Постанова Центрвиборчком № 38 від 30.04.2015 Про скаргу кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Гайдука С.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 28 квітня 2015 року за № 21-36/1-2201
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 30 квітня 2015 року № 38
Про скаргу кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Гайдука С.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 28 квітня 2015 року за № 21-36/1-2201
До Центральної виборчої комісії 28 квітня 2015 року надійшла скарга кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 з проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради Гайдука Сергія Павловича, в якій він просить Центральну виборчу комісію достроково припинити повноваження усього складу Запорізької обласної виборчої комісії у зв’язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі - Закон), встановленим рішеннями суду, що набрали законної сили.
На обґрунтування своїх вимог суб’єктом звернення до скарги додано копії постанов Запорізького окружного адміністративного суду від 13 січня 2015 року в справі № 808/91/15, від 17 квітня 2015 року в справі № 808/2126/15, від 22 квітня 2015 року в справі № 808/2170/15 та від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15, якими відповідно визнано протиправною бездіяльність Запорізької обласної виборчої комісії стосовно відкриття спеціального рахунку для внесення грошової застави, затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, визначення кількості таких бюлетенів, а також визнано протиправним та скасовано пункт 2 резолютивної частини постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 143 "Про неможливість проведення голосування у день проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року".
На виконання вимог частини десятої статті 88 Закону скаргу з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 29 квітня 2015 року надійшли пояснення Запорізької обласної виборчої комісії з доданими до них матеріалами, відповідно до яких указаною комісією на сьогодні вжито заходи, визначені Законом, щодо підготовки та проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, що не потребують фінансування. Натомість невиділення коштів для проведення вказаних виборів стало причиною неможливості належної організації виборчого процесу.
Розглянувши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження та додані до них матеріали, Комісія встановила.
Постановою Запорізької обласної виборчої комісії від 4 березня 2015 року № 135 призначено проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 на неділю, 3 травня 2015 року.
Частиною першою статті 25 Закону визначено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбаченому зазначеним та іншими законами України.
Відповідно до частини третьої статті 29 Закону повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.
Згідно з частинами першою - третьою статті 89 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не нададуть доказів для підтвердження обставин, на які вони посилаються, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Статтею 177 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму, згідно з частиною третьою якої судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії не надано доказів стосовно набрання законної сили постановами Запорізького окружного адміністративного суду від 13 січня 2015 року в справі № 808/91/15, від 22 квітня 2015 року в справі № 808/2170/15 та від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15.
Таким чином, суб’єктом звернення зі скаргою не доведено факту встановлення рішеннями суду, що набрали законної сили, систематичного порушення Запорізькою обласною виборчою комісією Конституції України та Закону.
Водночас постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2015 року в справі № 808/2126/15, засвідчену копію якої додано до скарги та яка містить відмітку про набрання нею законної сили 20 квітня 2015 року, не встановлено факту одноразового грубого порушення Запорізькою обласною виборчою комісією Конституції України та Закону.
За змістом частини першої статті 60 Закону бюджетні витрати на підготовку і проведення проміжних місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, тобто проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради повинні проводитися за рахунок коштів обласного бюджету.
Частинами першою, другою статті 23 Бюджетного кодексу України визначено, що будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, яке встановлюється законом про Державний бюджет України або рішенням про місцевий бюджет.
Центральна виборча комісія зверталася до Запорізької обласної ради та Запорізької обласної державної адміністрації листами від 21 січня 2015 року № 21-40-80 та від 21 квітня 2015 року № 21-40-638, в яких наголошувалося на необхідності фінансового забезпечення проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46.
Разом з тим, за наявною в Центральній виборчій комісії інформацією Запорізькою обласною радою станом на 30 квітня 2015 року не прийнято рішення щодо встановлення бюджетних призначень з місцевого бюджету для фінансування зазначених виборів.
При розгляді скарги Центральна виборча комісія також бере до уваги, що Запорізькою обласною виборчою комісією на сьогодні вчинено передбачені Законом дії щодо організації підготовки і проведення проміжних виборів, які не потребували фінансування. Зокрема, відкрито спеціальний рахунок для внесення грошової застави, затверджено текст та визначено кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року (постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 141 та № 142).
Водночас Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.
Крім того, Центральна виборча комісія з метою недопущення порушення виборчих прав громадян, прав та законних інтересів суб’єкта звернення зі скаргою вважає за необхідне зазначити.
Відповідно до статті 119 Конституції України місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують, зокрема, виконання Конституції та законів України, додержання прав і свобод громадян. Згідно зі статтями 18, 25 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація складає і подає на затвердження ради проект відповідного бюджету та забезпечує його виконання, бере участь у вирішенні питань проведення виборів і референдумів у межах, визначених законодавством.
