Постанова КМУ № 341-2012-п від 25.04.2012 Про затвердження Порядку організації робіт із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки під час проведення футбольних матчів
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 25 квітня 2012 р. № 341
Київ
Про затвердження Порядку організації робіт із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки під час проведення футбольних матчів
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок організації робіт із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки під час проведення футбольних матчів, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Кабінету Міністрів України від 29 червня 2004 р. № 823 “Про затвердження Порядку організації робіт із забезпечення громадського порядку та безпеки під час проведення футбольних матчів” (Офіційний вісник України, 2004 р., № 26, ст. 1707);
пункт 2 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 18 грудня 1998 р. № 2025 і від 29 червня 2004 р. № 823, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2008 р. № 753 (Офіційний вісник України, 2008 р., № 66, ст. 2212).
Прем"єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 25 квітня 2012 р. № 341
ПОРЯДОК
організації робіт із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки під час проведення футбольних матчів
1. Цей Порядок розроблений відповідно до Європейської конвенції про насильство та неналежну поведінку з боку глядачів під час спортивних заходів, і зокрема футбольних матчів, Законів України “Про організацію та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні”, “Про особливості забезпечення громадського порядку та громадської безпеки у зв’язку з підготовкою та проведенням футбольних матчів”, “Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону”, а також інших законів і визначає організацію забезпечення громадського порядку та громадської безпеки під час проведення футбольних матчів.
У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в зазначених законах.
2. Функції з охорони громадського порядку та забезпечення громадської безпеки під час проведення футбольних матчів на території України під егідою ФІФА, УЄФА, Федерації футболу України (далі - Федерація) та її колективних членів покладаються на організаторів матчів, операторів спортивних споруд, футбольні клуби, місцеві держадміністрації, органи місцевого самоврядування, органи внутрішніх справ, територіальні органи та підрозділи МНС, а також органи Держтехногенбезпеки та інші органи відповідно до компетенції (далі - суб’єкти забезпечення громадського порядку та громадської безпеки).
Для виконання допоміжних функцій із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки під час проведення футбольних матчів можуть залучатися обслуговуючий персонал оператора спортивної споруди (волонтери, стюарди, контролери) (далі - обслуговуючий персонал), працівники суб’єктів охоронної діяльності, що мають відповідні ліцензії, а також члени громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону.
3. Футбольні матчі поділяються на матчі підвищеного та звичайного ступеня ризику.
До футбольних матчів підвищеного ступеня ризику належать:
фінальні етапи клубних змагань УЄФА, півфінали і чвертьфінали Кубка УЄФА, матчі Ліги чемпіонів, відбіркового та фінального турнірів чемпіонату світу і Європи, півфінали та фінали розіграшу Кубка України, матчі розіграшу Суперкубка України і Золотий матч за звання чемпіона України;
матчі, де передбачається присутність посадових та інших осіб, щодо яких здійснюється державна охорона;
матчі, під час яких передбачається повне заповнення спортивної споруди глядачами або на яких очікується присутність більш як 15 тис. таких осіб;
матчі, на яких передбачається велика кількість глядачів-уболівальників з держави, команда якої бере участь у матчі (далі - команда-гостя), і глядачів-уболівальників, що проживають у державі, де проводиться такий матч.
До матчів звичайного ступеня ризику належать усі інші футбольні матчі.
4. Суб’єкти забезпечення громадського порядку та громадської безпеки відповідно до компетенції забезпечують безпеку глядачів, представників футбольних клубів, арбітрів, делегатів міжнародних організацій та в разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі на спортивній споруді та прилеглій до неї території їх евакуацію.
5. Організатор футбольного матчу, оператор спортивної споруди та футбольний клуб забезпечують громадський порядок та громадську безпеку на території спортивної споруди, її трибунах, а органи внутрішніх справ - на прилеглій до спортивної споруди території, шляхах евакуації глядачів та в громадських місцях населеного пункту, де проводиться футбольний матч, якщо іншого не вимагає характер матчу або перебіг подій під час його проведення.
