Постанова Центрвиборчком № 2009 від 22.10.2014 Про скаргу Карпенка О.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38316
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2014 року № 2009
Про скаргу Карпенка О.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38316
До Центральної виборчої комісії 20 жовтня 2014 року надійшла скарга кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Карпенка Олександра Павловича на дії кандидата у народні депутати України Голубова Дмитра Івановича, зареєстрованого в цьому ж окрузі.
У своїй скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І. щодо порушення порядку фінансування передвиборної агітації протиправними та такими, що не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України, порушують права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу; зобов’язати зазначеного кандидата в народні депутати України утриматися від проведення незаконної агітації, підкупу виборців та порушення порядку фінансування передвиборної агітації.
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що 18 жовтня 2014 року о 17 год. 10 хв. на перехресті вулиць Кримської та Затонського у м. Одесі ним зафіксовано факт передвиборної агітації на підтримку кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І., про що складено відповідний акт.
Передвиборна агітація, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, полягала в тому, що особа, яка назвалася представником кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І., роздавала флаєри із зображенням цього кандидата, в яких містилася інформація про "Открытие самого большого стадиона реконструкция стадиона произведена при поддержке благотворительного фонда Дмитрия Голубова".
Зазначені флаєри не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.
Крім того, під час проведення заходу заплановано роздавати подарунки, що, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, є непрямим підкупом виборця.
На підтвердження зазначеного кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенком О.П. до скарги додано акт про виявлення порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон), складений ним 18 жовтня 2014 року о 17 год. 15 хв. та підписаний ним особисто і двома виборцями, а також флаєр.
На виконання частини десятої статті 111 Закону копію скарги з доданими до неї матеріалами 20 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 21 жовтня 2014 року надійшли пояснення кандидата у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І., у яких ідеться про те, що він здійснює свою передвиборну агітацію у формах і засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Зразки друкованих матеріалів передвиборної агітації, виготовленої за рахунок коштів його виборчого фонду, у встановлений Законом строк подані до Центральної виборчої комісії.
До виготовлення та розповсюдження флаєрів ані він особисто, ані за його дорученням інші особи відношення не мають.
Згоди на розміщення власних зображень, прізвища та імені на зазначеному флаєрі він не надавав, а відтак визначений Законом порядок ведення передвиборної агітації ним не порушено.
Постановою Центральної виборчої комісії від 10 вересня 2014 року № 887 зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка Олександра Павловича.
Постановою Центральної виборчої комісії від 27 вересня 2014 року № 1229 зареєстровано кандидата у народні депутати України в указаному окрузі Голубова Дмитра Івановича.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону та пунктів 2.1, 2.2 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), кандидат у народні депутати України, зареєстрований у встановленому Законом порядку, може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії іншого кандидата у народні депутати України. Частиною восьмою вказаної статті Закону та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Таким чином, згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).
Згідно з частиною третьою статті 68 Закону політична реклама - це розміщення або поширення матеріалів передвиборної агітації за допомогою рекламних засобів.
Відповідно до частини двадцять третьої статті 74 Закону виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, - забороняється.
За змістом частини першої, пункту 5 частини другої статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження окремому кандидату в народні депутати України у разі порушення кандидатом обмежень щодо проведення передвиборної агітації.
Частинами першою - третьою статті 112 Закону визначено, що докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Частинами четвертою та сьомою статті 112 Закону визначено, що виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб’єкта розгляду скарги.
Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом.
Частиною другою статті 61 Конституції України встановлено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Надані суб’єктом звернення зі скаргою як докази акт про виявлення порушення Закону та флаєр засвідчують факт передвиборної агітації.
Водночас до скарги не додано жодних доказів на підтвердження того, що оскаржувані дії вчинено саме суб’єктом оскарження, що відповідно не дає Центральній виборчій комісії підстав зробити висновок про порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубовим Д.І.
Відповідно до частини четвертої статті 113 Закону при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.
Підставою для задоволення скарги є встановлення виборчою комісією, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України.
Порушення суб’єктом оскарження законодавства про вибори народних депутатів України суб’єктом звернення зі скаргою не доведено. З доданих до скарги матеріалів неможливо встановити, чи мали місце оскаржувані дії суб’єкта оскарження, як це вимагається пунктом 1 частини третьої статті 113 Закону.
З огляду на викладене у Комісії відсутні підстави для задоволення скарги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка О.П.
Разом з тим, згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону в разі надходження до Центральної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 68, частини сьомої статті 73, частин чотирнадцятої, двадцять третьої, двадцять шостої статті 74, статей 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. У задоволенні скарги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка Олександра Павловича на дії кандидата у народні депутати України в цьому окрузі Голубова Дмитра Івановича відмовити.
2. Надіслати скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка О.П. та додані до неї матеріали до Міністерства внутрішніх справ України для проведення перевірки викладених обставин та реагування відповідно до законів України.
