Постанова КМУ № 451-2003-п від 01.04.2003 Про затвердження Програми розвитку спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузей на 2003-2007 роки
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 квітня 2003 р. N 451
Київ
Про затвердження Програми розвитку
спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної
галузей на 2003-2007 роки
Відповідно до статті 2 Указу Президента України від 27 грудня
2002 р. N 1234 ( 1234/2002 ) "Про заходи щодо запровадження
державної монополії у сфері контролю за виробництвом та обігом
спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів" Кабінет Міністрів
України п о с т а н о в л я є:
Затвердити Програму розвитку спиртової, лікеро-горілчаної та
виноробної галузей на 2003-2007 роки (додається).
Прем"єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 22
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 квітня 2003 р. N 451
ПРОГРАМА
розвитку спиртової, лікеро-горілчаної та
виноробної галузей на 2003-2007 роки
1. Загальна характеристика стану
розвитку галузей
Виробництво етилового спирту в Україні протягом останніх
п"яти років характеризується такими показниками, млн. дал:
------------------------------------------------------------------ Рік | Усього концерном "Укрспирт" |Питома вага етилового | (у тому числі технічний) |спирту, виробленого | |підприємствами концерну | |"Укрспирт", відсотків ------------------------------------------------------------------ 1998 15,5 (0,072) 98,1
1999 14,4 (1,2) 94,7
2000 19,2 (1,5) 96
2001 24,1 (4) 86,7
2002 26 (7,1) 91,5
Крім етилового спирту підприємствами концерну "Укрспирт" в
2002 році вироблено 11903 тис. дал горілки та лікеро-горілчаних
напоїв, 12,9 тис. тонн дріжджів хлібопекарських, 2,6 тис. тонн
сухих кормових дріжджів, понад 500 тис. дал мінеральних вод,
237 тис. дал оцту спиртового 6-відсоткового, 76,8 млн. штук
парфумерних виробів. У цілому обсяг виробництва товарної продукції
в порівнянних цінах за 2002 рік становив 1324 млн. гривень.
Прогнозований річний обсяг виробництва етилового спирту
(етилового спирту ректифікованого та етилового спирту технічного)
дорівнює 26 млн. дал, у тому числі для потреб внутрішнього
ринку - 21 млн., експорту - 5 млн. дал. Коефіцієнт завантаження
потужностей з виробництва етилового спирту становить близько
40 відсотків.
Слід зазначити, що наявні потужності спиртових заводів
концерну "Укрспирт" дають змогу виробляти щороку понад 61 млн. дал
етилового спирту. З метою більш повного завантаження спиртових
заводів вісім з них переобладнано на виробництво високооктанової
кисневмісної добавки до бензинів. На 1 січня ц.р. вироблено
28,2 тис. тонн добавки, у тому числі протягом 2002 року -
6,25 тис. тонн.
Разом з тим підприємства концерну "Укрспирт" спроможні
виробити 55 тис. тонн добавки. До кінця поточного року планується
поступово збільшити обсяги її виробництва до 80 тис. тонн, у
2004 році - до 110 тис. тонн, у 2005 - до 170 тис., у 2006 - до
220 тис. та у 2007 році - до 280 тис. тонн. Це дасть змогу
повністю завантажити потужності спиртових заводів. При
використанні технічного етилового спирту як сировини для хімічних
виробництв з"являється можливість забезпечити подальший розвиток
хімічної галузі.
Промисловим вирощуванням винограду займається близько
600 сільськогосподарських підприємств різних форм власності. На
1 січня поточного року площі під виноградними насадженнями
становили 93 тис. гектарів, з них 83 тис. гектарів - у
плодоносному віці. Середньорічні показники виробництва винограду
поступово стабілізуються і досягають майже 260 тис. тонн, що на
35 відсотків перевищує обсяги 1999-2002 років (193 тис. тонн).
Значною мірою цьому сприяє державна фінансова підтримка розвитку
галузі - щороку з цією метою спрямовується близько
100 млн. гривень. Це дало можливість здійснити насадження
виноградників на площі понад 11 тис. гектарів (12 відсотків
загальної площі).