Органи Держтехногенбезпеки здійснюють нагляд (контроль) за забезпеченням пожежної та техногенної безпеки, станом шляхів евакуації глядачів під час проведення планових та позапланових перевірок (заходів) (у тому числі оперативно-технічних оглядів спортивної споруди та прилеглої до неї території до початку футбольних матчів), а територіальні органи та підрозділи МНС - організацію виведення постраждалих осіб з осередку ураження в разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі на спортивній споруді та прилеглій до неї території, ліквідують надзвичайну ситуацію або пожежу та окремі їх наслідки.
6. Місцеві держадміністрації в межах визначених Конституцією і законами України повноважень здійснюють на відповідній території державний контроль за додержанням громадського порядку у зв’язку з підготовкою та проведенням футбольних матчів, фінансування заходів, пов’язаних з охороною громадського порядку, а також реалізують інші передбачені законом повноваження щодо забезпечення громадського порядку, у тому числі сприяють діяльності аварійно-рятувальних служб.
Органи місцевого самоврядування реалізують передбачені законом повноваження щодо забезпечення законності та правопорядку, у тому числі здійснюють у встановленому законом порядку контроль за забезпеченням громадського порядку під час проведення футбольних матчів, а також вживають необхідних заходів щодо ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій відповідно до закону.
7. Для взаємодії сил і засобів, що залучаються до забезпечення громадського порядку та громадської безпеки під час проведення футбольного матчу, утворюється координаційний штаб із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки (далі - координаційний штаб) у складі представників організатора футбольного матчу, органів внутрішніх справ (СБУ, Управління державної охорони, якщо заплановано участь посадових та інших осіб, щодо яких здійснюється державна охорона), територіальних органів та підрозділів МНС, органів Держтехногенбезпеки, служби безпеки спортивної споруди (футбольного клубу), оператора спортивної споруди, місцевої держадміністрації, органу місцевого самоврядування, органу охорони здоров’я та інших осіб.
Члени координаційного штабу повинні бути забезпечені засобами зв’язку і спостереження для своєчасного реагування на непередбачувану ситуацію.
8. Оператор спортивної споруди та/або відповідний футбольний клуб створюють службу безпеки спортивної споруди (футбольного клубу), яка відповідає за здійснення заходів безпеки під час проведення футбольного матчу, та визначають відповідальну за здійснення таких заходів особу (далі - керівник служби безпеки), на яку покладаються функції із загального керівництва обслуговуючим персоналом.
Керівник служби безпеки безпосередньо взаємодіє з керівниками органів внутрішніх справ, територіальних органів та підрозділів МНС, органів Держтехногенбезпеки.
Не пізніше ніж за чотири години до початку футбольного матчу залежно від ступеня ризику та інших обставин суб’єкти забезпечення громадського порядку та громадської безпеки в межах своїх повноважень, визначених законодавством, розпочинають здійснювати заходи щодо забезпечення охорони громадського порядку та громадської безпеки на спортивній споруді та прилеглій до неї території.
9. Проведення футбольного матчу на спортивній споруді здійснюється за наявності:
1) стратегії забезпечення громадського порядку та громадської безпеки спортивної споруди, яка переглядається не рідше одного разу на три роки;
2) акта про відповідність спортивної споруди встановленим нормам, який складається щороку за участю представників місцевого органу виконавчої влади, органів внутрішніх справ та органів Держтехногенбезпеки;
3) плану забезпечення громадського порядку та громадської безпеки футбольного матчу, розробленого перед футбольним матчем оператором спортивної споруди за участю суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки;
4) протоколу про можливість проведення на спортивній споруді футбольного матчу, який підписується за результатами оперативно-технічного огляду такої споруди представниками всіх суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки перед кожним матчем;
5) правил поведінки глядачів на спортивній споруді (далі - правила поведінки глядачів), затверджених у встановленому порядку;
6) правил пожежної безпеки (інструкції з пожежної безпеки на спортивній споруді) (далі - правила пожежної безпеки), порядку надання медичної допомоги постраждалим особам, евакуації осіб у разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі.
