Постанова КМУ № 351-94-п від 04.06.1994 Про затвердження Правил торговельного обслуговування населення

                                                          
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 4 червня 1994 р. N 351
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ
N 108 ( 108-95-п ) від 08.02.95 )
Про затвердження Правил торговельного
обслуговування населення

Відповідно до статті 22 Закону України "Про захист прав
споживачів" ( 1023-12 ) Кабінет Міністрів України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Правила торговельного обслуговування населення,
що додаються.

Виконуючий обов"язки
Прем"єр-міністра України Ю. ЗВЯГІЛЬСЬКИЙ
Міністр
Кабінету Міністрів України І. ДОЦЕНКО
Інд.23

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 червня 1994 р. N 351
ПРАВИЛА
торговельного обслуговування населення
Загальні положення
1. Ці Правила визначають загальний порядок торговельного
обслуговування громадян, які придбавають товари для власних
побутових потреб у підприємств (їх об"єднань), установ,
організацій незалежно від форм власності, громадян-підприємців та
іноземних юридичних осіб, що провадять підприємницьку діяльність
на території України у сфері роздрібної торгівлі (далі -
господарюючі суб"єкти).
2. Господарюючі суб"єкти провадять торговельну діяльність
після їх державної реєстрації як суб"єктів підприємницької
діяльності, а у випадках, передбачених законодавством, за
наявності у них спеціального дозволу (ліцензії) на торгівлю
окремими видами товарів. Роздрібна торгівля здійснюється господарюючими суб"єктами
через магазини, палатки, кіоски, лотки, торговельні автомати тощо.
3. Господарюючий суб"єкт повинен мати торгові приміщення
(місця), самостійно вирішувати питання забезпечення їх
торговельно-технологічним обладнанням (холодильним,
піднімально-транспортним, ваговимірювальним, касовим тощо)
відповідно до нормативів. Засоби вимірювання, що використовуються в торговельній
діяльності для розрахунків із покупцями, повинні мати державне
повірочне тавро і проходити повірку у встановленому порядку.
4. На фасаді торгового приміщення господарюючого суб"єкта
повинна бути вивіска із зазначенням назви господарюючого суб"єкта
та власника або уповноваженого ним органу. Біля входу до цього
приміщення на видному місці розміщується інформація про режим
роботи. У разі здійснення виїзної (виносної) торгівлі, а також
продажу товарів з використанням інших нестаціонарних засобів на
робочому місці продавця встановлюється табличка із зазначенням
назви, місця розташування і номера телефону господарюючого
суб"єкта, що організував торгівлю, а також прізвища, ім"я та по
батькові продавця. На робочому місці громадянина-підприємця
встановлюється табличка із зазначенням його поштової адреси,
номера свідоцтва про державну реєстрацію господарюючого суб"єкта
та назви органу, що здійснив цю реєстрацію. Усі відомості подаються з дотриманням Закону УРСР "Про мови в
Українській РСР" ( 8312-11 ).
5. Режим роботи господарюючого суб"єкта встановлюється за
погодженням з місцевими органами державної виконавчої влади. У разі планового закриття торгового приміщення (для
проведення санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання
тощо) господарюючий суб"єкт повинен не пізніш як за 5 днів
повідомити про це громадян, вмістивши поряд з інформацією про
режим роботи об"яву про дату та період закриття.
6. Працівники господарюючого суб"єкта зобов"язані суворо
дотримувати прав споживачів, визначених Законом України "Про
захист прав споживачів" ( 1023-12 ), знати і виконувати ці
Правила та інші нормативні документи, що регулюють роздрібну
торгівлю.
Торговельне обслуговування
7. Працівники господарюючого суб"єкта, що здійснюють продаж
товарів, на вимогу покупця зобов"язані надати йому інформацію про
товари в обсязі, передбаченому Законом України "Про захист прав
споживачів" ( 1023-12 ).