Проте загальна врожайність виноградних насаджень залишається
вкрай низькою: в середньому за 1996-2001 роки вона становила
всього 26,1 центнера з гектара. Торік валовий збір винограду
дорівнював 223,3 тис. тонн, а врожайність становила 28,3 центнера
з гектара.
Переробкою винограду, виготовленням виноматеріалів,
витримуванням та розливом вина, виробництвом та витримуванням
коньячних спиртів, розливом коньяку, виготовленням шампанського та
ігристих вин займається понад 200 спеціалізованих підприємств.
Виробничі потужності виноробної галузі спроможні забезпечити
переробку за сезон майже 800 тис. тонн винограду, виготовити вина
понад 32 млн. дал, коньяку до 2,6 млн. дал, шампанського понад
79 млн. пляшок. Однак через незабезпеченість сировиною в
необхідному обсязі потужності використовуються на 40-50 відсотків.
Є труднощі і з реалізацією продукції. Останніми роками дещо
зросли обсяги експорту, але ця тенденція нестабільна. В 2002 році
продукція виноробних підприємств експортувалася до 14 країн -
Росії, Білорусі, Німеччини, Австрії, США, Бельгії, Швейцарії,
Ізраїлю, Англії, Канади, Словаччини, Польщі, Латвії та
Азербайджану. Загальна вартість поставленої за зазначений рік на
експорт продукції становить 33 млн. гривень.
Виготовленням горілки і лікеро-горілчаних напоїв займається
260 підприємств, 19 з яких входить до переліку підприємств, які не
підлягають приватизації. Питома вага горілки, виробленої на
державних підприємствах, має стійку тенденцію до зменшення у її
загальному обсязі. Передане в оренду державне майно зношується і
виводиться з експлуатації.
На 1 січня 2003 р. вартість основних фондів підприємств
державної форми власності, що виробляють лікеро-горілчану
продукцію, становила 12,2 млн. гривень, сума їх обігових коштів
дорівнювала 20,9 млн. гривень.
Зменшується і кількість державних підприємств, що
виготовляють виноробну продукцію. Значно знижується ринкова ціна
тих підприємств, що передають свої цілісні майнові комплекси в
оренду. Активне залучення недержавних інвестицій не дає змоги
державним підприємствам зберегти домінуючі позиції у виготовленні
виноробної продукції.
2. Мета та основні завдання Програми
Метою Програми є розширення сфери використання етилового
спирту у промисловості та інших галузях економіки, в першу чергу
як відновлюваної сировини для хімічної промисловості,
перепрофілювання надлишкових потужностей з виробництва етилового
спирту, збільшення експорту етилового спирту та продукції
спиртових заводів, створення сприятливих умов для розвитку
лікеро-горілчаної та виноробної галузей.
Основними завданнями Програми є:
стабілізація роботи підприємств спиртової, лікеро-горілчаної
та виноробної галузей;
зменшення залежності держави від імпорту енергоносіїв та
сировини для хімічної промисловості;
забезпечення стабільного збуту продукції аграрного сектору;
створення внутрішнього ринку біопалива;
нарощування експортного потенціалу України.
3. Механізм виконання Програми
Основними напрямами Програми є розширення сфери використання
етилового спирту у промисловості та інших галузях економіки,
перепрофілювання надлишкових потужностей з виробництва етилового
спирту на виготовлення високооктанової кисневмісної добавки до
бензинів як компонента бензинів моторних сумішевих та
біодизельного пального, збільшення експорту етилового спирту та
іншої продукції спиртових заводів, стабілізація та підвищення
ефективності роботи підприємств спиртової, лікеро-горілчаної та
виноробної галузей, відновлення і розширення сировинної бази
виноробства, удосконалення структури та сортового складу
виноградних насаджень, забезпечення виноградно-виноробної галузі
високоякісними саджанцями, збільшення обсягів виробництва
виноробної продукції, поліпшення якості і оформлення українських
вин, шампанського та коньяку, розроблення нормативної
документації, посилення боротьби з фальсифікацією виноробної
продукції, підготовка відповідних нормативно-правових актів з
питань приватизації лікеро-горілчаних та виноробних підприємств.
