Постанова Центрвиборчком № 1944 від 20.10.2014 Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановського І.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 18 жовтня 2014 року за № 21-36-37335

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА

від 20 жовтня 2014 року № 1944


Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановського І.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 18 жовтня 2014 року за № 21-36-37335

До Центральної виборчої комісії 18 жовтня 2014 року надійшла скарга кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановського Ігоря Володимировича, суб’єктом оскарження в якій визначено окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51.

У скарзі суб’єкт звернення просить визнати бездіяльність окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 такою, що не відповідає вимогам Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) та порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, зобов’язати зазначену окружну виборчу комісію здійснити дії, передбачені Законом, а також визнати цю комісію такою, що не приступила до своїх повноважень.

Зі змісту скарги вбачається, що суб’єкт звернення зі скаргою оскаржує наявну, на його думку, бездіяльність окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 стосовно неподання державному реєстратору за місцем розташування окружної виборчої комісії копії відповідного рішення Центральної виборчої комісії про утворення окружної виборчої комісії та заповненої реєстраційної картки встановленого зразка для внесення запису про включення відомостей про окружну виборчу комісію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; нескладення єдиного кошторису видатків для підготовки і проведення виборів народних депутатів України відповідно до частини шостої статті 46 Закону; ненадання Центральній виборчій комісії копії проміжного фінансового звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду кандидата у народні депутати України (на паперових носіях та в електронному вигляді); непроведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій; неопублікування рішення про їх утворення, чи оприлюднення його у разі неможливості в інший спосіб; нескликання та непроведення першого засідання дільничних виборчих комісій.

На виконання частини десятої статті 111 Закону копію скарги 18 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Центральної виборчої комісії 20 жовтня 2014 року надійшло пояснення окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 разом з іншими матеріалами, в якому вказується на недостовірність інформації, зазначеної у скарзі.

На підтвердження викладеного до пояснення додано, зокрема, копію постанови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 від 10 жовтня 2014 року № 1 "Про утворення дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць".

Крім того, 20 жовтня 2014 року до Центральної виборчої комісії надійшло пояснення голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 щодо оприлюднення рішення цієї комісії про утворення дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України.

Вивчивши скаргу, Центральна виборча комісія зазначає.

Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги подаються і розглядаються в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори або референдуми.

Порядок і строки розгляду скарг, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, а також вимоги до їх форми і змісту визначено статтями 110, 111 Закону та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок).

Так, за змістом частини першої статті 108 Закону та підпункту 1 пункту 2.1 Порядку кандидат у народні депутати України, зареєстрований у встановленому Законом порядку, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30 вересня 2014 року № 1388 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах в порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" Крижановського Ігоря Володимировича зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51.

Постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2014 року № 858 "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" утворено, зокрема, окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51.

Відповідно до частини шостої статті 108 Закону скарга щодо бездіяльності окружної виборчої комісії може бути подана до Центральної виборчої комісії.

Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта її розгляду.

Згідно з частиною першою статті 109 Закону скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.

Частинами четвертою, п’ятою статті 109 Закону встановлено, що днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, однак не була вчинена дія, передбачена законом. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду відповідно до частини другої статті 111 Закону (частина шоста статті 109 Закону).

Відповідно до частини третьої статті 38 Закону для внесення запису про включення відомостей про окружну виборчу комісію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців голова комісії, в разі його відсутності - заступник голови, не пізніш як на четвертий день з дня утворення комісії повинен особисто подати державному реєстратору за місцем розташування окружної виборчої комісії копію відповідної постанови Центральної виборчої комісії про утворення комісії та заповнену реєстраційну картку встановленого зразка.

Таким чином, Законом визначено суб’єктів подання державному реєстратору необхідних документів для державної реєстрації окружної виборчої комісії як юридичної особи та встановлено строк здійснення таких дій.

Згідно з частиною шостою статті 46 Закону окружна виборча комісія у десятиденний строк з дня її утворення на основі середніх норм видатків, затверджених відповідно до частини п’ятої цієї статті, складає єдиний кошторис видатків для підготовки і проведення виборів із включенням до нього видатків окружної виборчої комісії та видатків для потреб дільничних виборчих комісій.

Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 утворена Центральною виборчою комісією 5 вересня 2014 року. Таким чином, останнім днем строку, в який повинні були подаватися державному реєстратору документи для здійснення державної реєстрації зазначеної окружної виборчої комісії як юридичної особи, є 9 вересня 2014 року. Водночас єдиний кошторис видатків для підготовки і проведення виборів народних депутатів України повинен був складатися зазначеною окружною виборчою комісією 15 вересня 2014 року.

Частиною шостою статті 49 Закону визначено, що розпорядник коштів поточного рахунку виборчого фонду кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі зобов’язаний за двадцять днів до дня голосування подати до окружної виборчої комісії проміжний фінансовий звіт про надходження та використання коштів виборчого фонду за період з дня відкриття поточного рахунку виборчого фонду до двадцять другого дня до дня голосування (на паперових носіях та в електронному вигляді).

Окружна виборча комісія не пізніш як на наступний день після отримання проміжного фінансового звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі надає його копію (на паперових носіях та в електронному вигляді) Центральній виборчій комісії.

З огляду на зазначене на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року розпорядник коштів поточного рахунку виборчого фонду кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі зобов’язаний подати до окружної виборчої комісії проміжний фінансовий звіт про надходження та використання коштів виборчого фонду до 3 жовтня 2014 року включно. Отже, наступним днем після отримання проміжного фінансового звіту, що поданий в останній день строку, передбаченого Законом, є 4 жовтня 2014 року.

Відповідно до пункту 5 частини другої статті 31 Закону окружна виборча комісія утворює дільничні виборчі комісії відповідно до Закону, крім випадку, передбаченого частиною тринадцятою статті 28 Закону.

Особливості підготовки і проведення, зокрема, позачергових виборів народних депутатів України визначено статтею 107 Закону, згідно з частиною третьою якої дільничні виборчі комісії звичайних та спеціальних виборчих дільниць утворюються не пізніш як за п’ятнадцять днів до дня голосування за поданням відповідних суб’єктів, що вносяться до окружної виборчої комісії не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничної виборчої комісії звичайної чи спеціальної виборчої дільниці проводяться окружною виборчою комісією не пізніш як на другий день після закінчення строку внесення подань щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій.

Враховуючи вказане положення Закону, останнім днем строку, в який суб’єкт оскарження повинен був провести жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій, є 10 жовтня 2014 року.

Скаргу до Центральної виборчої комісії стосовно бездіяльності окружної виборчої комісії подано 18 жовтня 2014 року.

Отже, скаргу в частині оскарження бездіяльності окружної виборчої комісії стосовно неподання державному реєстратору за місцем розташування окружної виборчої комісії копії відповідного рішення Центральної виборчої комісії про утворення окружної виборчої комісії та заповненої реєстраційної картки встановленого зразка для внесення запису про включення відомостей про окружну виборчу комісію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; нескладення єдиного кошторису видатків для підготовки і проведення виборів народних депутатів України відповідно до частини шостої статті 46 Закону; ненадання Центральній виборчій комісії копії проміжного фінансового звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду кандидата у народні депутати України (на паперових носіях та в електронному вигляді); непроведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій подано до Центральної виборчої комісії з порушенням строків оскарження, встановлених статтею 109 Закону.

Відповідно до частини одинадцятої статті 111 Закону виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана з порушенням строків оскарження, встановлених статтею 109 Закону.

Відтак скарга у зазначеній частині підлягає залишенню без розгляду по суті.

Розглянувши скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановського І.В. у частині оскарження бездіяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України зазначеного округу щодо неопублікування рішення про утворення дільничних виборчих комісій, нескликання та непроведення першого засідання дільничних виборчих комісій, зобов’язання вчинити дії, передбачені Законом, визнання окружної виборчої комісії такою, що не приступила до своїх повноважень, Центральна виборча комісія встановила.

Відповідно до частини п’ятнадцятої статті 28 Закону рішення про утворення дільничної виборчої комісії публікується у регіональних чи місцевих друкованих засобах масової інформації не пізніш як на п’ятий день після дня його прийняття або, у разі неможливості, оприлюднюється в інший спосіб у цей же строк.