10. Організатор футбольного матчу не менш як за шість годин до його початку проводить з представниками Федерації, футбольних клубів, оператора спортивної споруди, органів внутрішніх справ, територіальних органів та підрозділів МНС, органів Держтехногенбезпеки, інших залучених до забезпечення громадського порядку та громадської безпеки органів (далі - залучені органи) нараду, під час якої уточнюються завдання всіх суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки і залучених органів, визначається порядок взаємодії в разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі.
Утворена з числа представників усіх суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки робоча комісія проводить не пізніше ніж за чотири години до початку футбольного матчу (залежно від його характеру, погодних та інших умов, що можуть вплинути на забезпечення безпеки учасників матчу, глядачів та інших осіб) оперативно-технічний огляд спортивної споруди та прилеглої до неї території, перевірку стану підготовки обслуговуючого персоналу, узагальнює інформацію про кількість проданих квитків та виданих оператором спортивної споруди дозволів на в’їзд на територію споруди транспортних засобів, здійснює заходи щодо усунення виявлених недоліків.
11. Оператор спортивної споруди обладнує на ній диспетчерський пункт та забезпечує його функціонування.
Повідомлення, які оголошуються диктором на спортивній споруді, повинні бути лаконічні і не можуть використовуватися для політичних заяв та підтримки футбольних команд.
Глядачі, присутні на спортивній споруді, повинні бути поінформовані про необхідність дотримання громадського порядку і правил пожежної безпеки та про недопущення їх переходу з одного сектору до іншого.
На випадок виникнення чи загрози виникнення надзвичайної ситуації або пожежі організатори футбольного матчу заздалегідь розробляють тексти повідомлень, що погоджуються із спеціальними суб’єктами забезпечення громадського порядку та громадської безпеки і залученими органами.
Для оголошення повідомлень під час проведення міжнародного футбольного матчу залучається диктор, який володіє відповідною іноземною мовою.
До диспетчерського пункту забезпечується доступ представників органів внутрішніх справ, територіальних органів та підрозділів МНС, органів Держтехногенбезпеки для невідкладних повідомлень у разі виникнення чи загрози виникнення надзвичайної ситуації або пожежі.
12. Оператор спортивної споруди забезпечує такий її стан, щоб усі ворота для заїзду (виїзду) транспортних засобів спеціалізованого та спеціального призначення і проходу глядачів відчинялися назовні для вільного виїзду і виходу та залишалися відчиненими протягом усього часу перебування їх на спортивній споруді.
З метою недопущення проникнення на спортивну споруду осіб, які не мають квитків, або порушників громадського порядку ворота спортивної споруди можуть зачинятися за допомогою замкових механізмів, що не повинні відчинятися (зачинятися) ключем.
Біля воріт спортивної споруди під час проведення футбольного матчу і після його закінчення повинні постійно перебувати контролери для забезпечення вільного проходу глядачів у разі їх евакуації.
13. Пропуск на спортивну споруду глядачів - уболівальників команди-гості та їх розташування у відведених секторах проводиться завчасно, як правило, з окремого входу на спортивну споруду.
14. Порядок розповсюдження квитків на футбольний матч повинен погоджуватися з органом внутрішніх справ, на території обслуговування якого відбуватиметься матч.
На квитку на футбольний матч друкуються інформація про матч, найменування футбольних команд, план спортивної споруди та секторів, їх номери, номери ряду і місця, а також витяг з правил поведінки глядачів та відомості про процедуру перевірки їх дотримання. Квиток повинен бути захищений від підроблення.
Використання перепусток на футбольний матч заборонено.
