Постанова КМУ № 158-96-п від 07.02.1996 Про затвердження Положення про Державний комітет України з питань науки, техніки та промислової політики
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 7 лютого 1996 р. N 158
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ
N 344 ( 344-97-п ) від 14.04.97 )
Про затвердження Положення
про Державний комітет України з питань
науки, техніки та промислової політики
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
Затвердити Положення про Державний комітет України з питань
науки, техніки та промислової політики, що додається.
Прем"єр-міністр України Є.МАРЧУК
Міністр
Кабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд.31
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 лютого 1996 р. N 158
ПОЛОЖЕННЯ
про Державний комітет України з питань
науки, техніки та промислової політики
1. Державний комітет України з питань науки, техніки та
промислової політики (ДКНТП) є центральним органом державної
виконавчої влади, підвідомчим Кабінету Міністрів України. ДКНТП України забезпечує формування і реалізацію
науково-технічної та промислової політики та
організаційно-економічний механізм її здійснення. 2. ДКНТП у своїй діяльності керується Конституцією України
( 888-09 ) і Конституційним договором між Верховною Радою України
та Президентом України ( 1к/95-ВР ), законами України, постановами
Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента
України, декретами, постановами та розпорядженнями Кабінету
Міністрів України, а також цим Положенням. У межах своїх
повноважень Комітет організовує виконання актів законодавства
України і здійснює систематичний контроль за їх реалізацією. Комітет узагальнює практику застосування законодавства з
питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо
вдосконалення цього законодавства та в установленому порядку
вносить їх на розгляд Президентові України, Кабінетові Міністрів
України. 3. Основними завданнями ДКНТП є: збереження і розвиток науково-технічного потенціалу України; ефективне використання фінансових та матеріальних ресурсів,
що виділяються державою на розвиток науки і техніки; формування організаційно-економічного механізму реалізації
державної науково-технічної та промислової політики; координація діяльності державних структур у сфері наукової і
науково-технічної діяльності; розроблення комплексного прогнозу науково-технічного і
промислового розвитку України, прогнозів розвитку
науково-технічного та технологічного потенціалів галузей народного
господарства і регіонів, здійснення координації діяльності органів
державної влади з цих питань. 4. ДКНТП відповідно до покладених на нього завдань: 1) бере участь у розробленні Державної програми економічного
та соціального розвитку України, формуванні державної політики в
сфері науково-технічної і промислової діяльності, розробленні
механізму її реалізації; 2) забезпечує комплексний аналіз стану і тенденцій розвитку
вітчизняної та світової науки, техніки і технологій, їх зв"язку з
виробничою, економічною, оборонною та соціальною сферами; 3) готує пропозиції щодо визначення пріоритетних напрямів
розвитку науки і техніки в Україні та створення умов для їх
реалізації; 4) розробляє та подає разом з Мінекономіки до Мінфіну
пропозиції щодо фінансування науково-технічної діяльності з
Державного бюджету України; 5) здійснює аналіз стану науково-технічної діяльності в
Україні, науково-технічного рівня розвитку галузей народного
господарства та готує з цих питань проект доповіді Уряду Верховній
Раді України; 6) розробляє пропозиції щодо найважливіших розробок,
спрямованих на створення новітніх технологій та
конкурентоспроможної продукції, що сприяють зменшенню залежності
від імпорту, ресурсо- та енергозбереженню, радикальному підвищенню
продуктивності праці, з метою забезпечення адресного пріоритетного
фінансування наукових установ і проектно-конструкторських
організацій; 7) бере участь у розробленні державних програм з
найважливіших соціально-економічних, екологічних та інших проблем
загальнодержавного значення, здійснює методичне керівництво
формуванням науково-технічних частин цих програм; 8) здійснює організаційно-методичне керівництво і координацію
робіт із формування та виконання державних науково-технічних
програм; 9) формує проект державного замовлення на науково-технічну
продукцію з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки в
Україні; 10) бере участь у підготовці економічно обгрунтованих
технологічних проектів загальнодержавного значення для включення
їх до програми структурної перебудови економіки і формування
завершених циклів виробництва; 11) здійснює аналіз використання коштів, які спрямовуються
міністерствами і відомствами на науково-технічну діяльність; 12) координує проведення науково-дослідних і
проектно-конструкторських робіт у сфері критичних технологій; 13) здійснює керівництво діяльністю Державного фонду
фундаментальних досліджень, створює інші фонди підтримки
найважливіших фундаментальних та прикладних науково-технічних
проектів і розробок; 14) бере участь в удосконаленні системи обліку, звітності та
державної статистики в науково-технічній сфері; 15) організує і координує міжнародне співробітництво в сфері
науково-технічної діяльності, сприяє участі науковців України у
міжнародних науково-технічних програмах і проектах, залученню
іноземних учених та фахівців до участі в розвитку вітчизняної
науки і техніки, роботі українських учених у міжнародних та
