Розпорядження КМУ № 139 від 25.02.2015 Про затвердження плану заходів з проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України та методичних рекомендацій щодо його проведення

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ

від 25 лютого 2015 р. № 139-р
Київ


Про затвердження плану заходів з проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України та методичних рекомендацій щодо його проведення

Затвердити такі, що додаються:

план заходів з проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України;

методичні рекомендації щодо проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України.

Прем'єр-міністр України

А.ЯЦЕНЮК

Інд. 29



ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 25 лютого 2015 р. № 139-р


ПЛАН
заходів з проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

Найменування заходу

Строк виконання

Відповідальні за виконання

Очікувані результати

Підготовчий (організаційний) етап

1.

Розроблення та видання нормативно-правових (розпорядчих) актів міністерств, інших органів державної влади щодо організації заходів з проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

лютий 2015 р.

міністерства, інші органи державної влади, які визначені учасниками комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

видання відповідних нормативно-правових (розпорядчих) актів

2.

Підготовка посадових осіб до виконання заходів з комплексного огляду сектору безпеки і оборони України: 
вивчення та аналіз нормативно-правової бази у сфері безпеки і оборони; 
вивчення досвіду проведення стратегічних оглядів у країнах - членах НАТО та порядку застосування його в органах державної влади

-“-

міністерства, інші органи державної влади, які визначені учасниками комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

пропозиції щодо використання досвіду проведення стратегічних оглядів у країнах - членах НАТО

Основний (виконавчий) етап

Заходи з проведення огляду правоохоронних органів у рамках комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

3.

Проведення аналізу і прогнозу середовища безпеки та визначення: 
висновків з оцінки середовища безпеки; 
переліків викликів та загроз національній безпеці України з підготовкою прогнозу їх розвитку на перспективу; 
сценаріїв реакції на виклики та загрози національній безпеці України; 
моделей реагування на кризи у сфері національної безпеки України

лютий 2015 р.

Національний інститут стратегічних досліджень (за згодою) 
МВС 
СБУ 
Міноборони 
Адміністрація Держприкордонслужби 
інші органи державної влади, які визначені учасниками комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

пропозиції з визначених питань

4.

Планування сил та визначення: 
оптимальної моделі реагування на загрози національній безпеці України; 
системи управління державою у кризових ситуаціях; 
стратегічних цілей держави у сфері безпеки і оборони; 
вимог до правоохоронної системи; 
вимог до можливостей сектору безпеки і оборони України

-“-

-“-

-“-

5.

Визначення найбільш прийнятного варіанта складу і організаційної структури сил, засобів, системи управління та всебічного забезпечення складових сектору безпеки і оборони України на основі процедур менеджменту та оцінки ризиків

лютий 2015 р.

Національний інститут стратегічних досліджень 
(за згодою) 
МВС 
Міноборони 
Мін’юст 
СБУ 
Управління державної охорони 
Адміністрація Держприкордонслужби 
інші органи державної влади, які визначені учасниками комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

пропозиції до складу сил, засобів та їх організаційної структури. Вартісні показники забезпечення складових сектору безпеки і оборони України

6.

Розроблення проекту Концепції реформування правоохоронних органів

у строки, визначені постановою Кабінету Міністрів України 
від 4 червня 2014 р. № 171

робоча група з питань підготовки пропозицій щодо розроблення Концепції реформування правоохоронних органів

проект Концепції реформування правоохоронних органів

7.

Розроблення нової редакції Стратегії національної безпеки України

лютий 2015 р.

Національний інститут стратегічних досліджень 
(за згодою) 
МВС 
Міноборони 
СБУ 
інші органи державної влади, які визначені учасниками комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

нова редакція Стратегії національної безпеки України

8.

Розроблення проекту Концепції розвитку сектору безпеки і оборони України

лютий 2015 р.

Міноборони 
Національний інститут стратегічних досліджень 
(за згодою) 
МВС 
СБУ 
Управління державної охорони 
Адміністрація Держприкордонслужби 
інші органи державної влади, які визначені учасниками комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

проект Концепції розвитку сектору безпеки і оборони України

Заходи з проведення оборонного огляду в рамках комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

9.

Проведення аналізу і підготовка прогнозу воєнно-політичної обстановки та визначення: 
стратегічних цілей держави у сфері оборони; 
викликів, загроз та тенденцій їх розвитку; 
переліку можливих ситуацій для планування; 
основних положень щодо гарантування безпеки держави

лютий 2015 р.

Міноборони 
МЗС 
Служба зовнішньої розвідки 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави

пропозиції з визначених питань

10.