15. З урахуванням кількості місць на спортивній споруді організатор футбольного матчу в разі потреби зобов’язаний виділити глядачам - уболівальникам команди-гості не менш як 5 відсотків місць загальної місткості спортивної споруди в одному або кількох її секторах згідно із заявкою, поданою не пізніше ніж за п’ять днів до початку матчу.
16. Здійснення заходів щодо забезпечення громадського порядку та громадської безпеки припиняється після від’їзду із спортивної споруди футбольних команд, арбітрів, уповноваженого представника Федерації та служби допінг-контролю, залишення глядачами трибун та розосередження їх у межах населеного пункту.
17. Обов’язками організатора футбольного матчу є:
1) своєчасне не пізніше ніж за тиждень до його початку письмове інформування органів внутрішніх справ, територіальних органів та підрозділів МНС, органів Держтехногенбезпеки, місцевої держадміністрації, органу місцевого самоврядування про дату і час проведення матчу, кількість проданих квитків та очікувану чисельність глядачів - уболівальників команди-гості з метою здійснення заходів щодо забезпечення громадського порядку та громадської безпеки;
2) інформування глядачів до початку матчу шляхом розміщення інформаційних повідомлень (у тому числі в засобах масової інформації) про обов’язковість дотримання громадського порядку і правил пожежної безпеки, можливе запровадження обмежень на спортивній споруді в разі вчинення протиправних дій, зокрема порушення правил поведінки глядачів і правил пожежної безпеки, а також про порядок виходу із спортивної споруди;
3) видання інформаційних бюлетенів, організація зустрічей глядачів з гравцями і тренерами футбольних команд, здійснення інших заходів для налагодження доброзичливих відносин між членами футбольних клубів, глядачами і обслуговуючим персоналом, залучення їх до здійснення заходів щодо забезпечення дотримання правил поведінки глядачів і правил пожежної безпеки, організація поїздок на виїзні змагання, надання допомоги в разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі;
4) забезпечення у взаємодії з органами внутрішніх справ, місцевою держадміністрацією, органом місцевого самоврядування безпеки глядачів, представників футбольних клубів, арбітрів, делегатів міжнародних організацій;
5) здійснення заходів щодо недопущення на територію спортивної споруди глядачів, які не мають відповідного квитка, відмовляються від огляду працівниками органів внутрішніх справ, служби безпеки спортивної споруди (футбольного клубу) або представниками обслуговуючого персоналу, порушують встановлені правилами поведінки глядачів обмеження щодо пронесення на територію спортивної споруди заборонених предметів і речовин, перебувають у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, та тих, що не досягли 14-річного віку і перебувають без супроводу дорослих, а також тих, що були виведені у встановленому законодавством порядку за межі спортивної споруди під час матчу;
6) припинення неправомірних дій глядачів, зокрема безпосередньо на трибунах спортивної споруди, із залученням осіб, на яких покладено обов’язки із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки на території спортивної споруди;
7) здійснення інших передбачених законодавством заходів.
