Постанова Центрвиборчком № 2007 від 22.10.2014 Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка В.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38278
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2014 року № 2007
Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка В.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38278
До Центральної виборчої комісії 20 жовтня 2014 року надійшла скарга кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка Владислава Олександровича (далі - кандидат у народні депутати України Данченко В.О.), в якій суб’єкт звернення зі скаргою просить надати правову оцінку діям кандидата у народні депутати України у цьому ж окрузі Сольвара Руслана Миколайовича (далі - кандидат у народні депутати України Сольвар Р.М.) щодо дотримання вимог законодавства про вибори; забезпечити реалізацію та захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу шляхом зобов’язання суб’єкта оскарження утриматися від вчинення дій, які мають ознаки непрямого підкупу виборців; здійснити заходи контролю за надходженням, обліком, використанням коштів виборчого фонду; прийняти рішення щодо попередження кандидату в народні депутати України Сольвару Р.М.; у випадку виявлення порушень, за які встановлено кримінальну або адміністративну відповідальність, повідомити відповідні органи для перевірки і реагування.
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що "16 жовтня 2014 року суб’єкт оскарження безоплатно передав пожежний автомобіль мешканцям міста Фастова та приблизно о 19 годині 10 хвилин в селі Забір’я Києво-Святошинського району Київської області роздавав подарунки".
На думку суб’єкта звернення зі скаргою вказані дії кандидата у народні депутати України Сольвара Р.М. містять ознаки непрямого підкупу виборців.
На підтвердження викладених обставин кандидатом у народні депутати України Данченком В.О. до скарги додано CD диск, на якому розміщено відеоматеріал.
На виконання частини десятої статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) копію скарги з доданими до неї документами 21 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 21 жовтня 2012 року надійшли пояснення від кандидата у народні депутати України Сольвара Р.М. відповідно до яких він вважає скаргу кандидата у народні депутати України Данченка В.О. необґрунтованою, безпідставною й такою, що не підлягає задоволенню.
На обґрунтування вказаного суб’єкт оскарження повідомляє, що здійснює передвиборну агітацію лише в порядку та у спосіб, передбачений законодавством України. Стосовно подарунків виборцям села Забір’я Києво-Святошинського району Київської області суб’єкт оскарження зазначає, що суб’єктом звернення зі скаргою надано як доказ відеоролик, з якого неможливо встановити час та місце подій, зафіксованих на відео. Крім того, як вбачається з наданого суб’єктом звернення зі скаргою відеоматеріалу, в приміщенні присутні люди в накидках, схожі на такі, що містять інформацію про суб’єкта оскарження, однак ані сам кандидат у народні депутати України, ані вказані особи агітацію не проводять, а також не надають виборцям будь-яких подарунків чи речей. При цьому в мережі Інтернет відсутнє відео, на яке посилається суб’єкт звернення зі скаргою як на доказ здійснення підкупу виборців шляхом безоплатного надання пожежного автомобіля мешканцям міста Фастова.
Постановою Центральної виборчої комісії від 27 вересня 2014 року № 1229 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих ПАРТІЄЮ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА", в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Сольвара Руслана Миколайовича.
Постановою Центральної виборчої комісії від 27 вересня 2014 року № 1227 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих Політичною партією "ПРАВИЙ СЕКТОР", в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка Владислава Олександровича.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону та пунктів 2.1, 2.2 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), кандидат у народні депутати України може оскаржити дії кандидата у народні депутати України. Частиною восьмою вказаної статті та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Таким чином, згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).
Обмеження щодо ведення передвиборної агітації визначено статтею 74 Закону, відповідно до частини чотирнадцятої якої забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну партію чи кандидата у депутати або згадуванням назви партії чи імені кандидата, є непрямим підкупом виборців.
Згідно з частиною першою статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження, зокрема, кандидату в народні депутати України.
За змістом пунктів 1 - 3 частини другої зазначеної статті попередження оголошується у разі встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту підкупу виборців або членів виборчих комісій кандидатом у депутати, партією, яка висунула кандидатів у депутати, представником партії, уповноваженою особою партії чи посадовою особою партії, довіреною особою кандидата у депутати, а також іншою особою за дорученням кандидата у депутати, партії - суб’єкта виборчого процесу; встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту надання під час виборчого процесу виборцям, закладам, установам, організаціям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати), робіт, послуг, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей (непрямого підкупу) організацією, засновником, власником або членом керівного органу якої є кандидат у депутати, партія, яка висунула кандидатів у депутати, або посадова особа цієї партії; встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту використання кандидатом у депутати, партією при фінансуванні передвиборної агітації крім коштів виборчого фонду інших коштів.
Відповідно до частин першої - третьої статті 112 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Обставини (факти), для доведення яких законом встановлено певні засоби доказування, не можуть доводитися іншими засобами доказування (частина п’ята статті 112 Закону).
Відповідно до частини четвертої статті 112 Закону виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб’єкта розгляду скарги.
Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності керуючись законом (частина сьома статті 112 Закону).
