Постанова Центрвиборчком № 2011 від 22.10.2014 Про скаргу Бондаря К.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38448
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2014 року № 2011
Про скаргу Бондаря К.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38448
До Центральної виборчої комісії 20 жовтня 2014 року довіреною особою кандидата у народні депутати України Лисенка Олександра Ігоровича, зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 150 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, Бондарем Костянтином Віталійовичем повторно подано скаргу на дії кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі Жеваго Костянтина Валентиновича.
У зазначеній скарзі Бондар К.В. просить Центральну виборчу комісію визнати дії кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В. такими, що не відповідають вимогам частини чотирнадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", щодо порушення заборони непрямого підкупу виборців, винести рішення про попередження вказаному кандидату.
Свої вимоги Бондар К.В. обґрунтовує тим, що "17 жовтня 2014 року в період часу з 9 години 22 хвилини до 10 години в місті Комсомольськ Полтавської області по вулиці Добровольського, 17, із заднього входу приміщення магазину "Чайка" від імені кандидата у народні депутати України Жеваго К.В. проводилось надання виборцям пакетів з наборами продуктових товарів". На думку суб’єкта звернення зі скаргою, такі дії кандидата у народні депутати України є підкупом виборців.
На підтвердження зазначеного суб’єкт звернення зі скаргою додав акт про виявлення порушення Закону, складений кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенком О.І. та двома виборцями, а також відеозапис указаної події.
На виконання частини десятої статті 111 Закону копію скарги з доданими до неї матеріалами 21 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження з повідомленням про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
На момент розгляду скарги пояснення суб’єкта оскарження до Центральної виборчої комісії не надходили.
Вивчивши скаргу, додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги подаються і розглядаються в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори або референдуми.
Порядок і строки розгляду скарг, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, а також вимоги до їх форми і змісту визначено статтями 110, 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок).
Бондарем К.В. 18 жовтня 2014 року подано до Центральної виборчої комісії скаргу на дії кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В., яку відповідно до статті 111 Закону та пункту 6.8 Порядку 19 жовтня 2014 року повернуто йому без розгляду із зазначенням вичерпного переліку недоліків, що перешкоджають розгляду вказаної скарги. Одночасно Бондарю К.В. повідомлено про можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою згідно з вимогами статті 110 Закону та розділу 6 Порядку, в передбачені Законом строки.
Строки оскарження встановлено статтею 109 Закону, згідно з частинами першою та шостою якої скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду відповідно до частини другої статті 111 Закону.
Бондар К.В. 20 жовтня 2014 року повторно подав скаргу до Центральної виборчої комісії з виправленими недоліками у встановлений Законом строк.
Постановою Центральної виборчої комісії від 28 вересня 2014 року № 1267 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих Радикальною Партією Олега Ляшка, в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенка О.І.
Постановою Центральної виборчої комісії від 6 жовтня 2014 року № 1478 "Про реєстрацію довірених осіб кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" Бондаря К.В. зареєстровано довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенка О.І.
Постановою Центральної виборчої комісії від 16 вересня 2014 року № 953 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону та пунктів 2.1, 2.2 Порядку, довірена особа кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії кандидата у народні депутати України. Частиною восьмою вказаної статті Закону та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги з дотриманням строків, установлених статтею 109 Закону.
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія встановила.
Відповідно до частини першої статті 68 Закону передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Згідно з частиною чотирнадцятою статті 74 Закону забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки мінімального розміру заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну партію чи кандидата у депутати або згадуванням назви партії чи імені кандидата, є непрямим підкупом виборців.
Частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 61 Закону визначено, що кандидату в депутати оголошується попередження у разі встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту підкупу виборців або членів виборчих комісій кандидатом у депутати, партією, яка висунула кандидатів у депутати, представником партії, уповноваженою особою партії чи посадовою особою партії, довіреною особою кандидата у депутати, а також іншою особою за дорученням кандидата у депутати, партії - суб’єкта виборчого процесу.