Розширення сфери використання
етилового спирту у промисловості та
інших галузях економіки
Розширення сфери використання етилового спирту у
промисловості та інших галузях економіки як відновлюваної сировини
для виробництва продукції згідно з Програмою економіки "Етанол",
затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від
4 липня 2000 р. N 1044 ( 1044-2000-п ) (етилен, синтетичний
каучук, стирол тощо), передбачається здійснити шляхом реалізації
комплексу заходів, спрямованих на зменшення вартості етилового
спирту, зокрема таких, як застосування нових технологій та
обладнання для переробки зернових культур та меляси, модернізація
енергетичного обладнання.
Перепрофілювання потужностей з виробництва
етилового спирту
Найбільш перспективним та економічно вигідним є
перепрофілювання потужностей спиртових заводів на виробництво
високооктанової кисневмісної добавки до бензинів для внутрішнього
ринку та експорту.
Виробництво добавки до бензинів дасть можливість зменшити
обсяги імпорту енергоносіїв, покращити екологічну ситуацію,
зменшити емісію вуглекислого газу згідно з вимогами Кіотського
протоколу ( 995_801 ). Високооктанова кисневмісна добавка до
бензинів може використовуватися і як добавка до дизельного
пального.
За наявності стабільного попиту на добавку всі заводи, що
переробляють мелясу, будуть переведені на її виробництво. При
переробці зерна підприємства вироблятимуть добавку - сирець, яка в
подальшому перероблятиметься на високооктанову кисневмісну добавку
до бензинів.
Збільшення експорту етилового спирту
та продукції спиртових заводів
Збільшенню експорту етилового спирту сприяє зменшення його
вартості та поліпшення якості.
Активна реклама продукції з логотипом "БІО" в країнах Європи
створює передумови для зростання експортних поставок продукції,
виробленої з використанням технічного етилового спирту, який
вітчизняними підприємствами виробляється шляхом біоконверсії
відновлюваної сировини. Перелік такої продукції досить
широкий - незамерзаючі мийні рідини, товари хімічної промисловості
для догляду за автомобілями, розчинники (передусім етилацетат),
товари побутової хімії.
Прийняття Комісіями ЄС Директив 2001/0265 (COD) і
2001/0266 (CNS) щодо обов"язковості використання біопалива
транспортними засобами країн ЄС створює сприятливі умови для
стабільного експорту високооктанової кисневмісної добавки до
бензинів у ці країни.
Розвиток сировинної бази
виноробної галузі
Програмою передбачається забезпечити закладення та догляд за
новими виноградними насадженнями на площі 48 тис. гектарів,
будівництво систем зрошення на площі 24 тис. гектарів, організацію
вирощування кращих європейський технічних сортів винограду,
розширення площ маточників прищепних і підщепних лоз.
Особливості приватизації підприємств
спиртової, лікеро-горілчаної
та виноробної галузей
З метою підвищення ефективності роботи лікеро-горілчаних та
виноробних підприємств, а також підприємств, що мають цехи
виготовлення алкогольних напоїв, можливо провести їх приватизацію,
за винятком Національного виробничо-аграрного об"єднання
"Масандра", з урахуванням вимог законодавства.
Перед спиртовою галуззю стоїть ряд завдань, розв"язання яких
потребує централізованого державного управління. Основні завдання
визначені Указом Президента України від 27 грудня 2002 р. N 1234
( 1234/2002 ) "Про заходи щодо запровадження державної монополії у
сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних
напоїв і тютюнових виробів", - це розширення сфери використання
етилового спирту у промисловості та інших галузях економіки,
перепрофілювання надлишкових потужностей з виробництва етилового
спирту, збільшення експорту етилового спирту та продукції
спиртових заводів.
Важливим завданням є також створення альтернативних
виробництв, сировиною для яких стане етиловий спирт, впровадження
ресурсо- та енергозберігаючих технологій і процесів, застосування
власної відновлюваної сировини та стимулювання розвитку аграрного
сектору, удосконалення нормативно-правової бази з метою збільшення
надходжень до бюджету та підвищення ефективності виробництва.