8. Розрахунки за продаж товарів господарюючими суб"єктами
здійснюються за готівку, у безготівковому порядку, за чеками
банків та в іншому порядку відповідно до чинного законодавства.
Продаж товарів може здійснюватись у кредит. Окремим категоріям громадян згідно із чинним законодавством
надаються пільги з торговельного обслуговування, яке здійснюється
у спеціально відведених торгових приміщеннях (відділах, секціях). Не допускається продаж господарюючими суб"єктами товарів,
вільна реалізація яких заборонена згідно з чинним законодавством.
9. Розрахунки з покупцями за товари повинні провадитися через
електронні контрольно-касові апарати або з використанням
товарно-касових книг. Електронні контрольно-касові апарати реєструються в
обов"язковому порядку в державній податковій інспекції. Касир або інший працівник, який одержує гроші за товар, під
час розрахунку з покупцем повинен чітко назвати суму, одержану від
покупця, і покласти гроші окремо на видному місці, віддрукувати
чек на касовому апараті, назвати покупцеві належну йому суму і
видати її разом з чеком. Правильність розрахунку покупець перевіряє на місці, не
відходячи від каси. Перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, специфіка
яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без
застосування електронних контрольно-касових апаратів з
використанням товарно-касових книг, затверджується в порядку,
передбаченому пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від
19 січня 1994 р. N 14.
10. Покупці обслуговуються протягом встановленого часу роботи
господарюючого суб"єкта. Вхід покупців до торгового залу
припиняється з початком обідньої перерви або із закінченням
роботи. Про початок обідньої перерви у господарюючого суб"єкта та
закінчення його робочого дня покупці інформуються за 10 хвилин.
При цьому всі покупці, що мають касові і товарні чеки або
підібрані товари, повинні бути обслужені. Робота каси (кас) припиняється у повній відповідності із
установленим режимом роботи господарюючого суб"єкта.
11. Господарюючий суб"єкт зобов"язаний забезпечити наявність
правильно оформлених цінників товарів, що надійшли для продажу, і
на вимогу покупця надати йому повну інформацію про виготовлювача,
основні споживчі якості товару і його ціну, забезпечити належний
рівень обслуговування та відпуск товару повною мірою і вагою.
12. Покупець має право на вільний вибір товару, перевірку
його якості, комплектності, міри, ваги та ціни, демонстрування
безпечного та правильного його використання. На вимогу покупця
продавець зобов"язаний надати йому контроль-вимірювальний прилад і
документ, що підтверджує ціну товару. У тому разі, коли під час
гарантійного терміну користування необхідно визначити причину
втрати якості товару, господарюючий суб"єкт зобов"язаний протягом
трьох днів з дня одержання письмової заяви від покупця відправити
цей товар для експертизи. Експертиза проводиться за рахунок
господарюючого суб"єкта. У торговому залі повинні бути встановлені
на доступному для покупців місці контрольні ваги й інші
вимірювальні прилади.
13. Забороняється продаж товарів, що не мають належного
товарного вигляду і з закінченням терміном придатності, а також
тих товарів, що надійшли без документів, які засвідчують їх
якість. Забороняється обумовлення продажу одних товарів з
обов"язковим придбанням інших або примушування покупця одержувати
замість здачі інші товари. Товари, на які запроваджено нормований розподіл, продаються з
додержанням установлених норм.
14. У разі реалізації товарів імпортного виробництва у
пакувальній тарі з написами на іноземній мові господарюючий
суб"єкт зобов"язаний забезпечити наявність інформації на державній
чи іншій мові відповідно до Закону УРСР "Про мови в Українській
РСР" про найменування, основні споживчі властивості товару, термін
його придатності та умови зберігання, можливі застереження щодо
вмісту шкідливих компонентів і обмежень у споживанні, гарантійні
зобов"язання.