Відповідно до частин першої - третьої статті 112 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
За змістом частини п’ятої статті 112 Закону обставини (факти), для доведення яких законом встановлено певні засоби доказування, не можуть доводитися іншими засобами доказування.
Згідно з пунктом 1 частини другої статті 61 Закону факт підкупу виборців кандидатом у депутати повинен бути встановлений судом.
Натомість суб’єктом звернення зі скаргою відповідне рішення суду до скарги не надано.
Разом з тим, подані ним акт про виявлення порушення Закону від 17 жовтня 2014 року та інші матеріали, не є належними доказами, що підтверджують вищевказаний факт.
Отже, суб’єктом звернення зі скаргою не доведено факту підкупу виборців кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В.
З огляду на зазначене у Центральної виборчої комісії відсутні підстави для задоволення вимог скарги.
Водночас згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону у разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення злочину чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно звертається до відповідних правоохоронних органів щодо перевірки зазначеного повідомлення та реагування відповідно до законів України.
Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 61, частини двадцять шостої статті 74, статей 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. У задоволенні скарги Бондаря Костянтина Віталійовича, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенка Олександра Ігоровича, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38448, відмовити.
2. Надіслати скаргу довіреної особи кандидата у народні депутати України Лисенка О.І., зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 150, Бондаря К.В. з доданими до неї матеріалами до Міністерства внутрішніх справ України для проведення перевірки викладених обставин та реагування відповідно до законів України.
3. Копії цієї постанови надіслати довіреній особі кандидата у народні депутати України Лисенка О.І., зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 150, Бондарю К.В., кандидату в народні депутати України в цьому ж окрузі Жеваго К.В, а також Міністерству внутрішніх справ України.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
ПОСТАНОВА
від 22 жовтня 2014 року № 2011
Про скаргу Бондаря К.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38448
До Центральної виборчої комісії 20 жовтня 2014 року довіреною особою кандидата у народні депутати України Лисенка Олександра Ігоровича, зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 150 на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, Бондарем Костянтином Віталійовичем повторно подано скаргу на дії кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі Жеваго Костянтина Валентиновича.
У зазначеній скарзі Бондар К.В. просить Центральну виборчу комісію визнати дії кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В. такими, що не відповідають вимогам частини чотирнадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", щодо порушення заборони непрямого підкупу виборців, винести рішення про попередження вказаному кандидату.
Свої вимоги Бондар К.В. обґрунтовує тим, що "17 жовтня 2014 року в період часу з 9 години 22 хвилини до 10 години в місті Комсомольськ Полтавської області по вулиці Добровольського, 17, із заднього входу приміщення магазину "Чайка" від імені кандидата у народні депутати України Жеваго К.В. проводилось надання виборцям пакетів з наборами продуктових товарів". На думку суб’єкта звернення зі скаргою, такі дії кандидата у народні депутати України є підкупом виборців.
На підтвердження зазначеного суб’єкт звернення зі скаргою додав акт про виявлення порушення Закону, складений кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенком О.І. та двома виборцями, а також відеозапис указаної події.
На виконання частини десятої статті 111 Закону копію скарги з доданими до неї матеріалами 21 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження з повідомленням про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
На момент розгляду скарги пояснення суб’єкта оскарження до Центральної виборчої комісії не надходили.
Вивчивши скаргу, додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті 14 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги подаються і розглядаються в порядку та строки, встановлені відповідним законом України про вибори або референдуми.
Порядок і строки розгляду скарг, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, а також вимоги до їх форми і змісту визначено статтями 110, 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок).
Бондарем К.В. 18 жовтня 2014 року подано до Центральної виборчої комісії скаргу на дії кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В., яку відповідно до статті 111 Закону та пункту 6.8 Порядку 19 жовтня 2014 року повернуто йому без розгляду із зазначенням вичерпного переліку недоліків, що перешкоджають розгляду вказаної скарги. Одночасно Бондарю К.В. повідомлено про можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою згідно з вимогами статті 110 Закону та розділу 6 Порядку, в передбачені Законом строки.