Зважаючи на положення пунктів 1 - 3 частини другої статті 61 Закону, Центральна виборча комісія відзначає, що факти підкупу, зокрема виборців, кандидатом у народні депутати України або факт використання кандидатом у народні депутати України при фінансуванні передвиборної агітації крім коштів виборчого фонду інших коштів мають бути встановлені судом.
Відповідних рішень суду суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії не надано. Разом з тим, наданий суб’єктом звернення зі скаргою СD диск з відеоматеріалом жодних обставин щодо порушення вимог Закону кандидатом у народні депутати України Сальваром Р.М. не підтверджує.
Відтак факт порушення суб’єктом оскарження вимог Закону, у тому числі обмежень щодо ведення передвиборної агітації, суб’єктом звернення зі скаргою не доведено. За таких обставин, у Центральної виборчої комісії відсутні правові підстави для прийняття рішення щодо оголошення попередження кандидату в народні депутати України Сольвару Р.М.
Крім того, вимога суб’єкта звернення зі скаргою стосовно зобов’язання суб’єкта оскарження утриматися від вчинення дій, які мають ознаки непрямого підкупу виборців, не підлягає задоволенню, оскільки заборону на вчинення таких дій встановлено частиною чотирнадцятою статті 74 Закону. Тобто Законом передбачено безумовний обов’язок, зокрема, суб’єкта виборчого процесу, утримуватися від вчинення вказаних дій, а тому підстави для додаткового зобов’язання, зокрема, суб’єктів виборчого процесу, утримуватися від вчинення зазначених дій у Центральної виборчої комісії відсутні.
Також вимога суб’єкта звернення зі скаргою у разі виявлення порушень, за які законом встановлено кримінальну або адміністративну відповідальність, повідомити правоохоронні органи для перевірки та відповідного реагування не підлягає задоволенню, оскільки Центральною виборчою комісією не встановлено у діях суб’єкта оскарження порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення.
Водночас Центральна виборча комісія відзначає, що відповідно до частини дев’ятої статті 50 Закону до повноважень окружних виборчих комісій віднесено здійснення контролю за формуванням та використанням коштів виборчих фондів кандидатів у народні депутати у відповідних одномандатних виборчих округах.
З огляду на зазначене у Центральної виборчої комісії відсутні підстави для задоволення вимог суб’єкта звернення зі скаргою.
Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 61, статей 74, 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. У задоволенні скарги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка В.О. на дії кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі Сольвара Р.М. відмовити.
2. Копії цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченку В.О. та Сольвару Р.М.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2014 року № 2007
Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка В.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38278
До Центральної виборчої комісії 20 жовтня 2014 року надійшла скарга кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка Владислава Олександровича (далі - кандидат у народні депутати України Данченко В.О.), в якій суб’єкт звернення зі скаргою просить надати правову оцінку діям кандидата у народні депутати України у цьому ж окрузі Сольвара Руслана Миколайовича (далі - кандидат у народні депутати України Сольвар Р.М.) щодо дотримання вимог законодавства про вибори; забезпечити реалізацію та захист виборчих прав, законних інтересів суб’єктів виборчого процесу шляхом зобов’язання суб’єкта оскарження утриматися від вчинення дій, які мають ознаки непрямого підкупу виборців; здійснити заходи контролю за надходженням, обліком, використанням коштів виборчого фонду; прийняти рішення щодо попередження кандидату в народні депутати України Сольвару Р.М.; у випадку виявлення порушень, за які встановлено кримінальну або адміністративну відповідальність, повідомити відповідні органи для перевірки і реагування.
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що "16 жовтня 2014 року суб’єкт оскарження безоплатно передав пожежний автомобіль мешканцям міста Фастова та приблизно о 19 годині 10 хвилин в селі Забір’я Києво-Святошинського району Київської області роздавав подарунки".
На думку суб’єкта звернення зі скаргою вказані дії кандидата у народні депутати України Сольвара Р.М. містять ознаки непрямого підкупу виборців.
На підтвердження викладених обставин кандидатом у народні депутати України Данченком В.О. до скарги додано CD диск, на якому розміщено відеоматеріал.
На виконання частини десятої статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) копію скарги з доданими до неї документами 21 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 21 жовтня 2012 року надійшли пояснення від кандидата у народні депутати України Сольвара Р.М. відповідно до яких він вважає скаргу кандидата у народні депутати України Данченка В.О. необґрунтованою, безпідставною й такою, що не підлягає задоволенню.
На обґрунтування вказаного суб’єкт оскарження повідомляє, що здійснює передвиборну агітацію лише в порядку та у спосіб, передбачений законодавством України. Стосовно подарунків виборцям села Забір’я Києво-Святошинського району Київської області суб’єкт оскарження зазначає, що суб’єктом звернення зі скаргою надано як доказ відеоролик, з якого неможливо встановити час та місце подій, зафіксованих на відео. Крім того, як вбачається з наданого суб’єктом звернення зі скаргою відеоматеріалу, в приміщенні присутні люди в накидках, схожі на такі, що містять інформацію про суб’єкта оскарження, однак ані сам кандидат у народні депутати України, ані вказані особи агітацію не проводять, а також не надають виборцям будь-яких подарунків чи речей. При цьому в мережі Інтернет відсутнє відео, на яке посилається суб’єкт звернення зі скаргою як на доказ здійснення підкупу виборців шляхом безоплатного надання пожежного автомобіля мешканцям міста Фастова.