15. У разі виявлення вад чи фальсифікації товару протягом
гарантійного чи інших термінів, установлених відповідно до чинного
законодавства, покупець має право за власним розсудом вимагати від
господарюючого суб"єкта: безплатного усунення вад або відшкодування витрат на їх
усунення покупцем чи третьою особою; зміни на аналогічний товар належної якості; відповідного зменшення його купівельної ціни; заміни на такий само товар іншої моделі з відповідним
перерахуванням купівельної ціни; розірвання договору купівлі та відшкодування збитків,
заподіяних покупцеві.
16. Задоволення вимог покупця щодо якості та обміну товарів
провадиться господарюючим суб"єктом відповідно до Закону України
"Про захист прав споживачів" ( 1023-12 ).
Організація продажу
17. Господарюючий суб"єкт до початку роботи повинен поповнити
товарні запаси у місці продажу, обновити викладку товарів
(оформлення вітрин), перевірити наявність правильно оформлених і
завірених цінників, а також відповідного інвентаря та пакувальних
матеріалів, виконати інші роботи для забезпечення нормального
обслуговування покупців.
18. Господарюючий суб"єкт самостійно вишукує товарні ресурси
і укладає договори з їх постачальниками.
19. Товари, що надійшли до господарюючого суб"єкта,
оприбутковуються в день надходження за їх фактичною наявністю. За
неможливості оприбуткувати товари в день фактичного надходження
(виклик експерта, перевірка цін, якості, кількості тощо) в
текстовій частині товарного звіту за підсумком приходу робиться
запис про надходження товарів із зазначенням постачальника
(продавця), їх загальної вартості, а також причини, з якої товари
не оприбутковано. Господарюючим суб"єктам забороняється зберігати в торговому
залі та підсобних приміщеннях призначені для продажу товари,
прийняті з порушенням цих вимог. Зберігання у підсобних
приміщеннях господарюючих суб"єктів товарів, які їм не належать,
допускається на підставі договору схову, один примірник якого
повинен знаходитися у господарюючого суб"єкта.
20. Товари, прийняті працівниками господарюючого суб"єкта, що
здійснюють продаж, виставляються для продажу відразу, а в разі
необхідності - після проведення передпродажної підготовки. Забороняється безпідставне вилучення цими працівниками
виставлених для продажу товарів, їх приховування або стримання
реалізації.
21. Господарюючі суб"єкти реалізують товари лише за наявності
документів, які засвідчують їх якість.
22. Якість, маркування, режим зберігання товарів
(температура, вологість, освітлення, терміни) повинні відповідати
вимогам нормативних документів.
23. Всі товари у господарюючого суб"єкта повинні бути з
відповідними документами (товарно-транспортні накладні,
рахунки-фактури, прибутково-видаткові накладні, посвідчення про
якість, сертифікат відповідності державної системи сертифікації
або посилання на наявність цього сертифіката в супровідних
документах на продукцію, яка підлягає обов"язковій сертифікації).
24. Товари, що надійшли у продаж від громадянина-підприємця,
повинні мати ярлик із зазначенням його прізвища, поштової адреси,
номера документа, що засвідчує право заняття підприємницькою
діяльністю, та назви органу, що його видав (у разі потреби -
відомостей про сертифікацію цих товарів), гарантійного терміну і
терміну придатності.
25. Продаж продовольчих товарів, готових до вживання, а також
тих, що швидко псуються, інших продовольчих товарів (у тому числі
овочів і фруктів) за межами торгового приміщення (виїзна, виносна
торгівля) здійснюється у спеціально відведених для цього місцях з
дозволу органів санітарно-епідеміологічного нагляду та за умови
дотримання встановлених для цих товарів температурного режиму
зберігання, а також вимог санітарних норм і правил. Кожна партія таких товарів повинна мати документ, який
засвідчує їх якість, із зазначенням виготовлювача, його адреси,
дати виготовлення, терміну реалізації, маси нетто фасованого
товару. У разі запровадження обмеження продаж окремих товарів окремим
категоріям громадян здійснюється у встановленому порядку. Продаж товарів повсякденного попиту дітям проводиться лише в
тому разі, якщо вони можуть самостійно робити покупку та
розраховуватися за куплений товар.