Строки оскарження встановлено статтею 109 Закону, згідно з частинами першою та шостою якої скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду відповідно до частини другої статті 111 Закону.
Бондар К.В. 20 жовтня 2014 року повторно подав скаргу до Центральної виборчої комісії з виправленими недоліками у встановлений Законом строк.
Постановою Центральної виборчої комісії від 28 вересня 2014 року № 1267 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих Радикальною Партією Олега Ляшка, в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенка О.І.
Постановою Центральної виборчої комісії від 6 жовтня 2014 року № 1478 "Про реєстрацію довірених осіб кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" Бондаря К.В. зареєстровано довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенка О.І.
Постановою Центральної виборчої комісії від 16 вересня 2014 року № 953 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону та пунктів 2.1, 2.2 Порядку, довірена особа кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії кандидата у народні депутати України. Частиною восьмою вказаної статті Закону та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги з дотриманням строків, установлених статтею 109 Закону.
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, Центральна виборча комісія встановила.
Відповідно до частини першої статті 68 Закону передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Згідно з частиною чотирнадцятою статті 74 Закону забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки мінімального розміру заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну партію чи кандидата у депутати або згадуванням назви партії чи імені кандидата, є непрямим підкупом виборців.
Частиною першою, пунктом 1 частини другої статті 61 Закону визначено, що кандидату в депутати оголошується попередження у разі встановлення судом при розгляді виборчого спору в порядку, передбаченому законом, факту підкупу виборців або членів виборчих комісій кандидатом у депутати, партією, яка висунула кандидатів у депутати, представником партії, уповноваженою особою партії чи посадовою особою партії, довіреною особою кандидата у депутати, а також іншою особою за дорученням кандидата у депутати, партії - суб’єкта виборчого процесу.
Відповідно до частин першої - третьої статті 112 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
За змістом частини п’ятої статті 112 Закону обставини (факти), для доведення яких законом встановлено певні засоби доказування, не можуть доводитися іншими засобами доказування.
Згідно з пунктом 1 частини другої статті 61 Закону факт підкупу виборців кандидатом у депутати повинен бути встановлений судом.
Натомість суб’єктом звернення зі скаргою відповідне рішення суду до скарги не надано.
Разом з тим, подані ним акт про виявлення порушення Закону від 17 жовтня 2014 року та інші матеріали, не є належними доказами, що підтверджують вищевказаний факт.
Отже, суб’єктом звернення зі скаргою не доведено факту підкупу виборців кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Жеваго К.В.
З огляду на зазначене у Центральної виборчої комісії відсутні підстави для задоволення вимог скарги.
Водночас згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону у разі надходження до Центральної виборчої комісії або окружної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення злочину чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно звертається до відповідних правоохоронних органів щодо перевірки зазначеного повідомлення та реагування відповідно до законів України.
Враховуючи викладене, відповідно до частини другої статті 61, частини двадцять шостої статті 74, статей 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. У задоволенні скарги Бондаря Костянтина Віталійовича, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 150 Лисенка Олександра Ігоровича, зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 20 жовтня 2014 року за № 21-36-38448, відмовити.
2. Надіслати скаргу довіреної особи кандидата у народні депутати України Лисенка О.І., зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 150, Бондаря К.В. з доданими до неї матеріалами до Міністерства внутрішніх справ України для проведення перевірки викладених обставин та реагування відповідно до законів України.
3. Копії цієї постанови надіслати довіреній особі кандидата у народні депутати України Лисенка О.І., зареєстрованого в одномандатному виборчому окрузі № 150, Бондарю К.В., кандидату в народні депутати України в цьому ж окрузі Жеваго К.В, а також Міністерству внутрішніх справ України.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