Постанова КМУ № 249-97-п від 19.03.1997 Про невідкладні заходи щодо погашення заборгованості з платежів до Державного бюджету України та підвищення відповідальності керівників міністерств та інших органів виконавчої влади за дотримання бюджетної дисципліни
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 19 березня 1997 р. N 249
Київ
Про невідкладні заходи щодо погашення
заборгованості з платежів до Державного бюджету
України та підвищення відповідальності керівників
міністерств та інших органів виконавчої влади за
дотримання бюджетної дисципліни
Кабінет Міністрів України відзначає, що у 1996 році і на
початку 1997 року склалася вкрай незадовільна ситуація з
надходженням платежів до державного бюджету, внаслідок чого
мобілізовано податків і платежів лише 82,1 відсотка сум,
врахованих у Державному бюджеті України минулого року, і 85,1
відсотка сум надходжень, запланованих у січні поточного року. Недоїмка за платежами до бюджету на 1 січня 1997 р. становила
1,3 млрд. гривень. Найбільшу заборгованість допустили підприємства
Міністерства промисловості (352,6 млн. гривень), Державного
комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості (107,8
млн. гривень), Міністерства машинобудування,
військово-промислового комплексу і конверсії (99,8 млн. гривень),
Міністерства сільського господарства і продовольства (92 млн.
гривень), Державного комітету по використанню ядерної енергії
(59,4 млн. гривень), Міністерства вугільної промисловості (59,7
млн. гривень), Міністерства транспорту (47,3 млн. гривень),
Державного комітету по харчовій промисловості (21,3 млн. гривень),
корпорації "Укрбудматеріали" (13,6 млн. гривень). Майже половина заборгованості припадає на 600 великих
підприємств переважно державної форми власності і тих, де значна
частка акцій належить державі. Органи місцевого самоврядування не забезпечували дотримання
положень Закону України "Про Державний бюджет України на 1996 рік"
( 96/96-ВР ) щодо своєчасного перерахування до державного бюджету
належної йому частини доходів. Через недотримання встановлених
нормативів відрахувань не надійшло до державного бюджету з
двадцяти регіонів країни плати за землю в сумі 28,2 млн. гривень,
у тому числі з Автономної Республіки Крим - 7,4 млн. гривень,
Донецької області - 4,2 млн., Луганської - 3,9 млн., Хмельницької
області - 3 млн. гривень. Такі ж порушення допущено з платежів за
спеціальне використання прісних водних і лісових ресурсів, та за
спеціальне використання надр при видобуванні корисних копалин. З порушенням установлених термінів протягом року перераховано
платежі до державного бюджету в сумі 3,7 млн. гривень, або 31,7
відсотка фактичних надходжень, у тому числі з Рівненської області
- 73 відсотки, Івано-Франківської - 52,8, Запорізької - 52,3,
Сумської - 45,5 та Тернопільської області - 45,4 відсотка. Негативно вплинули на своєчасність надходження платежів до
бюджету спад обсягів виробництва, наявність надмірних залишків
готової продукції на складах, зростання дебіторської
заборгованості, проведення товарообмінних операцій, збільшення
собівартості продукції, незабезпеченість бюджетним фінансуванням
утримання об"єктів соціальної сфери тощо. Незважаючи на надані відстрочки та вжиті державними
податковими адміністраціями заходи щодо стягнення у безспірному
порядку несвоєчасно внесених платежів з платників, допущено
зростання недоїмки протягом 1996 року у Вінницькій, Волинській,
Миколаївській, Черкаській, Житомирській, Чернігівській областях -
удвічі, Запорізькій, Рівненській областях та м.Севастополі -
утричі, Київській - у 4 рази, Івано-Франківській - в 11 разів. Дещо поліпшено платіжну дисципліну на окремих підприємствах,
що перевірялись за рішеннями тимчасової комісії з питань
забезпечення своєчасності сплати податків, створеної постановою
Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 1996 р. N 1298
( 1298-96-п ). Знизили недоїмку у грудні минулого року
підприємства Міністерства транспорту, Державного комітету
нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, Державного
комітету по використанню ядерної енергії. Проте істотного
зменшення недоїмки не досягнуто, а по підприємствах Міністерства
промисловості, Державного комітету по харчовій промисловості
допущено її збільшення. На кожному другому з перевірених підприємств виявлено
порушення податкового та валютного законодавства, зокрема на
підприємствах Міністерства промисловості, Міністерства
машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії,
Міністерства вугільної промисловості, Державного комітету
нафтової, газової та нафтопереробної промисловості та Міністерства
сільського господарства і продовольства. Не дали значних позитивних зрушень і заходи, що були вжиті
державними податковими адміністраціями щодо передачі справ до суду
для визнання підприємств-недоїмників банкрутами та внесення подань
про розірвання контрактів з керівниками таких підприємств. З
переданих до суду в 1996 році 5,6 тис. справ на суму 618 млн.
гривень позитивно вирішено тільки чверть - на 140 млн. гривень.