На даний час за наявності надлишкових потужностей з
виробництва етилового спирту зміна форми власності підприємств
галузі може призвести до тіньового обігу алкогольних напоїв,
значно уповільнить темпи створення нових виробництв, зокрема з
виготовлення високооктанової кисневмісної добавки до бензинів,
іншої продукції технічного призначення, що в подальшому спричинить
виникнення дисбалансу у виробництві продукції.
Крім того, приватизація підприємств спиртової галузі призведе
до послаблення державного контролю у сфері виробництва та обігу
спирту і алкогольних напоїв, зумовить необхідність зміни
нормативно-правової бази з питань регулювання алкогольного ринку,
сформованої протягом останніх років, яка забезпечує стабільну
роботу галузі.
Отже, в Україні ще не створені умови, за яких приватизація
підприємств спиртової галузі була б доцільною.
4. Етапи виконання Програми
Кожен напрям Програми передбачає здійснення заходів згідно з
додатком в два етапи:
перший (2003 - 2004 роки) - розроблення ресурсо- та
енергозберігаючих технологій переробки зерна та меляси на спирт,
що забезпечать зменшення вартості спирту, модернізація котельних
установок, виробництво високооктанової кисневмісної добавки до
бензинів методом азеотропної ректифікації з циклогексаном,
поліпшення якості етилового спирту для експортних поставок;
другий (2005-2007 роки) - розроблення технологій переробки на
спирт та високооктанову кисневмісну добавку до бензинів
нетрадиційних видів сировини, організація виробництва
біодизельного пального та високооктанової кисневмісної добавки до
бензинів з використанням молекулярних сит, розроблення технологій
виробництва алкогольних напоїв елітного класу, а також розвиток
сировинної бази виноробної галузі.
5. Правове та фінансове забезпечення
виконання Програми
Виконання Програми передбачає розроблення та прийняття таких
Законів України:
Про використання високооктанової кисневмісної добавки до
бензинів та сумішевих бензинів;
Про особливості оподаткування біодизельного пального,
виробленого з використанням високооктанової кисневмісної добавки
до бензинів, та його використання;
Про особливості приватизації підприємств лікеро-горілчаної та
виноробної галузей;
Про внесення змін до Закону України "Про приватизацію
державного майна";
Про внесення змін до Закону України "Про перелік об"єктів
права державної власності, що не підлягають приватизації".
Виконання Програми потребує проведення гармонізації
стандартів та іншої нормативної документації з вимогами ЄС.
Фінансування Програми передбачається здійснювати за рахунок:
коштів, що виділяються у державному бюджеті на відповідний
рік для виконання цільових програм розвитку галузей;
власних коштів підприємств (за їх згодою), в тому числі
кредитів та залучених інвестицій.
Контроль за станом виконання Програми покладається на
Мінагрополітики.
6. Очікувані результати
Здійснення передбачених Програмою заходів забезпечить
досягнення позитивних результатів у розвитку спиртової,
лікеро-горілчаної та виноробної галузей.
Використання високооктанової кисневмісної добавки до бензинів
та біодизельного пального зменшить обсяги імпорту енергоносіїв,
значно поліпшить стан навколишнього природного середовища і
зменшить емісію вуглекислого газу згідно з вимогами Кіотського
протоколу ( 995_801 ).
Зменшення собівартості етилового спирту сприятиме розширенню
сфери його застосування в промисловості як відновлюваної сировини,
а це в свою чергу дасть можливість зменшити обсяги імпорту
сировини та готової продукції.
Покращення стану сировинної бази виноробної галузі, її
структури та сортового складу забезпечить зростання обсягів
виробництва основних видів виноробної продукції, підвищить її
конкурентоспроможність. Непридатні для якісного виноробства
міжвидові гібридні сорти винограду будуть замінені європейськими
технічними сортами. На внутрішньому ринку зменшиться питома вага
фальсифікованої продукції і збільшаться обсяги реалізації
високоякісної продукції. Це дасть змогу поповнити державний
бюджет, до якого додатково надійде тільки від виробників
високооктанової кисневмісної добавки до бензинів 83,6 млн. гривень
у 2004 році, 126,1 млн. - у 2005 році, 166,3 млн. - у 2006 році та
208,2 млн. гривень - у 2007 році.
