Постанова Центрвиборчком № 142 від 22.07.2015 Про звернення до Міністерства внутрішніх справ України
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 липня 2015 року № 142
Про звернення до Міністерства внутрішніх справ України
До Центральної виборчої комісії 21 липня 2015 року надійшло звернення голови політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацька Василя Миколайовича, зареєстроване в Центральній виборчій комісії за № 21-34-4287, в якому міститься інформація про можливі порушення виборчого законодавства України з боку окремих кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих на проміжних виборах народного депутата України 26 липня 2015 року в одномандатному виборчому окрузі № 205 (Чернігівська область), які, на думку суб’єкта звернення, виявилися у підкупі виборців, а також у наданні під час виборчого процесу виборцям безоплатно товарів і послуг (непрямому підкупі виборців).
У вказаному зверненні Гацько В.М. просить Центральну виборчу комісію провести перевірку викладених у зверненні фактів, за результатом якої притягнути винних осіб до передбаченої Законом України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) відповідальності.
Вивчивши звернення та ознайомившись із його змістом, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок подання звернень до Центральної виборчої комісії встановлено статтею 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", згідно з частиною першою якої виборці, виборчі комісії, інші суб’єкти виборчого процесу мають право звернутися до Комісії із зверненнями з питань, що належать до повноважень Комісії в порядку, встановленому вказаним Законом, Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України.
Під зверненням за Законом України "Про Центральну виборчу комісію" слід розуміти, зокрема, скаргу, в якій міститься інформація про порушення законодавства України про вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.
Оскільки звернення голови політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацька В.М. містить інформацію про порушення законодавства України про вибори народних депутатів України та вимогу забезпечити захист виборчих прав, воно є скаргою, яка відповідно до частини четвертої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" подається та розглядається в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори.
Порядок і строки розгляду скарг, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, а також вимоги до їх форми і змісту визначено статтями 110, 111 Закону та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок).
Оскільки подана до Центральної виборчої комісії скарга Гацька В.М. оформлена без дотримання вимог статті 110 Закону та розділу 6 Порядку, вказану скаргу повернуто суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду згідно з частиною другою статті 111 Закону та пунктом 6.8 Порядку.
Водночас за змістом частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, зокрема із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому вказаним Законом порядку.
З огляду на наявну інформацію Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути за власною ініціативою питання щодо можливих порушень виборчого законодавства України під час проведення проміжних виборів народного депутата України 26 липня 2015 року в одномандатному виборчому окрузі № 205.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Указані принципи виборчого права розкриваються у відповідних положеннях Закону.
Зокрема, принцип рівного виборчого права передбачає, що всі громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах, усі кандидати в народні депутати України, а також усі політичні партії - суб’єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених Законом (стаття 3 Закону).
Передбачений частиною першою статті 6 Закону інший засадничий принцип - вільності виборів - гарантує виборцям свободу формування та виявлення їх волі. Громадянам України повинні забезпечуватися умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. При цьому частиною другою статті 6 Закону встановлено заборони щодо застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця.
Відповідно до частини першої статті 68 Закону передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у народні депутати України або політичну партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Частиною чотирнадцятою статті 74 Закону встановлено заборону проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну політичну партію чи кандидата у народні депутати України або згадуванням назви політичної партії чи імені кандидата у народні депутати України, є непрямим підкупом виборців.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, вказаним та іншими законами України.
Згідно зі статтею 61 Закону Центральна виборча комісія наділена єдиним засобом правового впливу на кандидата в народні депутати України у випадках порушення ним установлених Законом обмежень та заборон щодо ведення передвиборної агітації, яким є оголошення попередження.
При цьому Комісія може оголосити кандидату в народні депутати України попередження за підкуп виборців або членів виборчих комісій самим кандидатом або іншою особою за дорученням кандидата лише за умови попереднього встановлення відповідного факту судом при розгляді виборчого спору. Наявність такого судового рішення є обов’язковою умовою для оголошення кандидату попередження за непрямий підкуп виборців - надання під час виборчого процесу виборцям, закладам, установам, організаціям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати) робіт, послуг, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей організацією, засновником, власником або членом керівного органу якої є кандидат у депутати, партія, яка висунула кандидата в депутати, або посадова особа такої партії.
Однак рішень судів, які встановлюють факти підкупу виборців (непрямого підкупу виборців), про які йдеться у зверненні Гацька В.М., до Центральної виборчої комісії не надходило, у тому числі від суб’єкта звернення. Відтак у Комісії немає правових підстав для прийняття рішень у порядку, передбаченому пунктами 1 та 2 частини другої статті 61 Закону.
Водночас у разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів (частина двадцять шоста статті 74 Закону).
Відповідно до статті 2 Закону України "Про міліцію" основними завданнями міліції є, зокрема, забезпечення особистої безпеки громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів, а також запобігання правопорушенням та їх припинення.
Враховуючи викладене, з метою забезпечення реалізації та захисту виборчих прав громадян України, відповідно до статей 3, 6, 61, 68, 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 2, 11 - 14, частиною першою статті 16, пунктами 1 - 4, 9, 13 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Надіслати копію звернення голови політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацька Василя Миколайовича з доданими до нього матеріалами та речовим доказом до Міністерства внутрішніх справ України для проведення перевірки викладених у ньому обставин та реагування відповідно до законів України.