Найбільшу кількість таких справ порушено щодо підприємств
Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і
конверсії, Державного комітету по харчовій промисловості і
Міністерства промисловості. Законодавство з питань примусового стягнення податків не
забезпечує повноти та своєчасності надходжень платежів і потребує
удосконалення. Міністерство машинобудування, військово-промислового
комплексу і конверсії, Міністерство промисловості, Міністерство
транспорту, Державний комітет по харчовій промисловості зволікають
розгляд внесених державними податковими адміністраціями подань про
розірвання контрактів з керівниками підприємств, що належать до
сфери їх управління. Так, по підприємствах Міністерства транспорту надіслано 223
подання на розірвання контрактів, на які отримано 35 відповідей, а
фактично розірвано лише 4 контракти. Відповідно по Міністерству
промисловості показники становили - 318, 56, 16, Державному
комітету по харчовій промисловості - 138, 40, 8 та Міністерству
машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії -
274, 77, 25. Недостатньо реагують на подання про розірвання контрактів
керівники Укрзалізниці, Департаменту автомобільного транспорту
Міністерства транспорту та керівники управлінь легкої галузі
Міністерства промисловості. З метою скорочення в 1997 році заборгованості із платежів до
державного бюджету та підвищення відповідальності керівників за
дотримання бюджетної дисципліни Кабінет Міністрів України
п о с т а н о в л я є:
1. Звернути увагу Міністра промисловості Мазура В. Л., голови
Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної
промисловості Бабія Б. А., першого заступника Міністра
машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії
Забари В. М., першого заступника Міністра сільського господарства
і продовольства Супіханова Б. К., голови Державного комітету по
використанню ядерної енергії Чеброва В. Д., Міністра вугільної
промисловості Русанцова Ю. О., Міністра транспорту
Данькевича І.П., голови Державного комітету по харчовій
промисловості Сваткова Л.Б. та голови корпорації "Укрбудматеріали"
Золотарьова А.І. на недостатній контроль за своєчасністю внесення
підприємствами, що належать до сфери їх управління, податків,
зборів та інших обов"язкових платежів до державного бюджету,
зобов"язати їх забезпечити розроблення у двотижневий термін
графіків погашення заборгованості підприємствами в галузевому і
обласному розрізах та встановити дієвий контроль за безумовним
виконанням ними зобов"язань перед Державним бюджетом України.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади,
Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і
Севастопольській міським державним адміністраціям розглянути за
підсумками роботи за 1996 рік стан сплати підприємствами і
організаціями, що належать до сфери їх управління, податків,
зборів та інших обов"язкових платежів до державного бюджету і
забезпечити контроль за своєчасним їх надходженням.
3. Галузевим міністерствам, Агентству з питань запобігання
банкрутству підприємств та організацій, іншим центральним органам
виконавчої влади вжити невідкладних заходів для оздоровлення
фінансового становища та реструктуризації державних підприємств,
що мають недоїмку з платежів до державного бюджету, та
поінформувати до 25 грудня 1997 р. Кабінет Міністрів України про
наслідки їх здійснення.
4. Державній податковій адміністрації: провести разом з Головним контрольно-ревізійним управлінням
документальні перевірки підприємств, які систематично допускають
заборгованість з платежів до бюджету, та вживати заходів щодо її
примусового стягнення; розробити і запровадити у 1997 році автоматизовану систему
бази даних юридичних осіб - платників податків у галузевому
розрізі за формами власності, а також форми і методи контролю, які
запобігали б ухиленню від сплати податків, зборів та інших
обов"язкових платежів.
5. Міністерству юстиції у місячний термін підготувати
пропозиції про спрощення процедури судового розгляду справ про
визнання підприємств-недоїмників банкрутами та звернення стягнення
на майно таких підприємств для погашення заборгованості перед
бюджетом.
6. Звернути увагу керівників міністерств, інших центральних
органів виконавчої влади на зволікання розгляду справ щодо
розірвання контрактів з керівниками підприємств, які допустили
заборгованість із платежів до бюджету, за поданням державних
податкових адміністрацій. Міністру промисловості Мазуру В.Л., Міністру транспорту
Данькевичу І.П. проаналізувати стан справ з розглядом подань про
розірвання зазначених контрактів. Про результати повідомити
Державну податкову адміністрацію до 1 квітня 1997 року. Міністерству промисловості, Міністерству транспорту
розглянути також ці питання на засіданнях колегій за участю
представників Державної податкової адміністрації за підсумками
першого півріччя 1997 року.
7. Міністерству фінансів у місячний термін після введення в
дію Закону України "Про Державний бюджет України на 1997 рік"
подати Державній податковій адміністрації пропозиції про розподіл
розрахунків на 1997 рік за видами податків, зборів, інших
обов"язкових платежів у розрізі бюджетів Автономної Республіки
Крим, областей, мм.Києва та Севастополя для забезпечення контролю
за виконанням доходної частини зведеного та Державного бюджетів
України.
8. Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації
проаналізувати ефективність проведених у 1996 році взаємозаліків
коштів, призначених для фінансування видатків, у рахунок погашення
недоїмки за належними до бюджету платежами та подати Кабінету
Міністрів України до 1 квітня 1997 р. пропозиції про доцільність
проведення таких взаємозаліків у поточному році.
9. Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Фонду
державного майна, Державній податковій адміністрації, Міністерству
юстиції у двомісячний термін підготувати і подати Кабінету
Міністрів України пропозиції про внесення змін і доповнень до
Законів України "Про господарські товариства", "Про підприємства в
Україні" в частині відповідальності засновників товариств з
обмеженою і додатковою відповідальністю, повних товариств,
командитних товариств та власників приватних підприємств у разі
ліквідації цих товариств та підприємств за виконання зобов"язань
перед бюджетом усім наявним майном, на яке відповідно до
законодавства може бути звернено стягнення.
10. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на
Віце-прем"єр-міністра України Пинзеника В.М.
Прем"єр-міністр України П.ЛАЗАРЕНКО
Інд.67