У цілому здійснення передбачених Програмою заходів сприятиме
стабілізації роботи підприємств спиртової, лікеро-горілчаної та
виноробної галузей, а також збереженню існуючих та створенню нових
робочих місць як в переробній промисловості, так і в сільському
господарстві завдяки стабільному попиту на продукцію
сільгосптоваровиробників з одночасним забезпеченням їх
пально-мастильними матеріалами та мінеральними добривами,
безперебійному функціонуванню об"єктів соціальної інфраструктури
підприємств, розташованих в основному в сільській місцевості,
збільшенню обсягів експорту продукції аграрного сектору та
переробної промисловості, покращенню зовнішньоторговельного
балансу.
Додаток
до Програми розвитку спиртової,
лікеро-горілчаної та виноробної галузей
на 2003-2007 роки
ЗАХОДИ
щодо розвитку спиртової, лікеро-горілчаної та
виноробної галузей на 2003-2007 роки
------------------------------------------------------------------ |Строк| | Витрати, |здій-| | пов"язані із Захід |снен-| Виконавці | здійсненням |ня, | | заходу, млн. |роки | | гривень ------------------------------------------------------------------ 1. Розроблення ресурсо- 2003- Укрспирт, 22,45
та енергозберігаючих 2005 УкрНДІспирт- (за рахунок
технологій переробки біопрод, власних коштів
сировини на спирт Національний підприємств)
університет
харчових
технологій
2. Виробництво 2003- Укрспирт, 4,2
високооктанової 2004 УкрНДІспирт- (за рахунок
кисневмісної добавки біопрод, заводи власних коштів
до бензинів методом згідно з підприємств)
азеотропної постановою
ректифікації з Кабінету
циклогексаном Міністрів
України від 29
січня 2003 р.
N 127
( 127-2003-п )
3. Розроблення 2003- Укрспирт, 0,7
технології 2004 УкрНДІспирт- (за рахунок
поліпшення якості біопрод, власних коштів
етилового спирту Національний підприємств)
шляхом збільшення університет
обсягу відбору харчових
супутніх домішок та технологій
виробництва з них
високооктанової
кисневмісної добавки
до бензинів - сирцю
4. Виробництво 2003- Укрспирт 0,7
спиртовими заводами 2004 (за рахунок
напівфабрикату для власних коштів
одержання підприємств)
високооктанової
кисневмісної добавки
до бензинів
5. Розроблення 2003- Укрспирт, 0,9
технології доочищення 2004 УкрНДІспирт- (за рахунок
на мінеральних біопрод власних коштів
фільтрах підприємств)
високоякісної
горілки різних видів
6. Пошук нових ринків 2003- Держпрод,
збуту етилового 2004 Укрспирт
спирту, продукції з
вмістом етилового
спирту та алкогольних
напоїв
7. Розроблення 2004- Укрспирт, 10,6
технології переробки 2006 УкрНДІспирт- (за рахунок
нетрадиційної біопрод власних коштів
сировини на спирт та підприємств)
високооктанову
кисневмісну добавку
до бензинів
8. Використання 2004- Укрспирт, 1,2
технічного етилового 2006 Укроліяпром (за рахунок
спирту для заміни власних коштів
нефрасу у процесі підприємств)
виробництва олії з
різних видів
рослинної сировини
9. Впровадження 2003- Укрспирт, 48
установок для 2007 УкрНДІспирт- (за рахунок
виробництва біопрод власних коштів
високооктанової підприємств)
кисневмісної добавки
до бензинів з
використанням
молекулярних сит
10. Організація 2005- Мінагрополітики, 2,45
виробництва 2007 Укрспирт, (за рахунок
відновлюваного Укроліяпром, власних коштів
пального для Укрріпак, підприємств)
дизельних двигунів на Український
базі етилових естерів науково-
жирних кислот дослідний
(продукту переробки інститут
високооктанової нафтопереробної
кисневмісної добавки промисловості
до бензинів та олій) "МАСМА",
і мінерального Державтотранс-