За змістом частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях обласної ради вирішуються питання, зокрема, здійснення відповідно до закону повноважень щодо організації проведення виборів до органів державної влади і місцевого самоврядування, затвердження відповідних місцевих бюджетів, внесення змін до них.
Неприйняття Запорізькою обласною радою рішення щодо встановлення бюджетних призначень для проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 поставило організацію їх підготовки і проведення під загрозу, а відтак призвело до порушення конституційних виборчих прав громадян України.
У зв’язку із цим та з метою реалізації передбачених пунктом 1 частини першої статті 24 Закону повноважень Центральної виборчої комісії щодо здійснення контролю за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України як одного з основних принципів діяльності Комісії, визначених статтею 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Комісія вважає за доцільне звернутися до Запорізької обласної державної адміністрації та Запорізької обласної ради щодо необхідності вжиття вичерпних заходів для фінансування проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради.
Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Верховної Ради України на необхідність законодавчого врегулювання питань фінансування підготовки і проведення місцевих виборів у випадках бездіяльності органів місцевого самоврядування щодо прийняття відповідних рішень.
З огляду на зазначене в Центральної виборчої комісії відсутні підстави для задоволення скарги кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Гайдука С.П.
Враховуючи викладене, відповідно до пункту 1 частини першої статті 24, частини першої статті 60, частин першої, четвертої, сьомої статті 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись статтею 2, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, пунктами 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Відмовити в задоволенні скарги кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 з проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради Гайдука Сергія Павловича.
2. Звернути увагу Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.
3. Звернутися до Запорізької обласної державної адміністрації та Запорізької обласної ради щодо необхідності вжиття вичерпних заходів для фінансування проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради.
4. Копію цієї постанови надіслати кандидату в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 з проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради Гайдуку С.П., Запорізькій обласній виборчій комісії, Запорізькій обласній державній адміністрації та Запорізькій обласній раді.
5. Цю постанову надіслати Верховній Раді України та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
ПОСТАНОВА
від 30 квітня 2015 року № 38
Про скаргу кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Гайдука С.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 28 квітня 2015 року за № 21-36/1-2201
До Центральної виборчої комісії 28 квітня 2015 року надійшла скарга кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 з проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради Гайдука Сергія Павловича, в якій він просить Центральну виборчу комісію достроково припинити повноваження усього складу Запорізької обласної виборчої комісії у зв’язку із систематичним порушенням нею Конституції України, Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі - Закон), встановленим рішеннями суду, що набрали законної сили.
На обґрунтування своїх вимог суб’єктом звернення до скарги додано копії постанов Запорізького окружного адміністративного суду від 13 січня 2015 року в справі № 808/91/15, від 17 квітня 2015 року в справі № 808/2126/15, від 22 квітня 2015 року в справі № 808/2170/15 та від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15, якими відповідно визнано протиправною бездіяльність Запорізької обласної виборчої комісії стосовно відкриття спеціального рахунку для внесення грошової застави, затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, визначення кількості таких бюлетенів, а також визнано протиправним та скасовано пункт 2 резолютивної частини постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 143 "Про неможливість проведення голосування у день проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року".
На виконання вимог частини десятої статті 88 Закону скаргу з доданими до неї матеріалами надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 29 квітня 2015 року надійшли пояснення Запорізької обласної виборчої комісії з доданими до них матеріалами, відповідно до яких указаною комісією на сьогодні вжито заходи, визначені Законом, щодо підготовки та проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року, що не потребують фінансування. Натомість невиділення коштів для проведення вказаних виборів стало причиною неможливості належної організації виборчого процесу.
Розглянувши скаргу, пояснення суб’єкта оскарження та додані до них матеріали, Комісія встановила.
Постановою Запорізької обласної виборчої комісії від 4 березня 2015 року № 135 призначено проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 на неділю, 3 травня 2015 року.
Частиною першою статті 25 Закону визначено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбаченому зазначеним та іншими законами України.
Відповідно до частини третьої статті 29 Закону повноваження усього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.
Згідно з частинами першою - третьою статті 89 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не нададуть доказів для підтвердження обставин, на які вони посилаються, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Статтею 177 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму, згідно з частиною третьою якої судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії не надано доказів стосовно набрання законної сили постановами Запорізького окружного адміністративного суду від 13 січня 2015 року в справі № 808/91/15, від 22 квітня 2015 року в справі № 808/2170/15 та від 24 квітня 2015 року в справі № 808/2292/15.
Таким чином, суб’єктом звернення зі скаргою не доведено факту встановлення рішеннями суду, що набрали законної сили, систематичного порушення Запорізькою обласною виборчою комісією Конституції України та Закону.
