Постанова Центрвиборчком № 1599 від 09.10.2014 Про заяву кандидата у народні депутати України Пеструєва Д.М. в одномандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 жовтня 2014 року № 1599
Про заяву кандидата у народні депутати України Пеструєва Д.М. в одномандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року
До Центральної виборчої комісії 4 жовтня 2014 року надійшла заява кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Пеструєва Дмитра Миколайовича щодо реалізації його виборчих прав та законних інтересів, надання роз’яснення з питань застосування законодавства України про вибори народних депутатів України в частині відкриття рахунку виборчого фонду кандидата у народні депутати України, зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі, та витрачання коштів з поточного рахунку виборчого фонду.
Розглянувши зазначену заяву та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія встановила.
Постановою Центральної виборчої комісії від 16 вересня 2014 року № 953 Пеструєва Д.М. зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 (центр виборчого округу: м. Роздільна, Одеська обл.) на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року.
Відповідно до частини першої статті 48 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі зобов’язаний відкрити рахунок свого виборчого фонду не пізніш як на десятий день з дня його реєстрації Центральною виборчою комісією.
Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі відкриває поточний рахунок виборчого фонду в установі банку України, яку визначає на свій розсуд, за місцезнаходженням окружної виборчої комісії (частина друга статті 48 Закону).
Разом з тим, на порушення вимог частини другої статті 48 Закону кандидат у народні депутати України Пеструєв Д.М. відкрив поточний рахунок свого виборчого фонду 22 вересня 2014 року в банку ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" (код ЄДРПОУ 00032112, рахунок № 2643401012608, договір від 22 вересня 2014 року № 258/2/14) у м. Одесі, що підтверджується повідомленням про відкриття поточного рахунку виборчого фонду кандидата у народні депутати України від 22 вересня 2014 року № 063/11-01/2857 зазначеної установи банку.
Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 прийняла 26 вересня 2014 року постанову № 5 "Про дотримання кандидатами у народні депутати України чинного виборчого законодавства України по ОВО № 139", якою встановила "порушення виборчого законодавства України кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М. в частині порушення Порядку надходження, обліку і використання коштів виборчих фондів партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані в загальнодержавному окрузі, та кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі: відсутність реєстрації відкриття поточного рахунку виборчого фонду кандидата в будь-якій установі банку м. Роздільна".
На виконання зазначеної постанови голова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Г.О. надіслала головам районних державних адміністрацій та районних рад, що здійснюють повноваження на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, які входять у межі вказаного виборчого округу, повідомлення від 26 вересня 2014 року № 23 з вимогою достроково розірвати укладені договори з кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М.
Крім того, на виконання зазначеної постанови головою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Г.О. підготовлено та надіслано на розгляд Центральної виборчої комісії скаргу на кандидата у народні депутати України в цьому окрузі Пеструєва Д.М.
Зазначену скаргу оформлено без дотримання передбачених статтею 110 Закону та пунктом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, вимог, а відтак згідно з частиною другою статті 111 Закону та пунктом 6.8 цього Порядку її повернуто без розгляду 1 жовтня 2014 року (на наступний день після дня її надходження).
Разом з тим, відповідно до частини дванадцятої статті 111 Закону Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
За результатами розгляду наявних у Центральній виборчій комісії матеріалів Комісія категорично не погоджується з позицією окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139, виходячи з такого.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Згідно з частиною другою статті 3 вказаного Закону Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, зазначеним та іншими законами України.
Частиною восьмою статті 2 Закону встановлено, що будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються.
Визначене частиною першою статті 38 Конституції України право громадян України, зокрема, бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування за своїм змістом, як встановлено Рішенням Конституційного Суду України від 4 грудня 2001 року № 16-рп/2001, "по суті є правом". Відповідно до частини першої статті 24 Конституції України у цьому праві, як і в інших конституційних правах і свободах, громадяни є рівними.
Частинами першою, третьою статті 3 Закону встановлено, що вибори народних депутатів України є рівними: громадяни України беруть участь у виборах народних депутатів України на рівних засадах.