26. Особливості продажу окремих продовольчих і непродовольчих
товарів, алкогольних напоїв, комісійної торгівлі непродовольчими
товарами, а також продажу товарів у кредит регулюються окремими
правилами, що затверджуються Міністерством зовнішніх економічних
зв"язків за погодженням із заінтересованими міністерствами та
відомствами.
Ціни і ціноутворення
27. Продаж товарів господарюючими суб"єктами здійснюється за
цінами, що встановлюються відповідно до чинного законодавства.
Основні санітарні вимоги до торговельного
підприємства та його працівників
28. Господарюючий суб"єкт повинен забезпечити санітарний стан
торгових і складських приміщень відповідно до вимог санітарних
норм і правил і чистоту на прилеглій території, межі якої
визначаються місцевими органами державної виконавчої влади або
виконкомами місцевих Рад народних депутатів. Під час продажу товарів і після закінчення виїзної (виносної)
торгівлі працівник господарюючого суб"єкта, що відповідає за цю
торгівлю, зобов"язаний вжити заходів для дотримання чистоти на
прилеглій до торгового місця території. Працівники господарюючого суб"єкта повинні бути одягнуті у
формений одяг або інший одяг, що відповідає санітарним вимогам. Для верхнього одягу та особистих речей працівників
обладнуються місця в окремому приміщенні.
29. Санітарний стан торгових і складських приміщень
господарюючого суб"єкта повинен відповідати вимогам, установленим
органами державного санітарного нагляду, а для торгівлі
продовольчими товарами - й спеціальним санітарним правилам.
30. При зберіганні товарів у підсобних приміщеннях і
розміщенні їх в торгових залах чи пунктах дрібно-роздрібної мережі
працівники господарюючого суб"єкта зобов"язані дотримувати
принципу товарного сусідства, санітарних правил, норм складування
і вимог протипожежної безпеки.
31. Торгове приміщення господарюючого суб"єкта обладнується
згідно з вимогами охорони праці та здоров"я, захисту навколишнього
природного середовища, протипожежної безпеки, санітарним та іншими
вимогами, передбаченими відповідними нормативними актами.
32. Працівники господарюючого суб"єкта, який здійснює продаж
продовольчих товарів, проходять медичне обстеження в установленому
порядку, результати якого відображаються в їхніх особистих
медичних книжках. Ці книжки пред"являються на вимогу представників
контролюючих органів.
Контроль за дотриманням правил
торговельного обслуговування населення
33. Контроль за дотриманням цих Правил здійснюється
службовими особами органів державної виконавчої влади у межах
їхньої компетенції та в установленому порядку.
34. Книга відгуків і пропозицій громадян установленої форми
повинна знаходитися у торговому залі на видному та доступному для
покупців місці. Господарюючі суб"єкти зобов"язані обладнати в
торговому залі на видному місці "Куточок покупця", в якому
вміщуються інформація для покупців, а також ці Правила.
35. Контрольна перевірка дотримання цих Правил проводиться
службовою особою відповідного органу з пред"явленням службового
посвідчення та в присутності особи, що здійснює продаж товарів і,
при можливості, представника господарюючого суб"єкта, що
перевіряється. Результати контрольної перевірки оформляються актом, один з
примірників якого залишається у господарюючого суб"єкта. Особи, що допустили порушення цих Правил, зобов"язані дати
письмове пояснення, яке додається до акта. У разі відмови
підписати акт чи дати пояснення в акті робиться запис про те, що
зазначені особи ознайомлені із змістом акта і від його підписання
відмовилися. Працівники господарюючого суб"єкта повинні створити умови для
виконання робіт, пов"язаних з контрольною перевіркою, та
забезпечити виконання заходів щодо усунення виявлених недоліків і
порушень.
36. За порушення цих Правил працівники господарюючого
суб"єкта несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.