Водночас постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 17 квітня 2015 року в справі № 808/2126/15, засвідчену копію якої додано до скарги та яка містить відмітку про набрання нею законної сили 20 квітня 2015 року, не встановлено факту одноразового грубого порушення Запорізькою обласною виборчою комісією Конституції України та Закону.
За змістом частини першої статті 60 Закону бюджетні витрати на підготовку і проведення проміжних місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, тобто проміжні вибори депутатів Запорізької обласної ради повинні проводитися за рахунок коштів обласного бюджету.
Частинами першою, другою статті 23 Бюджетного кодексу України визначено, що будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, яке встановлюється законом про Державний бюджет України або рішенням про місцевий бюджет.
Центральна виборча комісія зверталася до Запорізької обласної ради та Запорізької обласної державної адміністрації листами від 21 січня 2015 року № 21-40-80 та від 21 квітня 2015 року № 21-40-638, в яких наголошувалося на необхідності фінансового забезпечення проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46.
Разом з тим, за наявною в Центральній виборчій комісії інформацією Запорізькою обласною радою станом на 30 квітня 2015 року не прийнято рішення щодо встановлення бюджетних призначень з місцевого бюджету для фінансування зазначених виборів.
При розгляді скарги Центральна виборча комісія також бере до уваги, що Запорізькою обласною виборчою комісією на сьогодні вчинено передбачені Законом дії щодо організації підготовки і проведення проміжних виборів, які не потребували фінансування. Зокрема, відкрито спеціальний рахунок для внесення грошової застави, затверджено текст та визначено кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 на проміжних виборах депутатів Запорізької обласної ради 3 травня 2015 року (постанови Запорізької обласної виборчої комісії від 22 квітня 2015 року № 141 та № 142).
Водночас Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.
Крім того, Центральна виборча комісія з метою недопущення порушення виборчих прав громадян, прав та законних інтересів суб’єкта звернення зі скаргою вважає за необхідне зазначити.
Відповідно до статті 119 Конституції України місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують, зокрема, виконання Конституції та законів України, додержання прав і свобод громадян. Згідно зі статтями 18, 25 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація складає і подає на затвердження ради проект відповідного бюджету та забезпечує його виконання, бере участь у вирішенні питань проведення виборів і референдумів у межах, визначених законодавством.
За змістом частини першої статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях обласної ради вирішуються питання, зокрема, здійснення відповідно до закону повноважень щодо організації проведення виборів до органів державної влади і місцевого самоврядування, затвердження відповідних місцевих бюджетів, внесення змін до них.
Неприйняття Запорізькою обласною радою рішення щодо встановлення бюджетних призначень для проведення проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради в одномандатних мажоритарних виборчих округах № 13, 22, 35, 46 поставило організацію їх підготовки і проведення під загрозу, а відтак призвело до порушення конституційних виборчих прав громадян України.
У зв’язку із цим та з метою реалізації передбачених пунктом 1 частини першої статті 24 Закону повноважень Центральної виборчої комісії щодо здійснення контролю за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України як одного з основних принципів діяльності Комісії, визначених статтею 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Комісія вважає за доцільне звернутися до Запорізької обласної державної адміністрації та Запорізької обласної ради щодо необхідності вжиття вичерпних заходів для фінансування проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради.
Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Верховної Ради України на необхідність законодавчого врегулювання питань фінансування підготовки і проведення місцевих виборів у випадках бездіяльності органів місцевого самоврядування щодо прийняття відповідних рішень.
З огляду на зазначене в Центральної виборчої комісії відсутні підстави для задоволення скарги кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 Гайдука С.П.
Враховуючи викладене, відповідно до пункту 1 частини першої статті 24, частини першої статті 60, частин першої, четвертої, сьомої статті 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись статтею 2, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15, пунктами 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Відмовити в задоволенні скарги кандидата в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 з проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради Гайдука Сергія Павловича.
2. Звернути увагу Запорізької обласної виборчої комісії на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час підготовки і проведення місцевих виборів.
3. Звернутися до Запорізької обласної державної адміністрації та Запорізької обласної ради щодо необхідності вжиття вичерпних заходів для фінансування проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради.
4. Копію цієї постанови надіслати кандидату в депутати Запорізької обласної ради в одномандатному мажоритарному виборчому окрузі № 46 з проміжних виборів депутатів Запорізької обласної ради Гайдуку С.П., Запорізькій обласній виборчій комісії, Запорізькій обласній державній адміністрації та Запорізькій обласній раді.
5. Цю постанову надіслати Верховній Раді України та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