абзацами другим - четвертим частини другої статті 9, - орган Антимонопольного комітету України. { Частину першу статті 12 доповнено абзацом другим згідно із Законом N від 23.12.97 }
У разі укладення договору оренди з підприємством воно у п'ятиденний термін повідомляє про це орендодавців, зазначених в абзацах другому та третьому статті 5 цього Закону, та орган, уповноважений управляти відповідним майном , а в разі укладення договору оренди структурного підрозділу підприємства - орган Антимонопольного комітету України. { Частину першу статті 12 доповнено абзацом третім згідно із Законом N від 23.12.97 }
2. У разі передачі спору на розгляд суду договір оренди вважається укладеним з моменту набрання чинності рішенням суду про укладення договору оренди і на умовах, зазначених у ньому.
Працівникам підприємств, структурних підрозділів, що припинили свою діяльність відповідно до статті 14 цього Закону, з якими орендар не уклав трудові договори, забезпечуються соціально-правові гарантії, передбачені відповідним законодавством України для працівників, що звільняються у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці.
{ Стаття 16 із змінами, внесеними згідно із Законом N від 23.12.97 }
1. Орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.
{ Частина перша статті 19 в редакції Законів N від 23.12.97; N 685-XIV від 20.05.99; із змінами, внесеними згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
2. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим , та органами місцевого самоврядування на тих самих методологічних засадах, як і для об'єктів, що перебувають у державній власності.
Орендна плата, встановлена за відповідною методикою, застосовується як стартова під час визначення орендаря на конкурсних засадах.
{ Частина друга статті 19 в редакції Закону N від 23.12.97; із змінами, внесеними згідно із Законами N 685-XIV від 20.05.99, N 1905-IV від 29.06.2004; в редакції Закону N 3269-VI від 21.04.2011 }
3. Строки внесення орендної плати визначаються у договорі.
{ Частину четверту статті 19 виключено на підставі Закону N 3269-VI від 21.04.2011 }
5. Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва використовують отриману відповідно до законодавства частину орендної плати для виконання організаційних функцій орендодавця. { Частину п'яту доповнено абзацом першим згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004; щодо тимчасового зупинення дії абзацу першого частини п'ятої статті 19 див. Закон N 2285-IV від 23.12.2004 - редакція до 31.03.2005 р. }
Державні підприємства мають право використовувати орендну плату, одержану від переданого ними в оренду окремо індивідуально визначеного майна, на поповнення власних обігових коштів.
Орендна плата, отримана від передачі в оренду дипломатичним представництвам та консульським установам іноземних держав, представництвам міжнародних міжурядових організацій в Україні нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами, повністю спрямовується на виконання статутних завдань такого підприємства для забезпечення функціонування зазначених представництв та установ.
{ Частину п'яту статті 19 доповнено абзацом третім згідно із Законом N 5063-VI від 05.07.2012 }
6. Стягнення заборгованості по орендній платі провадиться в безспірному порядку на підставі виконавчого напису нотаріуса.
1. Передача цілісних майнових комплексів у суборенду забороняється.
2. Орендар має право передати в суборенду нерухоме та інше окреме індивідуально визначене майно , якщо інше не передбачено договором оренди. При цьому строк надання майна у суборенду не може перевищувати терміну дії договору оренди.
3. Плата за суборенду цього майна, яку отримує орендар, не повинна перевищувати орендної плати орендаря за майно, що передається в суборенду. { Абзац перший частини третьої статті 22 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
Різниця між нарахованою платою за суборенду і тією її частиною, яку отримує орендар, спрямовується до державного або місцевого бюджету. { Частину третю статті 22 доповнено новим абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
Контроль за визначенням розміру плати за суборенду та спрямуванням її до відповідного бюджету покладається на орендодавців, зазначених у статті 5 цього Закону. { Частину третю статті 22 доповнено новим абзацом згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
Порядок використання плати за суборенду майна визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.
{ Частина третя статті 22 в редакції Закону N 1905-IV від 29.06.2004 }
4. До договору суборенди застосовуються положення про договір оренди.
1. У разі розірвання договору оренди, закінчення строку його дії та відмови від його продовження або банкрутства орендаря він зобов'язаний повернути орендодавцеві об'єкт оренди на умовах, зазначених у договорі оренди. Якщо орендар допустив погіршення стану орендованого майна або його загибель, він повинен відшкодувати орендодавцеві збитки, якщо не доведе, що погіршення або загибель майна сталися не з його вини.
2. Орендар вправі залишити за собою проведені ним поліпшення орендованого майна, здійснені за рахунок власних коштів, якщо вони можуть бути відокремлені від майна без заподіяння йому шкоди.
Якщо орендар за рахунок власних коштів здійснив за згодою орендодавця поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від майна без заподіяння йому шкоди, орендодавець зобов'язаний компенсувати йому зазначені кошти в межах збільшення в результаті цих поліпшень вартості орендованого майна, визначеної в установленому законодавством порядку, яке відбулося в результаті таких поліпшень, якщо інше не визначено договором оренди. { Абзац другий частини другої статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004 }
Вартість поліпшень орендованого майна, зроблених орендарем без згоди орендодавця, які не можна відокремити без шкоди для майна, компенсації не підлягає.
3. У разі припинення договору оренди за обставин, зазначених у частині першій цієї статті, орендар окремого індивідуально визначеного майна зобов'язаний повернути це майно відповідному підприємству, господарському товариству, створеному в процесі приватизації , або його правонаступнику.
У разі припинення за цих же обставин договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу орендар за згодою орендодавця передає об'єкт оренди органу, який до укладення договору оренди здійснював повноваження з управління відповідним майном. Зазначений орган або його правонаступник зобов'язаний протягом тридцяти днів прийняти об'єкт оренди в своє управління. { Частину третю статті 27 доповнено абзацом другим згідно із Законом N 1905-IV від 29.06.2004 }
У разі якщо правонаступник органу, який до укладення договору оренди здійснював повноваження з управління відповідним майном, не визначений, об'єкт оренди, не заборонений до оренди чи приватизації, може бути переданий в оренду орендодавцем, зазначеним в абзацах другому і третьому статті 5 цього Закону, або приватизований в установленому законом порядку, якщо вивчення попиту не виявило потенційних орендарів. { Частину третю статті 27 доповнено абзацом третім згідно із Законом N 3269-VI від 21.04.2011 }
{ Частина третя статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законами N від 23.12.97, N 1905-IV від 29.06.2004 }