Постановою Центральної виборчої комісії від 27 вересня 2014 року № 1229 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих ПАРТІЄЮ "БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА", в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Сольвара Руслана Миколайовича.
Постановою Центральної виборчої комісії від 27 вересня 2014 року № 1227 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих Політичною партією "ПРАВИЙ СЕКТОР", в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка Владислава Олександровича.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону та пунктів 2.1, 2.2 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), кандидат у народні депутати України може оскаржити дії кандидата у народні депутати України. Частиною восьмою вказаної статті та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Таким чином, згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).
Обмеження щодо ведення передвиборної агітації визначено статтею 74 Закону, відповідно до частини чотирнадцятої якої забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну партію чи кандидата у депутати або згадуванням назви партії чи імені кандидата, є непрямим підкупом виборців.
Згідно з частиною першою статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження, зокрема, кандидату в народні депутати України.
За змістом пунктів 1 - 3 частини другої зазначеної статті попередження оголошується у разі встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту підкупу виборців або членів виборчих комісій кандидатом у депутати, партією, яка висунула кандидатів у депутати, представником партії, уповноваженою особою партії чи посадовою особою партії, довіреною особою кандидата у депутати, а також іншою особою за дорученням кандидата у депутати, партії - суб’єкта виборчого процесу; встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту надання під час виборчого процесу виборцям, закладам, установам, організаціям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки розміру мінімальної заробітної плати), робіт, послуг, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей (непрямого підкупу) організацією, засновником, власником або членом керівного органу якої є кандидат у депутати, партія, яка висунула кандидатів у депутати, або посадова особа цієї партії; встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту використання кандидатом у депутати, партією при фінансуванні передвиборної агітації крім коштів виборчого фонду інших коштів.
Відповідно до частин першої - третьої статті 112 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Обставини (факти), для доведення яких законом встановлено певні засоби доказування, не можуть доводитися іншими засобами доказування (частина п’ята статті 112 Закону).
Відповідно до частини четвертої статті 112 Закону виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб’єкта розгляду скарги.
Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності керуючись законом (частина сьома статті 112 Закону).
Зважаючи на положення пунктів 1 - 3 частини другої статті 61 Закону, Центральна виборча комісія відзначає, що факти підкупу, зокрема виборців, кандидатом у народні депутати України або факт використання кандидатом у народні депутати України при фінансуванні передвиборної агітації крім коштів виборчого фонду інших коштів мають бути встановлені судом.
Відповідних рішень суду суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії не надано. Разом з тим, наданий суб’єктом звернення зі скаргою СD диск з відеоматеріалом жодних обставин щодо порушення вимог Закону кандидатом у народні депутати України Сальваром Р.М. не підтверджує.
Відтак факт порушення суб’єктом оскарження вимог Закону, у тому числі обмежень щодо ведення передвиборної агітації, суб’єктом звернення зі скаргою не доведено. За таких обставин, у Центральної виборчої комісії відсутні правові підстави для прийняття рішення щодо оголошення попередження кандидату в народні депутати України Сольвару Р.М.
Крім того, вимога суб’єкта звернення зі скаргою стосовно зобов’язання суб’єкта оскарження утриматися від вчинення дій, які мають ознаки непрямого підкупу виборців, не підлягає задоволенню, оскільки заборону на вчинення таких дій встановлено частиною чотирнадцятою статті 74 Закону. Тобто Законом передбачено безумовний обов’язок, зокрема, суб’єкта виборчого процесу, утримуватися від вчинення вказаних дій, а тому підстави для додаткового зобов’язання, зокрема, суб’єктів виборчого процесу, утримуватися від вчинення зазначених дій у Центральної виборчої комісії відсутні.
Також вимога суб’єкта звернення зі скаргою у разі виявлення порушень, за які законом встановлено кримінальну або адміністративну відповідальність, повідомити правоохоронні органи для перевірки та відповідного реагування не підлягає задоволенню, оскільки Центральною виборчою комісією не встановлено у діях суб’єкта оскарження порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення.
Водночас Центральна виборча комісія відзначає, що відповідно до частини дев’ятої статті 50 Закону до повноважень окружних виборчих комісій віднесено здійснення контролю за формуванням та використанням коштів виборчих фондів кандидатів у народні депутати у відповідних одномандатних виборчих округах.
З огляду на зазначене у Центральної виборчої комісії відсутні підстави для задоволення вимог суб’єкта звернення зі скаргою.
Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 61, статей 74, 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. У задоволенні скарги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченка В.О. на дії кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі Сольвара Р.М. відмовити.
2. Копії цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 91 Данченку В.О. та Сольвару Р.М.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