18. Обов’язками оператора спортивної споруди є:
1) розроблення за участю спеціальних суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки і затвердження за погодженням із зазначеними суб’єктами стратегії забезпечення громадського порядку та громадської безпеки спортивної споруди;
2) затвердження за погодженням із спеціальними суб’єктами забезпечення громадського порядку та громадської безпеки, органами Держтехногенбезпеки правил поведінки глядачів і правил пожежної безпеки, які повинні бути розміщені на вході до спортивної споруди та в інших доступних для ознайомлення місцях, а також порядку надання медичної допомоги постраждалим особам, евакуації осіб у разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі;
3) розроблення перед кожним футбольним матчем за участю його організатора та суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки і затвердження за погодженням із зазначеними суб’єктами плану забезпечення громадського порядку та громадської безпеки футбольного матчу;
4) забезпечення відповідності спортивної споруди визначеним законодавством нормам та критеріям;
5) створення належних умов для діяльності спеціальних суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки;
6) облаштування та забезпечення вільного в’їзду на територію спортивної споруди транспортних засобів спеціальних суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки, а до ігрової зони автомобілів швидкої медичної допомоги, територіальних органів та підрозділів МНС, транспортних засобів технічного обслуговування спортивної споруди, а також облаштування місць для їх паркування;
7) визначення і виділення для працівників органів внутрішніх справ, СБУ та Управління державної охорони необхідної кількості місць з метою забезпечення безпеки посадових та інших осіб, щодо яких здійснюється державна охорона (за окремою схемою для кожної спортивної споруди);
8) виділення під час проведення футбольного матчу приміщень для роботи координаційного штабу з відповідним комунікаційним обладнанням та облаштування приміщень (не менше двох) для розміщення пункту невідкладної або першої медичної допомоги;
9) установлення обладнання, необхідного для використання електронного квитка, у тому числі турнікетів, та виділення кімнат для зберігання або камер схову предметів і речовин, заборонених для пронесення на територію спортивної споруди правилами поведінки глядачів, у разі їх вилучення;
10) виділення та облаштування приміщень для роботи органів внутрішніх справ і окремого приміщення для тимчасового тримання правопорушників на час проведення футбольного матчу;
11) оснащення спортивної споруди всередині та ззовні достатньою кількістю телекамер для спостереження за поведінкою глядачів і проведення моніторингу ситуації на прилеглій до спортивної споруди території, обладнання системи спостереження засобами відеозапису, фіксування перебігу подій на спортивній споруді, прилеглій до неї території, здійснення управління системою спостереження та моніторингу подій, забезпечення збереження матеріалів відеозапису протягом місяця після проведення матчу;
12) належна підготовка обслуговуючого персоналу та забезпечення його необхідної кількості для виконання допоміжних функцій із забезпечення громадського порядку та громадської безпеки, а також дотримання правил пожежної безпеки, надання глядачам допомоги в пошуку місць, зазначених у квитках, проведення огляду глядачів та їх речей з метою недопущення пронесення предметів і речовин, заборонених для пронесення на територію спортивної споруди;
13) ініціювання в установленому законом порядку заборони або обмеження продажу на території спортивної споруди алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, пива у скляній тарі під час проведення футбольного матчу.
19. Обов’язками футбольного клубу є:
1) завчасне, але не пізніше ніж за два дні до дня проведення футбольного матчу, повідомлення органів внутрішніх справ про організований виїзд глядачів з обов’язковим зазначенням їх кількості, виду транспортних засобів, дати і часу виїзду та прибуття, контактних осіб;
2) проведення в день, що передує футбольному матчу, працівником служби безпеки спортивної споруди (футбольного клубу) та представником оператора спортивної споруди навчання з обслуговуючим персоналом, залученим до забезпечення громадського порядку та громадської безпеки, з метою його ознайомлення з планом спортивної споруди та відпрацювання порядку дій у разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі, здійснення заходів щодо припинення неправомірних дій глядачів.
20. Обов’язками працівників служби безпеки спортивної споруди (футбольного клубу) є:
1) надання допомоги органам внутрішніх справ у забезпеченні громадського порядку та громадської безпеки;
2) інформування органів внутрішніх справ про вчинені або такі, що готуються, злочини та адміністративні правопорушення, здійснення разом з ними заходів щодо запобігання злочинам і адміністративним правопорушенням та їх припинення;
3) участь у рятуванні та евакуації людей і майна в разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі, а також надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків, злочинів чи правопорушень;
4) ознайомлення працівників спеціальних суб’єктів забезпечення громадського порядку та громадської безпеки з планом спортивної споруди і порядком дій у разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі;
5) забезпечення разом з обслуговуючим персоналом виведення на футбольне поле глядачів у разі неможливості їх евакуації;
6) здійснення обслуговуючим персоналом заходів щодо припинення неправомірних дій глядачів.