Визначення необхідних можливостей (спроможностей) за ситуаціями та сценаріями для планування сил оборони

лютий 2015 р.

Міноборони 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) 
Адміністрація Держспецтрансслужби 
СБУ 
Адміністрація Держспецзв’язку 
Управління державної охорони 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави

пропозиції з визначених питань

11.

Підготовка пропозицій до прогнозних показників видатків Державного бюджету України на потреби оборони на середньо- та довгостроковий періоди

-“-

Міноборони 
Мінфін 
Мінекономрозвитку 
Національний банк (за згодою) 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) 
СБУ 
Служба зовнішньої розвідки 
Адміністрація Держспецтрансслужби 
Адміністрація Держспецзв’язку 
Управління державної охорони 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави

пропозиції щодо прогнозних показників видатків Державного бюджету України на потреби оборони

12.

Проведення аналізу стану військових формувань, оцінки їх можливостей з виконання завдань оборони, визначення структури, складу та чисельності сил безпеки і оборони

лютий 2015 р.

Міноборони 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) Адміністрація Держспецтрансслужби Управління державної охорони 
Служба зовнішньої розвідки 
СБУ 
Адміністрація Держспецзв’язку 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави

пропозиції з визначених питань

13.

Визначення основних положень стратегії розвитку Збройних Сил та інших складових сил безпеки і оборони на середньо- та довгострокову перспективи

-“-

Міноборони 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) Адміністрація Держспецтрансслужби 
Служба зовнішньої розвідки СБУ 
Адміністрація Держспецзв’язку 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави

-“-

14.

Підготовка проектів Указів Президента України щодо розроблення нової редакції Воєнної доктрини України та Стратегічного оборонного бюлетеня України

лютий 2015 р.

Міноборони 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) 
МЗС 
Мін’юст 
СБУ 
Служба зовнішньої розвідки 
Адміністрація Держспецтрансслужби 
Адміністрація Держспецзв’язку 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави

проекти указів Президента України

15.

Підготовка проекту Державної цільової оборонної програми оптимізації та реорганізації Збройних Сил України на 2015-2017 роки та інших державних цільових оборонних програм

лютий - березень 2015 р.

Міноборони 
Мінекономрозвитку 
Мін’юст 
Мінфін 
Державний концерн “Укроборонпром”

проект Державної цільової оборонної програми оптимізації та реорганізації Збройних Сил України на 2015-2017 роки

Заходи з проведення огляду оборонної промисловості держави в рамках комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

16.

Проведення аналізу здатності оборонно-промислового комплексу України задовольнити потреби безпеки і оборони держави

лютий 2015 р.

Мінекономрозвитку Міноборони 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) 
СБУ 
Адміністрація Держспецзв’язку Адміністрація Держспецтрансслужби 
Служба зовнішньої розвідки 
Управління державної охорони 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави 
Державний концерн “Укроборонпром”

пропозиції з визначених питань

17.

Визначення переліку номенклатури озброєння, військової та спеціальної техніки, якої не вистачає для задоволення потреб Збройних Сил та інших військових формувань і правоохоронних органів

-“-

Міноборони 
Мінекономрозвитку 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) 
СБУ 
Служба зовнішньої розвідки Адміністрація Держспецзв’язку 
Адміністрація Держспецтрансслужби Управління державної охорони 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави 
Державний концерн “Укроборонпром”

перелік номенклатури озброєння, військової та спеціальної техніки для задоволення потреб Збройних Сил та інших військових формувань

18.

Визначення потреб у виробничих потужностях для додаткового виробництва і реальних можливостей державного бюджету щодо їх фінансового забезпечення

лютий 2015 р.

Мінекономрозвитку 
Міноборони 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) 
СБУ 
Адміністрація Держспецтрансслужби Адміністрація Держспецзв’язку 
Служба зовнішньої розвідки Адміністрація Держприкордонслужби Управління державної охорони 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави 
Державний концерн “Укроборонпром”

пропозиції щодо виробничих потужностей та фінансово-економічних показників їх забезпечення

19.

Підготовка проекту Державної програми реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу на період до 2020 року

лютий 2015 р.

Мінекономрозвитку 
Міноборони 
МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС) 
СБУ 
Адміністрація Держспецтрансслужби Адміністрація Держспецзв’язку 
Служба зовнішньої розвідки Адміністрація Держприкордонслужби Управління державної охорони 
інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави 
Державний концерн “Укроборонпром”

проект постанови Кабінету Міністрів України

Заключний (підсумковий) етап

20.