Усі кандидати у народні депутати України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.
Згідно з пунктом 4 частини п’ятої статті 3 Закону рівність прав і можливостей кандидатів у народні депутати України, політичних партій, суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі забезпечується, зокрема, забороною використання кандидатами у депутати, політичними партіями під час фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчих фондів.
Відповідно до частин шостої, восьмої статті 68, частини восьмої статті 71 Закону передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних округах. Використання власних коштів кандидатів у депутати чи коштів з інших джерел для проведення передвиборної агітації, у тому числі з ініціативи виборців, забороняється. Кандидат у депутати в одномандатному окрузі фінансує із коштів свого виборчого фонду заходи і матеріали передвиборної агітації та розміщення політичної реклами на власну підтримку. Передвиборна агітація в засобах масової інформації усіх форм власності за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних округах здійснюється тільки після відповідної оплати друкованої площі чи ефірного часу з відповідних рахунків виборчих фондів.
Згідно з пунктом 6 частини другої статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження партії, кандидати у депутати від якої включені до виборчого списку партії, або окремому кандидату у депутати у разі порушення визначених частиною першою статті 48 Закону термінів відкриття партією, кандидати у депутати від якої зареєстровані в загальнодержавному окрузі, кандидатом у депутати в одномандатному окрузі рахунку свого виборчого фонду.
Разом з тим, за фінансування заходів передвиборної агітації кандидата у депутати за рахунок коштів власного виборчого фонду, поточний рахунок якого відкрито в установі банку не за місцезнаходженням окружної виборчої комісії, відповідальність Законом не встановлено.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 31 Закону окружна виборча комісія наділена повноваженнями здійснювати в межах відповідного одномандатного округу контроль за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори депутатів органами державної влади, органами місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами цих органів, підприємствами, закладами, установами, організаціями та їх посадовими особами, засобами масової інформації, їх власниками, посадовими особами та творчими працівниками, кандидатами у депутати.
Згідно з пунктом 3 Порядку контролю за надходженням, обліком і використанням коштів виборчих фондів політичних партій, кандидати у народні депутати України від яких зареєстровані в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, та кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах (далі - Порядок), затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 16 травня 2014 року № 618, окружні виборчі комісії здійснюють контроль за формуванням та використанням коштів виборчих фондів кандидатів у депутати у відповідних одномандатних виборчих округах.
Такий контроль здійснюється шляхом:
перевірки дотримання партіями, кандидатами в депутати порядку відкриття рахунків їх виборчих фондів у частині, що стосується кількості рахунків, строків і місця їх відкриття, а також вимог частин першої, другої статті 49 Закону щодо призначення розпорядників виборчих фондів;
перевірки дотримання порядку формування виборчих фондів, а також цільового використання коштів цих фондів, у тому числі в разі надходження звернень від суб’єктів виборчого процесу. Центральна виборча комісія та відповідна окружна виборча комісія на підставі запиту має право отримувати від банків, у яких відкрито рахунки виборчих фондів, необхідну для здійснення таких перевірок інформацію, яку банки зобов’язані надавати протягом двох банківських днів;
перевірки дотримання вимог частини першої статті 48 Закону щодо розміру виборчих фондів партій та кандидатів у депутати;
перевірки законності надходження коштів з метою виявлення внесків, отриманих від осіб, які згідно із Законом не мають права їх робити, та перерахування таких внесків до Державного бюджету України;
вибіркової перевірки наявності договорів про придбання в установленому порядку товарів, виконання робіт, надання послуг;
вибіркової перевірки застосування розцінок вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу, установлених відповідними засобами масової інформації в порядку, визначеному частиною шостою статті 71 Закону;
перевірки законності публікацій агітаційних матеріалів у друкованих засобах масової інформації з метою виявлення засобів масової інформації, в яких згідно з частиною дев’ятнадцятою статті 74 Закону заборонені відповідні публікації;
аналізу фінансових звітів партій та кандидатів у депутати про надходження та використання коштів виборчих фондів.
