Постанова Центрвиборчком № 1850 від 16.10.2014 Про скаргу Носевич Л.В., довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 жовтня 2014 року за № 21-36-34999
Постанова Центрвиборчком № 1850 від 16.10.2014 Про скаргу Носевич Л.В., довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 жовтня 2014 року за № 21-36-34999
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯПОСТАНОВА
від 16 жовтня 2014 року № 1850
Про скаргу Носевич Л.В., довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 жовтня 2014 року за № 21-36-34999
До Центральної виборчої комісії 14 жовтня 2014 року надійшла скарга Носевич Людмили Володимирівни, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка Володимира Олексійовича, суб’єктом оскарження в якій визначено кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі Шипка Андрія Федоровича.
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипка А.Ф. такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори депутатів, порушують права та законні інтереси кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О., оголосити кандидату в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипку А.Ф. попередження за порушення обмежень щодо проведення передвиборної агітації та зобов’язати його утримуватися від проведення передвиборної агітації за участю службових (посадових) осіб органів державної виконавчої влади і органів місцевого самоврядування та вчинення дій, які перешкоджають вільному формуванню та вільному волевиявленню волі виборців.
Свої вимоги Носевич Л.В. обґрунтовує тим, що 11 жовтня 2014 року о 17 год. 45 хв. Орджонікідзевський міський голова Цупров І.І. під час проведення на центральній площі м. Орджонікідзе Дніпропетровської області заходу, організованого органом місцевого самоврядування, надав публічну оцінку діяльності кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипка А.Ф., відзначивши його почесною нагородою за заслуги перед містом, а відтак проводив передвиборну агітацію за вказаного кандидата.
Суб’єкт звернення зі скаргою вважає, що таку публічну оцінку дій кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипка А.Ф., з огляду на його участь у зазначеному заході та невчинення жодних дій на її припинення, було організовано за сприяння та ініціативи цього кандидата.
На підтвердження викладених обставин Носевич Л.В. до скарги додано акт про порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон), складений нею 11 жовтня 2014 року о 18 год. 15 хв., а також диск із відеозаписом.
На виконання частини десятої статті 111 Закону копію скарги з доданими до неї матеріалами 15 жовтня 2014 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Центральної виборчої комісії 16 жовтня 2014 року надійшли пояснення кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипка А.Ф. з доданим до них документом, відповідно до яких він вважає скаргу довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О. Носевич Л.В. необґрунтованою, безпідставною й такою, що не підлягає задоволенню.
На обґрунтування зазначеного суб’єкт оскарження повідомляє, що 11 жовтня 2014 року до 17 год. 45 хв. проводилися урочисті заходи з нагоди 58-ї річниці з Дня заснування м. Орджонікідзе Дніпропетровської області. Водночас зауважує, що указані заходи не пов’язані з позачерговими виборами до Верховної Ради України 26 жовтня 2014 року, а його присутність на них зумовлена тим, що він є народним депутатом України сьомого скликання, на якого покладено передбачені, зокрема, пунктом 11 статті 24 Закону України "Про статус народного депутата України" обов’язки. Також Шипко А.Ф. вказує на те, що під час проведення заходів жодної передвиборної агітації за нього як кандидата у народні депутати України не проводилося, а Орджонікідзевським міським головою Цупровим І.І. надано інформацію щодо Шипка А.Ф. як народного депутата України.
Постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2014 року № 1120 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О.
Постановою Центральної виборчої комісії від 28 вересня 2014 року № 1294 "Про реєстрацію довірених осіб кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" Носевич Л.В. зареєстровано довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О.
Постановою Центральної виборчої комісії від 22 вересня 2014 року № 1058 "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, які балотуються в одномандатних виборчих округах у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року" зареєстровано кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипка А.Ф.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону та пунктів 2.1, 2.2 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), довірена особа кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії кандидата у народні депутати України. Частиною восьмою вказаної статті Закону та пунктом 3.4 Порядку передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата у народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею 108 Закону скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження із доданим до них документом, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України (частина перша статті 68 Закону).
Обмеження щодо ведення передвиборної агітації визначено статтею 74 Закону, відповідно до частини першої якої забороняється участь у передвиборній агітації органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам, а також у робочий час посадовим і службовим особам таких органів, крім випадків, коли відповідна посадова чи службова особа є кандидатом у народні депутати України.
Частиною четвертою статті 74 Закону забороняються публічні заклики голосувати за чи не голосувати за кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі або публічна оцінка діяльності цих кандидатів у депутати під час проведення заходів, організованих органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, державними чи комунальними підприємствами, закладами, установами, організаціями.
Крім того, за змістом пункту 1 частини двадцять другої статті 74 Закону кандидатам у депутати, які займають посади в органах державної влади чи в інших державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, забороняється залучати для передвиборної агітації або використовувати для будь-якої роботи, пов’язаної з проведенням передвиборної агітації, посадових та службових осіб органів державної влади чи інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (крім осіб, які перебувають на посадах помічника-консультанта народного депутата України).