Громадське обговорення та погодження проектів:

 

 

пропозиції громадських організацій та окремих громадських діячів

Указів Президента України щодо розроблення нової редакції Воєнної доктрини України та Стратегічного оборонного бюлетеня України; Концепції розвитку сектору безпеки і оборони України

лютий 2015 р.

Міноборони

Указу Президента України щодо розроблення нової редакції Стратегії національної безпеки України

 

Національний інститут стратегічних досліджень (за згодою)

пропозиції громадських організацій та окремих громадських діячів

21.

Розгляд на засіданні Міжвідомчої робочої групи з питань проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України та внесення проектів Указів Президента України щодо розроблення нової редакції Воєнної доктрини України та Стратегічного оборонного бюлетеня України, Концепції розвитку сектору безпеки і оборони України на розгляд Кабінету Міністрів України

лютий - березень 2015 р.

Міноборони

схвалення Кабінетом Міністрів України проектів указів Президента України та внесення їх в установленому порядку на розгляд Президента України

22.

Видання документів оборонного планування

визначається рішенням Ради національної безпеки і оборони України

відповідні органи державної влади

публікації в офіційних виданнях



ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 25 лютого 2015 р. № 139-р


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України

Загальні положення

Ці методичні рекомендації розроблено з метою забезпечення перегляду положень основних документів оборонного планування з урахуванням мети та завдань комплексного огляду сектору безпеки і оборони України (далі - комплексний огляд), зміни воєнно-політичної обстановки, положень Коаліційної угоди, формування концептуальних документів з питань розвитку сектору безпеки і оборони України, реформування правоохоронних органів, розвитку сил оборони та оборонно-промислового комплексу. Для досягнення зазначеної мети доцільно:

визначити методику проведення комплексного огляду;

створити ефективну систему управління, інформаційного, матеріального, технічного, кадрового та правового забезпечення процесу комплексного огляду;

організувати злагоджену роботу утворених робочих органів комплексного огляду.

Для вирішення завдань комплексного огляду необхідно забезпечити:

розроблення концептуальних документів з питань розвитку сектору безпеки і оборони України та реформування правоохоронних органів;

внесення змін до нормативно-правових актів з питань оборонного планування;

формування воєнно-технічної політики держави та розроблення проекту Державної програми розвитку оборонно-промислового комплексу України.

Зміст комплексного огляду

Для досягнення цілей комплексного огляду необхідно на основі всебічного аналізу факторів, що впливають на стан національної безпеки України, виконати такі завдання:

провести аналіз та оцінити:

стан і тенденції трансформації безпекового середовища України у середньо- та довгостроковій перспективах;

сучасний стан і можливості сил безпеки і оборони щодо забезпечення захисту життєво важливих національних інтересів держави;

реальні можливості держави щодо задоволення потреб сил безпеки і оборони;

визначити (уточнити):

перелік потенційних викликів та загроз національній безпеці України, їх тенденції розвитку на середньо- та довгострокову перспективи;

вірогідні сценарії виникнення внутрішніх і зовнішніх загроз національній безпеці України та заходи щодо їх запобігання і нейтралізації (локалізації, мінімізації);

спроможності сил безпеки і оборони, оборонно-промислового комплексу України тощо для досягнення визначених цілей щодо захисту національних інтересів;

склад сектору безпеки і оборони України та його структуру;

стратегію розвитку складових сектору безпеки і оборони України як головного чинника забезпечення національної безпеки України;

основні напрями вдосконалення системи планування розвитку сектору безпеки і оборони України;

перелік вихідних даних для планування застосування сил безпеки і оборони, їх розвитку та функціонування оборонно-промислового комплексу України.

Методика проведення комплексного огляду передбачає:

процедуру порівняння необхідних та наявних спроможностей сил безпеки і оборони з метою визначення тих, яких не вистачає для реагування на виклики та загрози національній безпеці України;

визначення порядку міжвідомчої взаємодії під час виконання завдань щодо забезпечення національної безпеки України;

прийняття відповідних рішень стосовно визначення перспективного складу та структури сектору безпеки і оборони України на основі оцінювання ризиків та аналізу спроможності держави задовольнити потреби сил безпеки і оборони;

визначення стратегії досягнення перспективного складу та структури складових сектору безпеки і оборони України.