У разі виявлення порушень, допущених під час надходження, обліку та використання коштів виборчих фондів: окружна виборча комісія письмово повідомляє про це кандидата в депутати для вжиття необхідних заходів щодо їх усунення. Про виявлені порушення та вжиті заходи щодо їх усунення окружна виборча комісія негайно повідомляє письмово Центральну виборчу комісію (пункт 13 Порядку).
Будь-яких інших дій окружної виборчої комісії в частині здійснення контролю за додержанням суб’єктами виборчого процесу виборчим законодавством не передбачено.
За наведених обставин постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року № 5 прийнято з перевищенням її повноважень, оскільки відповідно до законодавства про вибори окружна виборча комісія не уповноважена вимагати від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб цих органів, підприємств, закладів, установ, організацій та їх посадових осіб, засобів масової інформації, їх власників, посадових осіб та творчих працівників дострокового розірвання укладених договорів із кандидатами у депутати.
Водночас Центральна виборча комісія зазначає, що ознакою грубого порушення є заподіяння істотних для суб’єктів виборчого процесу порушень гарантованих прав, що створюють суттєві перешкоди для участі у виборчому процесі в цілому чи ставлять під сумнів легітимність окремих стадій виборчого процесу.
Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 прийняла рішення щодо підготовки та надсилання головам районних державних адміністрацій та районних рад, що здійснюють повноваження на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, які входять у межи вказаного виборчого округу, повідомлення від 26 вересня 2014 року № 23 з вимогою щодо дострокового розірвання укладених договорів з кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М.
Зазначеними діями окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 безпідставно обмежила права кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєва Д.М. у частині проведення передвиборної агітації та створила перешкоди в реалізації його пасивного виборчого права обиратися та бути обраним.
За таких обставин Центральна виборча комісія встановила наявність ознак грубого порушення законодавства України про вибори народних депутатів України окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 139.
Крім того слід зазначити, що виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Документування діяльності окружних виборчих комісій здійснюється у порядку, визначеному статтями 33, 35 Закону та Порядком ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350 (із змінами, внесеними постановою Комісії від 19 січня 2012 року № 4).
Відповідно до частини десятої статті 33, частин третьої, четвертої статті 35 Закону та пунктів 2.9, 3.2 зазначеного Порядку рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Законом, оформляється у формі постанови та повинно містити найменування комісії, найменування рішення, час, дату та місце прийняття, порядковий номер, мотивувальну та резолютивну частини. Постанова підписується головою виборчої комісії (головуючим на засіданні) і секретарем виборчої комісії (секретарем засідання). Зміст та наскрізний номер постанови повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання.
Указана постанова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 не відповідає зазначеним вимогам, оскільки на порушення пункту 4 частини третьої статті 35 Закону не містить мотивувальної частини з посиланнями на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, та на відповідні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи рішення суду, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.
Крім того, зазначена постанова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 суперечить законодавству України та прийнята з перевищенням її повноважень.
Частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Згідно з частиною другою статті 25 Закону Центральна виборча комісія є комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з виборів народних депутатів України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому цим Законом порядку.
За змістом частини п’ятнадцятої статті 33 Закону рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване у встановленому законом порядку виборчою комісією вищого рівня або судом.
З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вбачає підстави для скасування постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року постанову № 5 "Про дотримання кандидатами у народні депутати України чинного виборчого законодавства України по ОВО № 139".
За таких обставин, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 на те, що при прийнятті рішень щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України слід неухильно дотримуватися Конституції України та законодавства України про вибори народних депутатів України.
Крім того, необхідно зазначити, що заява кандидата у народні депутати України Пеструєва Дмитра Миколайовича в одномандатному виборчому окрузі № 139 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року містить інформацію щодо порушень законодавства про вибори народних депутатів України під час виборчого процесу.
Згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону у разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення злочину чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно звертається до відповідних правоохоронних органів щодо перевірки зазначеного повідомлення та реагування відповідно до законів України.
Законом України "Про прокуратуру" визначено, що нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань покладається на прокуратуру.