дизельного пального з НДІпроект
додаванням зазначеної
добавки
11. Розроблення рецептур 2005- УкрНДІспирт- 0,12
та технологій 2006 біопрод (за рахунок
алкогольних напоїв власних коштів
елітного класу підприємств)
12. Забезпечення 2003- Держпрод,
закладення та догляд 2007 сільсько-
за новими господарські
виноградними підприємства
насадженями на площі,
тис гектарів:
2003 рік - 8 366
(з них 50 - за
рахунок коштів
державного
бюджету)
2004-2007 роки - по 10 457 (щороку)
(з них по 55 -
за рахунок
коштів
державного
бюджету)
13. Будівництво сучасних 2003- Держпрод,
систем зрошення на 2007 сільсько-
площі, тис. гектарів: господарські
підприємства
2003 рік - 4 40
(з них 20 -
за рахунок
коштів
державного
бюджету)
2004-2007 роки - по 5 50 (щороку)
(з них по 25 -
за рахунок
коштів
державного
бюджету)
14. Вирощування 2003- -"- 3,5 (щороку)
оздоровленого 2007 (за рахунок
садивного матеріалу коштів
винограду для державного
проведення ремонтно- бюджету)
посадкових робіт,
млн. штук:
2003 рік - 16 2004 рік - 18 2005 рік - 24 2006 рік - 25 2007 рік - 25
15. Забезпечення валового 2003- Держпрод,
виробництва винограду 2007 сільсько-
у прогнозованих господарські
обсягах, підприємства
тис. тонн:
2003 рік - 263 2004 рік - 264 2005 рік - 273 2006 рік - 285 2007 рік - 318
16. Забезпечення 2003- -"-
своєчасної та якісної 2007
підготовки
підприємств до сезону
виноробства і
перероблення
винограду,
тис. тонн:
2003 рік - 250 2004 рік - 250 2005 рік - 260 2006 рік - 272 2007 рік - 302
17. Розширення площ 2003- Держпрод,
маточників прищепних 2007 розсадницькі
і підщепних лоз, господарства
гектарів:
під- при-
щеп- щеп-
них них
2003 рік - 141 57 6,51
(за рахунок
коштів
державного
бюджету)
2004 рік - 46 47 3,46
(за рахунок
коштів
державного
бюджету)
2005- 3,4 (щороку) 2007 (за рахунок роки - по 50 по 40 коштів
державного
бюджету)
Інші НПА
Лист МОНмолодьспорт №839 від 16.07.2014 Про затвердження Змін до Умов прийому до вищих навчальних закладів України в 2014 році Лист Вищий господарський суд України №01-06/1666/14 від 27.10.2014 Про доповнення Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 № 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" Лист Вищий господарський суд України №01-06/249 від 15.03.2011 Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів Лист Вищий господарський суд України №01-06/1686/14 від 04.11.2014 Про внесення змін до пунктів 10, 33 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 28.03.2013 № 01-06/606/2013 "Про Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI)" Лист Вищий господарський суд України №01-06/606/2013 від 28.03.2013 Про Закон України \"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом\" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI) Лист Мін'юст №6820-0-4-14/8.1 від 14.08.2014 Щодо відмови від обов'язковості та переходу до добровільності використання печаток суб'єктами господарюва Лист Мін'юст №Ч-13744/8.2 від 13.08.2014 Щодо встановлення ціни договору між суб'єктами господарювання у вигляді грошового еквівалента Лист НБУ №18-112/64483 від 05.11.2014 Про скасування пені та штрафів за договорами кредиту під час АТО Лист ВАСУ №1493/2/2/14-14 від 03.11.2014 Щодо розгляду адміністративних справ з урахуванням Закону України "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції" Лист НБУ №12-311/67934 від 17.11.2014 Щодо сплати збору на обов\'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти під час нарахування (утримання) податку на доходи фізичних осіб з процентів на валютні вклади