У рамках огляду правоохоронної системи та підготовки змін до основних положень Стратегії національної безпеки України, визначення індикативних показників ресурсного забезпечення національної безпеки передбачається:

удосконалення державної системи реагування на загрози національній безпеці України, системи управління державою у кризових ситуаціях, визначення стратегічних цілей держави у сфері безпеки і оборони;

підготовка нової редакції Стратегії національної безпеки України та розроблення проекту Концепції реформування правоохоронних органів.

Під час підготовки пропозицій щодо розроблення Концепції реформування правоохоронних органів, нової редакції Стратегії національної безпеки України необхідно залучити можливості (інтелектуальні, наукові) Національного інституту стратегічних досліджень, Міноборони, МВС, СБУ та врахувати результати оборонного огляду та огляду оборонної промисловості України.

Однією із складових нової редакції Стратегії національної безпеки України має бути перелік єдиних вимог до озброєння та військової техніки, освіти, організації підготовки, всіх видів забезпечення сектору безпеки і оборони України. Ці вимоги мають бути використані для розроблення відповідних державних оборонних програм, зокрема Державної програми розвитку оборонно-промислового комплексу.

У рамках оборонного огляду передбачається:

провести оцінювання середовища безпеки, визначення наявних та можливих викликів, загроз у воєнній сфері, визначення завдань та заходів, спрямованих на запобігання та врегулювання кризових ситуацій;

здійснити планування сил і засобів;

здійснити планування ресурсів;

забезпечити прийняття рішень щодо розподілу завдань між складовими сектору безпеки і оборони України, визначення перспективного складу та структури сил безпеки і оборони України, ресурсів для забезпечення оборони України та стратегії розвитку Збройних Сил та інших військових формувань.

Під час організації оборонного огляду слід керуватися Законом України “Про організацію оборонного планування” та наказом Міноборони від 13 травня 2013 р. № 303 “Про затвердження Рекомендацій з організації та проведення оборонного огляду”.

Виконання вимог зазначених нормативно-правових актів забезпечить здійснення заходів оборонного огляду та підготовку проектів нової редакції Воєнної доктрини України, Стратегічного оборонного бюлетеня України та державних цільових оборонних програм щодо оптимізації та реорганізації Збройних Сил, а також розвиток озброєння і військової техніки.

У рамках огляду оборонно-промислового комплексу України, формування основ воєнно-технічної політики, розроблення проекту Державної програми розвитку оборонно-промислового комплексу України передбачається:

провести оцінювання стану оборонно-промислового комплексу України щодо задоволення потреб оборони держави;

визначити спроможності оборонно-промислового комплексу України щодо забезпечення складових сектору безпеки і оборони України озброєнням, військовою та спеціальною технікою відповідно до визначених потреб;

визначити основні напрями та пріоритети розвитку науково-технічного і виробничо-технологічного потенціалу оборонно-промислового комплексу України (включаючи підприємства недержавної форми власності), використання наукових досліджень, проектування і виробництва озброєння і військової техніки на середньо- та довгострокову перспективи.

Зазначене завдання доцільно покласти на Мінекономрозвитку, Міноборони, Мінфін, інші органи державної влади, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні держави, Державний концерн “Укроборонпром”.

Результатом огляду оборонно-промислового комплексу України має стати чітке визначення спроможностей сектору безпеки і оборони України щодо задоволення потреб держави, визначення завдань з ліквідації залежності від постачання комплектувальних виробів з Російської Федерації, налагодження спільного із західними партнерами виробництва озброєння та військової техніки.

При цьому необхідно визначити зразки озброєння, військової та спеціальної техніки, які слід виробляти в Україні за замкненим циклом, зразки, які необхідно виробляти в кооперації із партнерами, та зразки, які слід закуповувати.

Проект Державної програми розвитку оборонно-промислового комплексу України необхідно розробляти з урахуванням потреб Збройних Сил, інших військових формувань та реальних можливостей державного бюджету щодо ресурсного забезпечення національної безпеки України.

Комплексний огляд передбачається провести трьома етапами.

Підготовчий (організаційний) етап розпочинається з набранням чинності Указом Президента України про ухвалення рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо проведення комплексного огляду.

Основними завданнями цього етапу мають бути формування робочих органів, їх підготовка, здійснення планування заходів з комплексного огляду (розроблення керівних, організаційних, планувальних, інформаційних та інших документів).

Основний (виконавчий) етап розпочинається після затвердження плану заходів з комплексного огляду і триває до подання відповідних проектів основних документів оборонного планування на розгляд Міжвідомчої робочої групи з питань проведення комплексного огляду.