Статтею 6 вказаного Закону регламентовано, що органи прокуратури України захищають у межах своєї компетенції права і свободи громадянина на засадах їх рівності перед законом, вживають заходів до усунення порушень закону, від кого б вони не виходили, поновлюють порушені права і притягають у встановленому законом порядку до відповідальності осіб, які допустили ці порушення.
Центральна виборча комісія є правозастосовчим органом, який зобов’язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України (частина друга статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").
З огляду на зазначені факти та на виконання вимог частини шостої статті 61 Закону, частини четвертої статті 13, частини восьмої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія вважає за необхідне надіслати заяву кандидата у народні депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєва Д.М. з доданими до неї матеріалами до Генеральної прокуратури України для перевірки викладених у ній фактів та вжиття заходів прокурорського реагування.
Враховуючи викладене, відповідно до частин першої, третьої, пункту 4 частини п’ятої статті 3, пунктів 1, 22 частини другої статті 30, статті 48, частини дев’ятої статті 50, частини шостої статті 61, частини двадцять шостої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись частиною першою статті 2, статтями 11 - 14, пунктами 1, 2 статті 17, пунктами 1, 5 статті 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року № 5 "Про дотримання кандидатами у народні депутати України чинного виборчого законодавства України по ОВО № 139" скасувати.
2. Зобов’язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 відкликати повідомлення від 26 вересня 2014 року № 23 з вимогою щодо дострокового розірвання договорів з кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М., надіслане головам районних державних адміністрацій та районних рад, що здійснюють повноваження на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, які входять у межи вказаного виборчого округу, та інші документи, надіслані на виконання постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року № 5.
3. Звернути увагу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства України під час організації підготовки та проведення виборів народних депутатів України.
4. Звернути увагу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєва Д.М. на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства України.
5. Копії цієї постанови надіслати кандидату у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєву Д.М., Генеральній прокуратурі України та окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139.
6. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
ПОСТАНОВА
від 9 жовтня 2014 року № 1599
Про заяву кандидата у народні депутати України Пеструєва Д.М. в одномандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року
До Центральної виборчої комісії 4 жовтня 2014 року надійшла заява кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Пеструєва Дмитра Миколайовича щодо реалізації його виборчих прав та законних інтересів, надання роз’яснення з питань застосування законодавства України про вибори народних депутатів України в частині відкриття рахунку виборчого фонду кандидата у народні депутати України, зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі, та витрачання коштів з поточного рахунку виборчого фонду.
Розглянувши зазначену заяву та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія встановила.
Постановою Центральної виборчої комісії від 16 вересня 2014 року № 953 Пеструєва Д.М. зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 (центр виборчого округу: м. Роздільна, Одеська обл.) на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року.
Відповідно до частини першої статті 48 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі зобов’язаний відкрити рахунок свого виборчого фонду не пізніш як на десятий день з дня його реєстрації Центральною виборчою комісією.
Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі відкриває поточний рахунок виборчого фонду в установі банку України, яку визначає на свій розсуд, за місцезнаходженням окружної виборчої комісії (частина друга статті 48 Закону).
Разом з тим, на порушення вимог частини другої статті 48 Закону кандидат у народні депутати України Пеструєв Д.М. відкрив поточний рахунок свого виборчого фонду 22 вересня 2014 року в банку ПАТ "Державний експортно-імпортний банк України" (код ЄДРПОУ 00032112, рахунок № 2643401012608, договір від 22 вересня 2014 року № 258/2/14) у м. Одесі, що підтверджується повідомленням про відкриття поточного рахунку виборчого фонду кандидата у народні депутати України від 22 вересня 2014 року № 063/11-01/2857 зазначеної установи банку.
Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 прийняла 26 вересня 2014 року постанову № 5 "Про дотримання кандидатами у народні депутати України чинного виборчого законодавства України по ОВО № 139", якою встановила "порушення виборчого законодавства України кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М. в частині порушення Порядку надходження, обліку і використання коштів виборчих фондів партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані в загальнодержавному окрузі, та кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі: відсутність реєстрації відкриття поточного рахунку виборчого фонду кандидата в будь-якій установі банку м. Роздільна".