2. Копії цієї постанови надіслати голові політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацьку В.М. та Міністерству внутрішніх справ України.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
ПОСТАНОВА
від 22 липня 2015 року № 142
Про звернення до Міністерства внутрішніх справ України
До Центральної виборчої комісії 21 липня 2015 року надійшло звернення голови політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацька Василя Миколайовича, зареєстроване в Центральній виборчій комісії за № 21-34-4287, в якому міститься інформація про можливі порушення виборчого законодавства України з боку окремих кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих на проміжних виборах народного депутата України 26 липня 2015 року в одномандатному виборчому окрузі № 205 (Чернігівська область), які, на думку суб’єкта звернення, виявилися у підкупі виборців, а також у наданні під час виборчого процесу виборцям безоплатно товарів і послуг (непрямому підкупі виборців).
У вказаному зверненні Гацько В.М. просить Центральну виборчу комісію провести перевірку викладених у зверненні фактів, за результатом якої притягнути винних осіб до передбаченої Законом України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) відповідальності.
Вивчивши звернення та ознайомившись із його змістом, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок подання звернень до Центральної виборчої комісії встановлено статтею 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", згідно з частиною першою якої виборці, виборчі комісії, інші суб’єкти виборчого процесу мають право звернутися до Комісії із зверненнями з питань, що належать до повноважень Комісії в порядку, встановленому вказаним Законом, Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України.
Під зверненням за Законом України "Про Центральну виборчу комісію" слід розуміти, зокрема, скаргу, в якій міститься інформація про порушення законодавства України про вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.
Оскільки звернення голови політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацька В.М. містить інформацію про порушення законодавства України про вибори народних депутатів України та вимогу забезпечити захист виборчих прав, воно є скаргою, яка відповідно до частини четвертої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" подається та розглядається в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори.
Порядок і строки розгляду скарг, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, а також вимоги до їх форми і змісту визначено статтями 110, 111 Закону та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок).
Оскільки подана до Центральної виборчої комісії скарга Гацька В.М. оформлена без дотримання вимог статті 110 Закону та розділу 6 Порядку, вказану скаргу повернуто суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду згідно з частиною другою статті 111 Закону та пунктом 6.8 Порядку.
Водночас за змістом частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, зокрема із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому вказаним Законом порядку.
З огляду на наявну інформацію Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути за власною ініціативою питання щодо можливих порушень виборчого законодавства України під час проведення проміжних виборів народного депутата України 26 липня 2015 року в одномандатному виборчому окрузі № 205.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Указані принципи виборчого права розкриваються у відповідних положеннях Закону.
Зокрема, принцип рівного виборчого права передбачає, що всі громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах, усі кандидати в народні депутати України, а також усі політичні партії - суб’єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених Законом (стаття 3 Закону).
Передбачений частиною першою статті 6 Закону інший засадничий принцип - вільності виборів - гарантує виборцям свободу формування та виявлення їх волі. Громадянам України повинні забезпечуватися умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. При цьому частиною другою статті 6 Закону встановлено заборони щодо застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця.
Відповідно до частини першої статті 68 Закону передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у народні депутати України або політичну партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Частиною чотирнадцятою статті 74 Закону встановлено заборону проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну політичну партію чи кандидата у народні депутати України або згадуванням назви політичної партії чи імені кандидата у народні депутати України, є непрямим підкупом виборців.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, вказаним та іншими законами України.
Згідно зі статтею 61 Закону Центральна виборча комісія наділена єдиним засобом правового впливу на кандидата в народні депутати України у випадках порушення ним установлених Законом обмежень та заборон щодо ведення передвиборної агітації, яким є оголошення попередження.
При цьому Комісія може оголосити кандидату в народні депутати України попередження за підкуп виборців або членів виборчих комісій самим кандидатом або іншою особою за дорученням кандидата лише за умови попереднього встановлення відповідного факту судом при розгляді виборчого спору. Наявність такого судового рішення є обов’язковою умовою для оголошення кандидату попередження за непрямий підкуп виборців - надання під час виборчого процесу виборцям, закладам, установам, організаціям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати) робіт, послуг, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей організацією, засновником, власником або членом керівного органу якої є кандидат у депутати, партія, яка висунула кандидата в депутати, або посадова особа такої партії.
Однак рішень судів, які встановлюють факти підкупу виборців (непрямого підкупу виборців), про які йдеться у зверненні Гацька В.М., до Центральної виборчої комісії не надходило, у тому числі від суб’єкта звернення. Відтак у Комісії немає правових підстав для прийняття рішень у порядку, передбаченому пунктами 1 та 2 частини другої статті 61 Закону.
Водночас у разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів (частина двадцять шоста статті 74 Закону).
Відповідно до статті 2 Закону України "Про міліцію" основними завданнями міліції є, зокрема, забезпечення особистої безпеки громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів, а також запобігання правопорушенням та їх припинення.
Враховуючи викладене, з метою забезпечення реалізації та захисту виборчих прав громадян України, відповідно до статей 3, 6, 61, 68, 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 2, 11 - 14, частиною першою статті 16, пунктами 1 - 4, 9, 13 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Надіслати копію звернення голови політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацька Василя Миколайовича з доданими до нього матеріалами та речовим доказом до Міністерства внутрішніх справ України для проведення перевірки викладених у ньому обставин та реагування відповідно до законів України.
2. Копії цієї постанови надіслати голові політичної партії ДемАльянс (Демократичний альянс) Гацьку В.М. та Міністерству внутрішніх справ України.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