зарубіжних наукових організаціях, розробляє заходи щодо
регулювання міграції науково-технічних кадрів; 16) здійснює за узгодженням з МЗС відбір і підготовку для
роботи в посольствах та постійних представництвах України при
міжнародних організаціях працівників, які відповідають за питання
науки і техніки, а також забезпечує методичне керівництво їх
діяльністю; 17) здійснює акредитацію міжнародних, іноземних та спільних
фондів, товариств, підприємств, фірм або їх постійних
представництв в Україні, діяльність яких спрямована на розвиток
міжнародних науково-технічних зв"язків, виконання спільних
науково-дослідних проектів, міжнародний обмін науковою та
науково-технічною інформацією, технологіями та обладнанням; 18) організує діяльність державної системи наукової та
науково-технічної інформації, сприяє розвиткові інфраструктури
інформаційного забезпечення (бібліотек, мереж, банків даних тощо); 19) координує діяльність, пов"язану з організацією та
проведенням наукових та науково-технічних конференцій,
симпозіумів, шкіл, семінарів тощо; 20) інформує Уряд і громадськість про соціальні та економічні
аспекти науково-технічного прогресу, організує інформування вчених
і дослідників щодо наукових і науково-технічних заходів, які
проводяться в Україні та за її межами; 21) пропагує вітчизняні наукові досягнення і сприяє
формуванню наукового світогляду, організує проведення
інформаційно-рекламної роботи з питань науки і техніки, у тому
числі за кордоном; 22) сприяє інтеграції освіти, науки і виробництва; 23) розробляє пропозиції щодо створення організаційних,
економічних та правових умов для ефективного використання
науково-технічного і технологічного потенціалів, соціального
захисту науково-технічних та інженерних кадрів; 24) сприяє розвиткові прогресивних форм організації наукових
досліджень і розробок, наукових та технологічних парків, зон тощо,
підтримує конкуренцію і різноманітні форми підприємництва у
науково-технічній сфері; 25) організує реалізацію державної політики у сфері
науково-технічної експертизи відповідно до Закону України "Про
наукову та науково-технічну експертизу" ( 51/95-ВР ), організує
науково-технічну експертизу державних програм різного спрямування,
а також міжнародних і регіональних програм та проектів, в яких
бере участь Україна або які стосуються її державних інтересів; 26) визначає порядок державної сертифікації діяльності у
сфері наукової та науково-технічної експертизи; 27) організує діяльність координаційних рад з пріоритетних
напрямів розвитку науки і техніки; 28) готує пропозиції щодо удосконалення економічних
регуляторів розвитку народного господарства, сприяє розвиткові
ринку науково-технічної продукції, створенню інноваційного
середовища, впровадженню досягнень науки і техніки у виробничу,
соціальну і оборонну сфери, забезпеченню екологічної безпеки; 29) визначає загальні принципи інституційних та
організаційних перетворень у науково-технічній сфері, організує і
координує заходи щодо створення сучасної інфраструктури
науково-технічної діяльності, організує та проводить атестацію
державних підприємств, установ і організацій - суб"єктів
науково-технічної діяльності; 30) вносить в установленому порядку пропозиції про створення
державних (національних) науково-технічних центрів, що виконують
найважливіші науково-дослідні, дослідно-конструкторські, проектні
та технологічні роботи загальнодержавного значення; 31) погоджує пропозиції органів державної виконавчої влади
щодо створення, ліквідації і реорганізації суб"єктів
науково-технічної діяльності, які повністю або частково
фінансуються з Державного бюджету України; 32) сприяє формуванню конкурентоспроможного
високотехнологічного сектора державних підприємств, розвиткові
виробництва найважливіших видів продукції, створенню інтегрованих
галузевих та міжгалузевих науково-виробничих комплексів, компаній
та інвестиційних фондів; 33) бере участь у розробленні і здійсненні заходів
організаційного, фінансового, економічного і правового характеру
щодо забезпечення розвитку підприємництва, конкуренції, підтримки
малого і середнього бізнесу; 34) сприяє передачі технологій подвійного призначення із
військового сектора до цивільного, інтеграції баз даних про
цивільні та військові технології в межах, визначених чинним
законодавством; 35) бере участь у розробленні основних напрямів інвестиційної
політики, механізмів стимулювання інвестиційної активності,
залучення і регулювання іноземних інвестицій, а також у формуванні
і реалізації державних інвестиційних програм; 36) забезпечує наукове обгрунтування заходів удосконалення
системи управління у сфері науково-технічної діяльності та
промисловості; 37) бере участь у підготовці пропозицій щодо структурної
перебудови промисловості, державної підтримки, реорганізації і
перепрофілювання промислових підприємств з використанням передових
технологій; 38) сприяє розвиткові експортного потенціалу промисловості,
координує співробітництво із зарубіжними країнами у сфері високих
технологій; 39) організує проведення науково-технічної експертизи і готує
висновки про доцільність закупівлі ліцензій на результати
науково-технічної діяльності, імпорту зарубіжних технологій, інших
видів науково-технічної продукції; 40) бере участь у розробленні політики приватизації
підприємств науково-технічної і промислової сфер; 41) здійснює в межах повноважень, визначених законодавством,
функції з управління майном підприємств, що перебувають у