Частиною першою, пунктом 5 частини другої статті 61 Закону визначено, що Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження кандидату в народні депутати України у разі порушення кандидатом у депутати обмежень щодо проведення передвиборної агітації.
Відповідно до частин першої - третьої статті 112 Закону докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
За змістом пункту 5 частини чотирнадцятої статті 75, частини тринадцятої статті 76, пункту 6 частини дев’ятої статті 78 Закону складений довіреною особою кандидата у народні депутати України акт про виявлення порушення Закону, який подається до відповідної виборчої комісії, підписується нею та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла.
Натомість доданий до скарги суб’єктом звернення зі скаргою на підтвердження викладених у ній обставин акт про порушення Закону складено довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О. Носевич Л.В. 11 жовтня 2014 року о 18 год. 15 хв. та підписано цією довіреною особою і двома свідками. При цьому акт не містить інформації, що особи, названі в акті свідками, є виборцями. Крім того, в акті не зазначено адрес житла таких осіб.
Відповідно до частини четвертої статті 112 Закону виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб’єкта розгляду скарги.
Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом (частина сьома статті 112 Закону).
Враховуючи, що поданий Носевич Л.В. акт складено з порушенням Закону, він не може бути належним доказом.
Таким чином, Комісія дійшла висновку, що акт про порушення Закону, доданий до скарги, доказової сили не має та повинен бути відхилений як доказ.
Водночас інформація, що міститься на доданому до скарги диску, не підтверджує обставин порушення кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипком А.Ф. Закону, зокрема обмежень щодо ведення передвиборної агітації.
До скарги також не додано будь-яких доказів, що Орджонікідзевський міський голова Цупров І.І. вів передвиборну агітацію за кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Шипка А.Ф., закликаючи голосувати за нього, та був залучений до вчинення таких дій указаним кандидатом.
Відтак факт порушення суб’єктом оскарження вимог Закону, у тому числі обмежень щодо ведення передвиборної агітації, суб’єктом звернення зі скаргою не доведено.
З огляду на викладене підстави для задоволення скарги Носевич Л.В., довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О., у Центральної виборчої комісії відсутні.
Водночас Комісія зауважує, що згідно з частиною дев’ятою статті 108 Закону та пунктом 3.3 Порядку рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових і службових осіб оскаржуються до суду шляхом подання позовної заяви.
Крім того, кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому округу № 35 Шипко А.Ф. є народним депутатом України сьомого скликання.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про статус народного депутата України" народний депутат України є обраний відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України" представник Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та законами України.
Отже, кандидат у народні депутати України Шипко А.Ф. відповідно до вказаного положення Закону України "Про статус народного депутата України" не є посадовою особою органу державної влади.
Враховуючи викладене, відповідно до частини першої, пункту 5 частини другої статті 61, статті 68, частини першої статті 70, статей 74, 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України", керуючись статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Відмовити в задоволенні скарги Носевич Людмили Володимирівни, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка Володимира Олексійовича, на дії кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі Шипка Андрія Федоровича.
2. Копії цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенку В.О. та Шипку А.Ф., а також Носевич Л.В., довіреній особі кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 35 Євтушенка В.О.
3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
Інші НПА
Постанова Центрвиборчком №1849 від 16.10.2014 Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 40 Рязанцева І.М., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 жовтня 2014 року за № 21-36-34985 Постанова Центрвиборчком №1848 від 16.10.2014 Про скаргу Чорного В.Л., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 жовтня 2014 року за № 21-36-35524 Постанова Центрвиборчком №1847 від 16.10.2014 Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 221 Павленко О.С., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 жовтня 2014 року за № 21-36-35009 Постанова Центрвиборчком №1846 від 16.10.2014 Про скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 221 Павленко О.С., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 жовтня 2014 року за № 21-36-35007 Постанова Центрвиборчком №1845 від 16.10.2014 Про внесення змін до деяких постанов Центральної виборчої комісії Постанова Центрвиборчком №1844 від 16.10.2014 Про реєстрацію офіційного спостерігача від політичної партії Всеукраїнське об’єднання \"Батьківщина\" в закордонному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Постанова Центрвиборчком №1843 від 16.10.2014 Про реєстрацію офіційних спостерігачів від Бюро демократичних інститутів і прав людини Організації з безпеки та співробітництва в Європі на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Постанова Центрвиборчком №1842 від 16.10.2014 Про реєстрацію офіційних спостерігачів від Соціалістичної Республіки В’єтнам на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Постанова Центрвиборчком №1841 від 16.10.2014 Про реєстрацію офіційних спостерігачів від Французької Республіки на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Постанова Центрвиборчком №1840 від 16.10.2014 Про реєстрацію офіційних спостерігачів від Турецької Республіки на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року