Постанова Центрвиборчком № 1983 від 22.10.2014 Про виконання судових рішень

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА

від 22 жовтня 2014 року № 1983


Про виконання судових рішень

До Центральної виборчої комісії 25 вересня 2014 року від громадянина України Льовочкіна Сергія Володимировича надійшла заява про самовисування разом з іншими документами щодо реєстрації його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року.

Враховуючи, що вказана заява про самовисування Льовочкіна С.В. на порушення пункту 5 частини шостої статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" не містила підпису заявника, зазначену заяву разом з доданими до неї документами відповідно до частини сьомої цієї статті листом від 29 вересня 2014 року за № 21-30-4418 повернуто Льовочкіну С.В. з відповідними роз’ясненнями.

Київським апеляційним адміністративним судом постановою від 4 жовтня 2014 року у справі № 875/233/14 адміністративний позов Льовочкіна С.В. до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов’язання вчинити дії задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії України щодо неприйняття рішення за заявою Льовочкіна С.В. від 25 вересня 2014 року про реєстрацію його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, зобов’язано Центральну виборчу комісію розглянути заяву Льовочкіна С.В. від 25 вересня 2014 року про реєстрацію його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року та прийняти одне з визначених частиною шостою статті 59 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) рішень.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2014 року в справі № 875/265/14 адміністративний позов Льовочкіна С.В. до Центральної виборчої комісії про скасування рішення та зобов’язання вчинити дії задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо неприйняття за результатами розгляду заяви Льовочкіна С.В. про самовисування від 25 вересня 2014 року одного з рішень, визначених частиною шостою статті 59 Закону, зобов’язано Центральну виборчу комісію розглянути подані 25 вересня 2014 року Льовочкіним С.В. документи для реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року та прийняти рішення, передбачене частиною шостою статті 59 Закону. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Вищого адміністративного суду України від 8 жовтня 2014 року в справі № 875/233/14 (А/800/210/14) постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 4 жовтня 2014 року у справі № 875/233/14 скасовано та прийнято нову постанову, якою у задоволенні позову Льовочкіна С.В. відмовлено.

Однак постановою Вищого адміністративного суду України від 9 жовтня 2014 року в справі № 875/265/14 (А/800/227/14 А/800/228/14) апеляційні скарги Центральної виборчої комісії та Льовочкіна С.В. залишено без задоволення. Разом з тим, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2014 року в справі № 875/265/14 змінено та викладено резолютивну частину в редакції, згідно з якою визнано протиправними дії Центральної виборчої комісії щодо повернення заяви Льовочкіна С.В. про самовисування кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, визнано протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо неприйняття за результатами розгляду заяви Льовочкіна С.В. про самовисування від 25 вересня 2014 року одного з рішень, визначених частиною шостою статті 59 Закону України "Про вибори народних депутатів України", зобов’язано Центральну виборчу комісію розглянути подані 25 вересня 2014 року Льовочкіним С.В. документи для реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року та прийняти рішення, передбачене частиною шостою статті 59 Закону, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

З метою забезпечення виконання вказаного судового рішення згідно з частиною першою статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України Центральна виборча комісія звернулася до Вищого адміністративного суду України для його роз’яснення.

Проте Вищий адміністративний суд України ухвалою від 11 жовтня 2014 року відмовив у задоволенні заяви про роз’яснення своєї постанови від 9 жовтня 2014 року в справі № 875/265/14 (№ А/800/227/14 А/800/228/14).

Таким чином, на виконання постанов Київського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2014 року в справі № 875/265/14 та Вищого адміністративного суду України від 9 жовтня 2014 року у цій справі Центральна виборча комісія повинна розглянути повернуті Льовочкіну С.В. листом від 29 вересня 2014 року за № 21-30-4418 документи, що надходили до неї 25 вересня 2014 року та зареєстровані за № 21-36-22443.

З огляду на викладене та з метою забезпечення виконання вказаних судових рішень Центральна виборча комісія листом від 15 жовтня 2014 року за № 21-30-5520 звернулася до Льовочкіна С.В. щодо надання Комісії повернутих йому листом від 29 вересня 2014 року за № 21-30-4418 оригіналів саме тих документів, що надходили до Центральної виборчої комісії 25 вересня 2014 року та були зареєстровані за № 21-36-22443.

З аналогічною вимогою Комісія зверталася до Льовочкіна С.В. 17 жовтня 2014 року телеграмою.

Крім того, Центральна виборча комісія зверталася до Льовочкіна С.В. телефонограмою, яку він прийняв особисто 17 жовтня 2014 року о 20 год. 26 хв.

При цьому в телеграмі та телефонограмі Центральна виборча комісія просила надати такі документи до 18 години 18 жовтня 2014 року.

Проте на час розгляду питання Центральною виборчою комісією оригіналів заяви про самовисування Льовочкіна С.В. разом з іншими документами щодо реєстрації його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, що надходили до Комісії 25 вересня 2014 року та були повернуті Льовочкіну С.В. 29 вересня 2014 року, Центральній виборчій комісії не надано.

Також Центральна виборча комісія враховує подання Льовочкіним С.В. до Комісії 4 та 10 жовтня 2014 року заяв про самовисування разом з іншими документами щодо реєстрації його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, але зауважує, що ці заяви про самовисування реєстраційного штампу управління документального забезпечення Секретаріату Комісії із зазначенням номера вхідної кореспонденції Комісії 21-36-22443 від 25 вересня 2014 року не містять.