За результатами основного (виконавчого) етапу розробляються проекти актів Президента України (Кабінету Міністрів України), а саме:

нова редакція Стратегії національної безпеки України;

Концепція розвитку сектору безпеки і оборони України;

Концепція реформування правоохоронних органів України;

нові редакції Воєнної доктрини України та Стратегічного оборонного бюлетеня України;

Державна цільова оборонна програма оптимізації та реорганізації Збройних Сил;

Державна програма розвитку оборонно-промислового комплексу України;

Державна цільова оборонна програма розвитку озброєння та військової техніки.

У ході заключного (підсумкового) етапу проводиться громадське обговорення результатів комплексного огляду, які необхідно врахувати у відповідних проектах документів оборонного планування.

Також слід здійснити погодження проектів відповідних актів Президента України, Кабінету Міністрів України із заінтересованими органами державної влади та забезпечити їх прийняття (схвалення).

Робочі органи, що здійснюють комплексний огляд та управління процесом

Для виконання завдань з огляду правоохоронних органів утворюється робоча група у складі представників Мін’юсту, Національного інституту стратегічних досліджень, Міноборони, Мінфіну, МВС, МЗС, СБУ, Управління державної охорони та інших заінтересованих органів державної влади, вітчизняних та іноземних радників.

Для виконання завдань з оборонного огляду утворюється робоча група у складі представників Міноборони, МЗС, ДСНС, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Національної гвардії, Адміністрації Держспецзв’язку, Адміністрації Держспецтрансслужби, Управління державної охорони та інших заінтересованих органів державної влади.

Для виконання завдань з огляду оборонно-промислового комплексу та визначення основ воєнно-технічної політики держави, розроблення проекту Державної програми розвитку оборонно-промислового комплексу України утворюється робоча група у складі представників Мінекономрозвитку, Мінфіну, Державного концерну “Укроборонпром”, МВС (Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС), Адміністрації Держспецзв’язку, Адміністрації Держспецтрансслужби, Служби зовнішньої розвідки, Управління державної охорони, інших заінтересованих органів державної влади.

Функцію з розроблення пропозицій щодо координації процесів комплексного огляду передбачається покласти на Міжвідомчу робочу групу з питань проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України.

Для забезпечення здійснення заходів з комплексного огляду залучаються вітчизняні та іноземні експерти і радники, зокрема:

Спільної робочої групи Україна - НАТО з питань воєнної реформи високого рівня;

Спільної робочої групи Україна - НАТО з оборонно-технічного співробітництва;

Експертно-консультативної ради недержавних аналітичних центрів, організацій та установ, що надають послуги з питань безпеки і оборони.

Допомога експертів у рамках виконання завдань комплексного огляду надається на взаємоузгодженій плановій основі.

Основними напрямами співробітництва з іноземними експертами і радниками в рамках проведення комплексного огляду слід вважати:

опрацювання методології проведення комплексного огляду;

формування напрямів розвитку складових сектору безпеки і оборони України з урахуванням європейської інтеграції та стандартів НАТО;

формування пропозицій з менеджменту фінансових ресурсів з урахуванням визначених пріоритетів;

дослідження щодо створення національної системи кризового менеджменту;

формування національної воєнно-технічної політики.

Крім того, можливе залучення потужного потенціалу таких організацій, як Конференція національних директорів НАТО з озброєнь, Організація НАТО з досліджень і технологій, Організація НАТО з питань консультацій, командування та управління, Агенція НАТО із стандартизації та Промислово-дорадча група Україна - НАТО.

Взаємодію між учасниками комплексного огляду слід здійснювати шляхом:

обміну необхідною інформацією, подання робочих документів, листування з питань проведення заходів комплексного огляду відповідно до законодавства України;

інформування учасників комплексного огляду про хід роботи або проміжні результати проведених етапів (заходів) у порядку, встановленому відповідними керівниками.

Крім того, в разі потреби отримання інформації, яка слугує вихідними даними для розроблення документів комплексного огляду, керівникам робочих груп доцільно надати право подавати відповідні запити до органів державної влади або керівників інших робочих груп.

Відомості, які містяться у підсумкових документах, зокрема Стратегії національної безпеки України, Воєнній доктрині України та Стратегічному оборонному бюлетені України, не можуть бути віднесені до інформації з обмеженим доступом.

У ході комплексного огляду слід передбачити проведення нарад, конференцій, семінарів, брифінгів тощо.

Інформаційне забезпечення учасників комплексного огляду доцільно покласти:

на рівні керівництва - на Міжвідомчу робочу групу з питань проведення комплексного огляду сектору безпеки і оборони України;

на виконавчому рівні - на відповідні робочі групи.