На виконання зазначеної постанови голова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Г.О. надіслала головам районних державних адміністрацій та районних рад, що здійснюють повноваження на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, які входять у межі вказаного виборчого округу, повідомлення від 26 вересня 2014 року № 23 з вимогою достроково розірвати укладені договори з кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М.
Крім того, на виконання зазначеної постанови головою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 Тріфан Г.О. підготовлено та надіслано на розгляд Центральної виборчої комісії скаргу на кандидата у народні депутати України в цьому окрузі Пеструєва Д.М.
Зазначену скаргу оформлено без дотримання передбачених статтею 110 Закону та пунктом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, вимог, а відтак згідно з частиною другою статті 111 Закону та пунктом 6.8 цього Порядку її повернуто без розгляду 1 жовтня 2014 року (на наступний день після дня її надходження).
Разом з тим, відповідно до частини дванадцятої статті 111 Закону Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
За результатами розгляду наявних у Центральній виборчій комісії матеріалів Комісія категорично не погоджується з позицією окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139, виходячи з такого.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Згідно з частиною другою статті 3 вказаного Закону Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, зазначеним та іншими законами України.
Частиною восьмою статті 2 Закону встановлено, що будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються.
Визначене частиною першою статті 38 Конституції України право громадян України, зокрема, бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування за своїм змістом, як встановлено Рішенням Конституційного Суду України від 4 грудня 2001 року № 16-рп/2001, "по суті є правом". Відповідно до частини першої статті 24 Конституції України у цьому праві, як і в інших конституційних правах і свободах, громадяни є рівними.
Частинами першою, третьою статті 3 Закону встановлено, що вибори народних депутатів України є рівними: громадяни України беруть участь у виборах народних депутатів України на рівних засадах.
Усі кандидати у народні депутати України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.
Згідно з пунктом 4 частини п’ятої статті 3 Закону рівність прав і можливостей кандидатів у народні депутати України, політичних партій, суб’єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі забезпечується, зокрема, забороною використання кандидатами у депутати, політичними партіями під час фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчих фондів.
Відповідно до частин шостої, восьмої статті 68, частини восьмої статті 71 Закону передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних округах. Використання власних коштів кандидатів у депутати чи коштів з інших джерел для проведення передвиборної агітації, у тому числі з ініціативи виборців, забороняється. Кандидат у депутати в одномандатному окрузі фінансує із коштів свого виборчого фонду заходи і матеріали передвиборної агітації та розміщення політичної реклами на власну підтримку. Передвиборна агітація в засобах масової інформації усіх форм власності за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних округах здійснюється тільки після відповідної оплати друкованої площі чи ефірного часу з відповідних рахунків виборчих фондів.
Згідно з пунктом 6 частини другої статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження партії, кандидати у депутати від якої включені до виборчого списку партії, або окремому кандидату у депутати у разі порушення визначених частиною першою статті 48 Закону термінів відкриття партією, кандидати у депутати від якої зареєстровані в загальнодержавному окрузі, кандидатом у депутати в одномандатному окрузі рахунку свого виборчого фонду.
Разом з тим, за фінансування заходів передвиборної агітації кандидата у депутати за рахунок коштів власного виборчого фонду, поточний рахунок якого відкрито в установі банку не за місцезнаходженням окружної виборчої комісії, відповідальність Законом не встановлено.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 31 Закону окружна виборча комісія наділена повноваженнями здійснювати в межах відповідного одномандатного округу контроль за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори депутатів органами державної влади, органами місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами цих органів, підприємствами, закладами, установами, організаціями та їх посадовими особами, засобами масової інформації, їх власниками, посадовими особами та творчими працівниками, кандидатами у депутати.