Таким чином, указані документи не можуть бути розглянуті Центральною виборчою комісією на виконання вищезазначених постанов Київського апеляційного адміністративного суду та Вищого адміністративного суду України.

Відповідно до частини третьої статті 1 Закону вибори народних депутатів України здійснюються за змішаною системою: 225 депутатів обираються за пропорційною системою у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у депутати від політичних партій та 225 депутатів обираються за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах.

Частиною першою статті 80 Закону передбачено, що голосування виборців на виборах народних депутатів України здійснюється за допомогою виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України.

Пунктом 14 частини другої статті 30 Закону передбачено, що Центральна виборча комісія забезпечує централізоване виготовлення у необхідній кількості та облік виборчих бюлетенів і передає їх окружним виборчим комісіям.

Неподання Льовочкіним С.В. повернутих йому Комісією 29 вересня 2014 року документів унеможливлює розгляд Центральною виборчою комісією на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2014 року в справі № 875/265/14 та постанови Вищого адміністративного суду України від 9 жовтня 2014 року в цій справі оригіналів тих документів, що надходили до Центральної виборчої комісії 25 вересня 2014 року та були зареєстровані за № 21-36-22443.

У свою чергу неприйняття за такими документами передбаченого частиною шостою статті 59 Закону рішення ставить під загрозу забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, а відтак може призвести до зриву голосування з таких виборів та порушення передбачених Конституцією України виборчих прав громадян України.

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення, зокрема, виборів народних депутатів України в порядку та в межах, установлених законами України.

Водночас Комісія відповідно до своїх повноважень також забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України.

Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (стаття 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Частиною п’ятою статті 124 Конституції України встановлено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України.

З огляду на викладене, з метою забезпечення реалізації закріплених Основним Законом України виборчих прав громадян України обирати та бути обраним до органів державної влади, на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 5 жовтня 2014 року в справі № 875/265/14 та постанови Вищого адміністративного суду України від 9 жовтня 2014 року в цій справі Центральна виборча комісія вимушена розглянути наявні в Комісії автентичні копії поданих 25 вересня 2014 року Льовочкіним С.В. заяви про самовисування та інших документів щодо реєстрації його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року.

Розглянувши вказані документи, Центральна виборча комісія встановила.

Відповідно до частини другої статті 55 та частини першої статті 59 Закону Центральна виборча комісія реєструє кандидата у народні депутати України, який балотується в одномандатному виборчому окрузі в порядку самовисування, за умови пред’явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 Закону, та отримання передбачених статтею 55 Закону документів, у тому числі заяви про самовисування, датованої днем подання документів для реєстрації його кандидатом у народні депутати України до Центральної виборчої комісії, із зобов’язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, згодою на оприлюднення біографічних відомостей у зв’язку з участю у виборах та зобов’язанням у разі обрання народним депутатом України протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає).

На порушення вимог пункту 1 частини другої статті 55 Закону заява про самовисування Льовочкіна С.В., що за імперативним приписом указаної норми Закону повинна містити зобов’язання у разі обрання його народним депутатом України припинити діяльність, яка відповідно до Конституції України та законів України несумісна з мандатом народного депутата України, як вбачається з копії цієї заяви, такого зобов’язання не містить.

У той же час зазначений документ не містить підпису Льовочкіна С.В., що не дозволяє ідентифікувати особу, яка такий документ складала, та у свою чергу дає підстави вважати його неподаним.

Таким чином, указаний документ не є заявою про самовисування кандидата у народні депутати України в розумінні пункту 1 частини другої статті 55 Закону, а відтак передбаченого пунктом 1 частини другої статті 55 Закону документа, а саме заяви про самовисування із зобов’язанням у разі обрання Льовочкіна С.В. народним депутатом України припинити діяльність, яка відповідно до Конституції України та законів України несумісна з мандатом народного депутата України та підписаної особою, яка заявляє про самовисування, до Центральної виборчої комісії 25 вересня 2014 року Льовочкіним С.В. не подано.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 60 Закону Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата у народні депутати України у разі відсутності документів, зазначених у частині другій статті 55 Закону.

Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 55, частини третьої статті 56, частин першої, шостої статті 59, пункту 2 частини першої, частини другої статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 11 - 13, пунктом 17 статті 19 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в реєстрації кандидата у народні депутати України Льовочкіна Сергія Володимировича в одномандатному виборчому окрузі № 101 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року.

2. Повернути Льовочкіну С.В. внесену ним грошову заставу.

3. Державному підприємству "Поліграфічний комбінат "Україна" по виготовленню цінних паперів" виготовити виборчі бюлетені для голосування на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року в одномандатному виборчому окрузі № 101 відповідно до контрольного примірника виборчого бюлетеня, погодженого Центральною виборчою комісією.

4. Копію цієї постанови надіслати Льовочкіну С.В.

5. Цю постанову разом з контрольним примірником виборчого бюлетеня для голосування на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року в одномандатному виборчому окрузі № 101 надіслати Державному підприємству "Поліграфічний комбінат "Україна" по виготовленню цінних паперів".

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова
Центральної виборчої комісії


М.ОХЕНДОВСЬКИЙ