3. Копії цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України Карпенку О.П. та Голубову Д.І.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2014 року № 2009
Про скаргу Карпенка О.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38316
До Центральної виборчої комісії 20 жовтня 2014 року надійшла скарга кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Карпенка Олександра Павловича на дії кандидата у народні депутати України Голубова Дмитра Івановича, зареєстрованого в цьому ж окрузі.
У своїй скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І. щодо порушення порядку фінансування передвиборної агітації протиправними та такими, що не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України, порушують права та законні інтереси суб’єктів виборчого процесу; зобов’язати зазначеного кандидата в народні депутати України утриматися від проведення незаконної агітації, підкупу виборців та порушення порядку фінансування передвиборної агітації.
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що 18 жовтня 2014 року о 17 год. 10 хв. на перехресті вулиць Кримської та Затонського у м. Одесі ним зафіксовано факт передвиборної агітації на підтримку кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І., про що складено відповідний акт.
Передвиборна агітація, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, полягала в тому, що особа, яка назвалася представником кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І., роздавала флаєри із зображенням цього кандидата, в яких містилася інформація про "Открытие самого большого стадиона реконструкция стадиона произведена при поддержке благотворительного фонда Дмитрия Голубова".
Зазначені флаєри не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.
Крім того, під час проведення заходу заплановано роздавати подарунки, що, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, є непрямим підкупом виборця.
На підтвердження зазначеного кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенком О.П. до скарги додано акт про виявлення порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон), складений ним 18 жовтня 2014 року о 17 год. 15 хв. та підписаний ним особисто і двома виборцями, а також флаєр.
На виконання частини десятої статті 111 Закону копію скарги з доданими до неї матеріалами 20 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 21 жовтня 2014 року надійшли пояснення кандидата у народні депутати в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубова Д.І., у яких ідеться про те, що він здійснює свою передвиборну агітацію у формах і засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Зразки друкованих матеріалів передвиборної агітації, виготовленої за рахунок коштів його виборчого фонду, у встановлений Законом строк подані до Центральної виборчої комісії.
До виготовлення та розповсюдження флаєрів ані він особисто, ані за його дорученням інші особи відношення не мають.
Згоди на розміщення власних зображень, прізвища та імені на зазначеному флаєрі він не надавав, а відтак визначений Законом порядок ведення передвиборної агітації ним не порушено.
Постановою Центральної виборчої комісії від 10 вересня 2014 року № 887 зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка Олександра Павловича.
Постановою Центральної виборчої комісії від 27 вересня 2014 року № 1229 зареєстровано кандидата у народні депутати України в указаному окрузі Голубова Дмитра Івановича.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону та пунктів 2.1, 2.2 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), кандидат у народні депутати України, зареєстрований у встановленому Законом порядку, може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії іншого кандидата у народні депутати України. Частиною восьмою вказаної статті Закону та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Таким чином, згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).
Згідно з частиною третьою статті 68 Закону політична реклама - це розміщення або поширення матеріалів передвиборної агітації за допомогою рекламних засобів.
Відповідно до частини двадцять третьої статті 74 Закону виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, - забороняється.
За змістом частини першої, пункту 5 частини другої статті 61 Закону Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження окремому кандидату в народні депутати України у разі порушення кандидатом обмежень щодо проведення передвиборної агітації.
Частинами першою - третьою статті 112 Закону визначено, що докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Частинами четвертою та сьомою статті 112 Закону визначено, що виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб’єкта розгляду скарги.
Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом.
Частиною другою статті 61 Конституції України встановлено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Надані суб’єктом звернення зі скаргою як докази акт про виявлення порушення Закону та флаєр засвідчують факт передвиборної агітації.
Водночас до скарги не додано жодних доказів на підтвердження того, що оскаржувані дії вчинено саме суб’єктом оскарження, що відповідно не дає Центральній виборчій комісії підстав зробити висновок про порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Голубовим Д.І.
Відповідно до частини четвертої статті 113 Закону при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.
Підставою для задоволення скарги є встановлення виборчою комісією, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України.
Порушення суб’єктом оскарження законодавства про вибори народних депутатів України суб’єктом звернення зі скаргою не доведено. З доданих до скарги матеріалів неможливо встановити, чи мали місце оскаржувані дії суб’єкта оскарження, як це вимагається пунктом 1 частини третьої статті 113 Закону.
З огляду на викладене у Комісії відсутні підстави для задоволення скарги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка О.П.
Разом з тим, згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону в разі надходження до Центральної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 68, частини сьомої статті 73, частин чотирнадцятої, двадцять третьої, двадцять шостої статті 74, статей 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. У задоволенні скарги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка Олександра Павловича на дії кандидата у народні депутати України в цьому окрузі Голубова Дмитра Івановича відмовити.
2. Надіслати скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 Карпенка О.П. та додані до неї матеріали до Міністерства внутрішніх справ України для проведення перевірки викладених обставин та реагування відповідно до законів України.
3. Копії цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України Карпенку О.П. та Голубову Д.І.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