Постановою окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 від 10 жовтня 2014 року № 1 "Про утворення дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць" з огляду на неможливість опублікування у регіональних та місцевих друкованих засобах масової інформації рішення про утворення дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць, доручено членам зазначеної окружної виборчої комісії, які перебувають на керівних посадах у цій комісії, оприлюднити вказане рішення в інший спосіб.

Таким чином, рішенням окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 визначено інший, ніж публікування у засобах масової інформації, спосіб оприлюднення цієї постанови, що не суперечить частині п’ятнадцятій статті 28 Закону.

Згідно з поясненням голови окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 Ковалинського К.О. таке оприлюднення відбулося 10 жовтня 2014 року шляхом оголошення рішення про утворення дільничних виборчих комісій перед особами, присутніми на засіданні, на якому було прийнято вказану постанову. Також зазначене рішення було вивішено на дошці оголошень.

Відповідно до частини першої статті 32 Закону повноваження дільничної виборчої комісії починаються з моменту складення присяги не менш як двома третинами її мінімального складу, визначеного частинами другою та третьою статті 28 Закону, на засіданні комісії, що проводиться не пізніш як на третій день після дня прийняття рішення про її утворення.

Перше засідання виборчої комісії скликається її головою не пізніш як на третій день після дня її утворення (частина четверта статті 33 Закону).

Таким чином, обов’язок щодо скликання першого засідання дільничної виборчої комісії вказаним положенням Закону покладено на голову відповідної дільничної виборчої комісії.

Згідно з частиною восьмою статті 33 Закону засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції або у разі їх відсутності на кожному такому засіданні комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.

Отже, Законом до повноважень окружної виборчої комісії не віднесено проведення засідань дільничних виборчих комісій.

Враховуючи викладене, скарга кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановського І.В. у частині визнання такою, що не відповідає вимогам Закону, бездіяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України зазначеного округу щодо неоприлюднення рішення цієї комісії про утворення дільничних виборчих комісій, а також нескликання та непроведення перших засідань дільничних виборчих комісій задоволенню не підлягає.

Враховуючи відсутність підстав для визнання бездіяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 протиправною, підстави для зобов’язання цієї комісії вчинити дії також відсутні.

Стосовно вимог суб’єкта звернення зі скаргою щодо визнання окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 такою, що не приступила до своїх повноважень, Центральна виборча комісія зазначає.

Відповідно до частини першої статті 31 Закону повноваження окружної виборчої комісії починаються з моменту складення присяги не менш як двома третинами її мінімального складу, визначеного частиною першою статті 27 Закону.

Згідно з частиною першою статті 27 Закону окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою комісією у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дванадцяти і не більше вісімнадцяти осіб.

За наявною в Центральній виборчій комісії інформацією станом на 10 жовтня 2014 року склали присягу 11 членів окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51, що свідчить про повноважність цієї комісії на момент розгляду питання про утворення дільничних виборчих комісій.

Враховуючи викладене, відповідно до частини п’ятнадцятої статті 28, частини першої статті 31, частини першої статті 32, частин четвертої, восьмої статті 33, частини третьої статті 38, частини шостої статті 46, частини шостої статті 49, частини третьої статті 107, статей 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановського Ігоря Володимировича, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 18 жовтня 2014 року за № 21-36-37335, у частині визнання такою, що не відповідає вимогам Закону України "Про вибори народних депутатів України", бездіяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51 стосовно неподання державному реєстратору за місцем розташування окружної виборчої комісії копії відповідного рішення Центральної виборчої комісії про утворення окружної виборчої комісії та заповненої реєстраційної картки встановленого зразка для внесення запису про включення відомостей про окружну виборчу комісію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; нескладення єдиного кошторису видатків для підготовки і проведення виборів народних депутатів України відповідно до частини шостої статті 46 Закону; ненадання Центральній виборчій комісії копії проміжного фінансового звіту про надходження та використання коштів виборчого фонду кандидата у народні депутати України (на паперових носіях та в електронному вигляді); непроведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій залишити без розгляду по суті.

2. У задоволенні скарги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановського І.В. в іншій частині відмовити.

3. Копії цієї постанови надіслати кандидату в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 51 Крижановському І.В. та окружній виборчій комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 51.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова
Центральної виборчої комісії


М.ОХЕНДОВСЬКИЙ