загальнодержавній власності й належать до сфери управління ДКНТП; 42) бере участь в управлінні відкритими акціонерними
товариствами у порядку, передбаченому чинним законодавством; 43) здійснює інші функції, що випливають з покладених на
нього завдань; 44) таємно. 5. ДКНТП має право: 1) залучати спеціалістів центральних і місцевих органів
державної виконавчої влади, установ, організацій (за погодженням з
керівниками) для розгляду питань, що належать до його компетенції; 2) представляти Уряд за його дорученням у міжнародних
організаціях та під час підписання міжнародних договорів України; 3) проводити у межах своєї компетенції переговори та укладати
угоди з іноземними державними і громадськими органами, установами,
організаціями; 4) одержувати в установленому законодавством порядку від
центральних і місцевих органів державної виконавчої влади та
органів місцевого самоврядування, академій наук, заснованих на
державній власності, підприємств, установ, організацій інформацію,
документи і матеріали, а від Мінстату - безоплатно статистичні
дані, необхідні для виконання покладених на нього завдань; 5) скликати в установленому порядку наради з питань, що
належать до його компетенції; 6) виступати державним замовником державних і міждержавних
науково-технічних програм; 7) створювати з виділених йому коштів резервний фонд для
фінансування окремих найважливіших науково-технічних проектів,
потреба в яких може виникнути протягом планового періоду; 8) здійснювати фінансування науково-дослідних і
дослідно-конструкторських робіт незалежно від відомчої
підпорядкованості та форми власності підприємств, установ,
організацій, що їх виконують; 9) створювати експертні комісії, координаційні і робочі групи
для проведення наукової та науково-технічної експертизи,
науково-організаційного супроводження програм і проектів, залучати
на основі контрактів (договорів) до роботи в цих комісіях та
групах, а також для проведення консультацій, аналізу стану і
складання прогнозів розвитку науково-технічного та промислового
потенціалу вітчизняних і зарубіжних учених та спеціалістів; 10) використовувати контрактну (договірну) форму організації
науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт; 11) проводити конкурси на розв"язання найважливіших наукових
та науково-технічних проблем, відбору проектів державних
науково-технічних програм, розробки технологій і об"єктів нової
техніки; 12) приймати рішення про закупівлю наукової та
науково-технічної літератури, сплачувати пайові або членські
внески до міжнародних наукових фондів та організацій, членом яких
є Україна, в межах виділених на ці цілі коштів; 13) здійснювати видавничу діяльність з питань, що належать до
його компетенції. 6. ДКНТП у процесі виконання покладених на нього завдань
взаємодіє з міністерствами, іншими центральними органами
державної виконавчої влади, Урядом Автономної Республіки Крим,
місцевими органами державної виконавчої влади і органами місцевого
самоврядування, а також з відповідними органами інших держав. 7. ДКНТП у межах своїх повноважень на основі та на виконання
законодавства України видає накази, організовує і контролює
їх виконання. Рішення Комітету, видані в межах його компетенції, є
обов"язковими для центральних і місцевих органів державної
виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств,
установ і організацій та громадян. ДКНТП в разі потреби видає разом з міністерствами, іншими
центральними органами державної виконавчої влади, Урядом
Автономної Республіки Крим, місцевими органами державної
виконавчої влади і органами місцевого самоврядування спільні акти. 8. ДКНТП очолює голова, який призначається відповідно до
законодавства України. Голова має заступників, яких призначає Президент України.
Розподіл обов"язків між заступниками проводить голова ДКНТП. Голова ДКНТП несе персональну відповідальність за виконання
покладених на Комітет завдань і здійснення ним своїх функцій,
визначає ступінь відповідальності заступників голови, керівників
підрозділів. 9. Для погодженого вирішення питань, що належать до
компетенції ДКНТП, обговорення найважливіших напрямів його
діяльності у Комітеті утворюється колегія у складі голови (голова
колегії), заступників голови за посадою, керівних працівників
ДКНТП та інших міністерств і відомств. Членів колегії затверджує Кабінет Міністрів України. Рішення колегії проводяться в життя, як правило, наказами
Комітету. 10. Для розгляду наукових рекомендацій та інших пропозицій
щодо головних напрямів розвитку науки, техніки та промислової
політики, обговорення найважливіших програм та з інших питань у
ДКНТП може утворюватися науково-технічна (наукова) рада з учених
і висококваліфікованих спеціалістів. Склад науково-технічної (наукової) ради і положення про неї
затверджує голова ДКНТП. ДКНТП з урахуванням специфіки його діяльності може утворювати
й інші дорадчі та консультативні органи. Склад цих органів і
положення про них затверджує голова Комітету. 11. Граничну чисельність і фонд оплати праці працівників
центрального апарату ДКНТП затверджує Кабінет Міністрів України. Структуру центрального апарату ДКНТП затверджує
Віце-прем"єр-міністр України. Штатний розпис центрального апарату Комітету і положення про
його структурні підрозділи затверджує голова ДКНТП. 12. ДКНТП є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки
в установах банків, печатку із зображенням Державного герба
України і своїм найменуванням.