Згідно з пунктом 3 Порядку контролю за надходженням, обліком і використанням коштів виборчих фондів політичних партій, кандидати у народні депутати України від яких зареєстровані в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, та кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах (далі - Порядок), затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 16 травня 2014 року № 618, окружні виборчі комісії здійснюють контроль за формуванням та використанням коштів виборчих фондів кандидатів у депутати у відповідних одномандатних виборчих округах.
Такий контроль здійснюється шляхом:
перевірки дотримання партіями, кандидатами в депутати порядку відкриття рахунків їх виборчих фондів у частині, що стосується кількості рахунків, строків і місця їх відкриття, а також вимог частин першої, другої статті 49 Закону щодо призначення розпорядників виборчих фондів;
перевірки дотримання порядку формування виборчих фондів, а також цільового використання коштів цих фондів, у тому числі в разі надходження звернень від суб’єктів виборчого процесу. Центральна виборча комісія та відповідна окружна виборча комісія на підставі запиту має право отримувати від банків, у яких відкрито рахунки виборчих фондів, необхідну для здійснення таких перевірок інформацію, яку банки зобов’язані надавати протягом двох банківських днів;
перевірки дотримання вимог частини першої статті 48 Закону щодо розміру виборчих фондів партій та кандидатів у депутати;
перевірки законності надходження коштів з метою виявлення внесків, отриманих від осіб, які згідно із Законом не мають права їх робити, та перерахування таких внесків до Державного бюджету України;
вибіркової перевірки наявності договорів про придбання в установленому порядку товарів, виконання робіт, надання послуг;
вибіркової перевірки застосування розцінок вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу, установлених відповідними засобами масової інформації в порядку, визначеному частиною шостою статті 71 Закону;
перевірки законності публікацій агітаційних матеріалів у друкованих засобах масової інформації з метою виявлення засобів масової інформації, в яких згідно з частиною дев’ятнадцятою статті 74 Закону заборонені відповідні публікації;
аналізу фінансових звітів партій та кандидатів у депутати про надходження та використання коштів виборчих фондів.
У разі виявлення порушень, допущених під час надходження, обліку та використання коштів виборчих фондів: окружна виборча комісія письмово повідомляє про це кандидата в депутати для вжиття необхідних заходів щодо їх усунення. Про виявлені порушення та вжиті заходи щодо їх усунення окружна виборча комісія негайно повідомляє письмово Центральну виборчу комісію (пункт 13 Порядку).
Будь-яких інших дій окружної виборчої комісії в частині здійснення контролю за додержанням суб’єктами виборчого процесу виборчим законодавством не передбачено.
За наведених обставин постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року № 5 прийнято з перевищенням її повноважень, оскільки відповідно до законодавства про вибори окружна виборча комісія не уповноважена вимагати від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб цих органів, підприємств, закладів, установ, організацій та їх посадових осіб, засобів масової інформації, їх власників, посадових осіб та творчих працівників дострокового розірвання укладених договорів із кандидатами у депутати.
Водночас Центральна виборча комісія зазначає, що ознакою грубого порушення є заподіяння істотних для суб’єктів виборчого процесу порушень гарантованих прав, що створюють суттєві перешкоди для участі у виборчому процесі в цілому чи ставлять під сумнів легітимність окремих стадій виборчого процесу.
Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 прийняла рішення щодо підготовки та надсилання головам районних державних адміністрацій та районних рад, що здійснюють повноваження на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, які входять у межи вказаного виборчого округу, повідомлення від 26 вересня 2014 року № 23 з вимогою щодо дострокового розірвання укладених договорів з кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М.
Зазначеними діями окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 безпідставно обмежила права кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєва Д.М. у частині проведення передвиборної агітації та створила перешкоди в реалізації його пасивного виборчого права обиратися та бути обраним.
За таких обставин Центральна виборча комісія встановила наявність ознак грубого порушення законодавства України про вибори народних депутатів України окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 139.
Крім того слід зазначити, що виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Документування діяльності окружних виборчих комісій здійснюється у порядку, визначеному статтями 33, 35 Закону та Порядком ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350 (із змінами, внесеними постановою Комісії від 19 січня 2012 року № 4).