21. Завданнями органів внутрішніх справ є:
1) забезпечення громадського порядку на прилеглій до спортивної споруди території, шляхах евакуації глядачів та в громадських місцях населеного пункту, в якому проводиться футбольний матч, до, під час та після закінчення матчу, а також на маршрутах руху організованих груп глядачів;
2) розроблення з урахуванням ступеня ризику, отриманої інформації про очікувану чисельність глядачів і оперативної обстановки в день проведення футбольного матчу плану заходів щодо забезпечення громадського порядку та громадської безпеки із зазначенням чисельності сил і засобів органів внутрішніх справ, що залучаються для здійснення зазначених заходів, їх розстановки на відповідній території, а також резерву сил і засобів для застосування в разі вчинення глядачами протиправних дій, що загрожують життю та здоров’ю людей, зокрема на території спортивної споруди;
3) своєчасне встановлення з урахуванням оперативної обстановки, але не пізніше ніж за чотири години до початку футбольного матчу, контролю за прилеглою до спортивної споруди територією;
4) реагування на протиправні дії глядачів безпосередньо на трибунах спортивної споруди та припинення таких дій за письмовим зверненням організаторів футбольного матчу чи керівника служби безпеки в разі неможливості їх припинення силами служби безпеки спортивної споруди (футбольного клубу) та обслуговуючого персоналу. У бланку такого звернення, що розробляється оператором спортивної споруди за участю представника відповідного органу внутрішніх справ, повинна бути передбачена можливість внесення прізвища та ініціалів представника органу внутрішніх справ, до якого воно адресоване, дати і часу звернення, прізвища та ініціалів працівника служби безпеки спортивної споруди (футбольного клубу) та проставлення його підпису.
Рішення про введення на територію спортивної споруди, у тому числі на її трибуни, міліції приймає спеціально уповноважений працівник органів внутрішніх справ, який визначає відповідно до закону порядок і межі застосування заходів фізичного впливу та спеціальних засобів.
22. Завданнями місцевої держадміністрації є:
1) забезпечення разом з відповідним органом місцевого самоврядування внесення за зверненням організатора футбольного матчу або відповідного органу внутрішніх справ змін до порядку організації руху транспортних засобів та пішоходів;
2) здійснення контролю за виконанням суб’єктами господарської діяльності рішення органу місцевого самоврядування про заборону або обмеження продажу алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, пива у скляній тарі під час проведення футбольних матчів у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці та інших передбачених законодавством заходів.
23. Завданнями територіального органу та підрозділу МНС є:
1) проведення:
не пізніше ніж за три дні до футбольного матчу - розрахунку сил та засобів (у тому числі додаткових), необхідних для організації своєчасного реагування у разі виникнення надзвичайних ситуацій або пожеж;
не пізніше ніж за одну добу до футбольного матчу - перевірки джерел протипожежного водопостачання на спортивній споруді та прилеглій до неї території;
2) здійснення у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайної ситуації або пожежі під час проведення футбольного матчу заходів щодо запобігання, мінімізації та ліквідації цієї надзвичайної ситуації або пожежі та її наслідків;
3) своєчасне реагування на повідомлення про порушення правил пожежної безпеки на спортивній споруді та прилеглій до неї території;
4) інформування в разі виникнення надзвичайної ситуації або пожежі через систему гучного мовлення диспетчерського пункту про дії, спрямовані на максимальне забезпечення безпеки глядачів.
24. Завданнями Держтехногенбезпеки є:
1) проведення планових та позапланових перевірок (заходів) з питань пожежної і техногенної безпеки, у тому числі оперативно-технічних оглядів спортивної споруди та прилеглої до неї території до початку футбольного матчу;
2) реагування на виявлені порушення згідно із законодавством;
3) участь в роботі координаційного штабу під час проведення футбольного матчу.