Відповідно до частини десятої статті 33, частин третьої, четвертої статті 35 Закону та пунктів 2.9, 3.2 зазначеного Порядку рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Законом, оформляється у формі постанови та повинно містити найменування комісії, найменування рішення, час, дату та місце прийняття, порядковий номер, мотивувальну та резолютивну частини. Постанова підписується головою виборчої комісії (головуючим на засіданні) і секретарем виборчої комісії (секретарем засідання). Зміст та наскрізний номер постанови повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання.
Указана постанова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 не відповідає зазначеним вимогам, оскільки на порушення пункту 4 частини третьої статті 35 Закону не містить мотивувальної частини з посиланнями на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, та на відповідні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи рішення суду, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.
Крім того, зазначена постанова окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 суперечить законодавству України та прийнята з перевищенням її повноважень.
Частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.
Згідно з частиною другою статті 25 Закону Центральна виборча комісія є комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з виборів народних депутатів України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому цим Законом порядку.
За змістом частини п’ятнадцятої статті 33 Закону рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване у встановленому законом порядку виборчою комісією вищого рівня або судом.
З огляду на зазначене Центральна виборча комісія вбачає підстави для скасування постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року постанову № 5 "Про дотримання кандидатами у народні депутати України чинного виборчого законодавства України по ОВО № 139".
За таких обставин, Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 на те, що при прийнятті рішень щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України слід неухильно дотримуватися Конституції України та законодавства України про вибори народних депутатів України.
Крім того, необхідно зазначити, що заява кандидата у народні депутати України Пеструєва Дмитра Миколайовича в одномандатному виборчому окрузі № 139 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року містить інформацію щодо порушень законодавства про вибори народних депутатів України під час виборчого процесу.
Згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону у разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення злочину чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно звертається до відповідних правоохоронних органів щодо перевірки зазначеного повідомлення та реагування відповідно до законів України.
Законом України "Про прокуратуру" визначено, що нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань покладається на прокуратуру.
Статтею 6 вказаного Закону регламентовано, що органи прокуратури України захищають у межах своєї компетенції права і свободи громадянина на засадах їх рівності перед законом, вживають заходів до усунення порушень закону, від кого б вони не виходили, поновлюють порушені права і притягають у встановленому законом порядку до відповідальності осіб, які допустили ці порушення.
Центральна виборча комісія є правозастосовчим органом, який зобов’язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України (частина друга статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").
З огляду на зазначені факти та на виконання вимог частини шостої статті 61 Закону, частини четвертої статті 13, частини восьмої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія вважає за необхідне надіслати заяву кандидата у народні депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєва Д.М. з доданими до неї матеріалами до Генеральної прокуратури України для перевірки викладених у ній фактів та вжиття заходів прокурорського реагування.
Враховуючи викладене, відповідно до частин першої, третьої, пункту 4 частини п’ятої статті 3, пунктів 1, 22 частини другої статті 30, статті 48, частини дев’ятої статті 50, частини шостої статті 61, частини двадцять шостої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись частиною першою статті 2, статтями 11 - 14, пунктами 1, 2 статті 17, пунктами 1, 5 статті 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Постанову окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року № 5 "Про дотримання кандидатами у народні депутати України чинного виборчого законодавства України по ОВО № 139" скасувати.
2. Зобов’язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 відкликати повідомлення від 26 вересня 2014 року № 23 з вимогою щодо дострокового розірвання договорів з кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєвим Д.М., надіслане головам районних державних адміністрацій та районних рад, що здійснюють повноваження на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць, які входять у межи вказаного виборчого округу, та інші документи, надіслані на виконання постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 від 26 вересня 2014 року № 5.
3. Звернути увагу окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139 на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства України під час організації підготовки та проведення виборів народних депутатів України.
4. Звернути увагу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєва Д.М. на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства України.
5. Копії цієї постанови надіслати кандидату у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 139 Пеструєву Д.М., Генеральній прокуратурі України та окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 139.
6. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