Постанова КМУ № 34-2007-п від 16.01.2007 Про затвердження Стратегії модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 січня 2007 р. № 34
Київ
Про затвердження Стратегії модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 1021 від 10.11.2010
№ 11 від 09.01.2013}
Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Стратегію модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки, що додається.
Прем"єр-міністр України
В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 34
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 січня 2007 р. № 34
СТРАТЕГІЯ
модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки
{У тексті Стратегії слова “Державне казначейство”, “органи Державного казначейства” та “державні цільові фонди” в усіх відмінках замінено відповідно словами “Казначейство”, “органи Казначейства” та “фонди загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування” у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 11 від 09.01.2013}
Загальні питання
Співробітництво України з міжнародними організаціями, фінансовими установами, діяльність на валютних фондових та інвестиційних ринках потребують відкритості та прозорості інформації з економічних питань, зокрема з питань бухгалтерського обліку, відповідності міжнародним стандартам.
Суб"єктами бухгалтерського обліку в державному секторі є Мінфін, який забезпечує проведення державної політики у сфері бухгалтерського обліку, розпорядники бюджетних коштів, Казначейство та фонди загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, які забезпечують ведення бухгалтерського обліку.
На даний час бухгалтерський облік у бюджетній сфері складається з бухгалтерського обліку виконання державного і місцевих бюджетів та бухгалтерського обліку бюджетних установ.
Згідно з Бюджетним кодексом України і Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" порядок ведення бухгалтерського обліку та складення фінансової звітності, звітності про виконання бюджетів, кошторисів бюджетних установ установлює Мінфін.
{Абзац четвертий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 11 від 09.01.2013}
Бухгалтерський облік виконання державного і місцевих бюджетів ведуть органи Казначейства, а бухгалтерський облік виконання кошторисів бюджетних установ - розпорядники бюджетних коштів.
Крім того, фонди загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування застосовують різні методики ведення бухгалтерського обліку.
{Абзац шостий розділу в редакції Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
Законодавством чітко не визначено методи ведення бухгалтерського обліку в державному секторі.
Бухгалтерський облік виконання державного і місцевих бюджетів ведеться за касовим методом із застосуванням методу нарахування за окремими операціями (облік державного боргу, зобов"язань розпорядників бюджетних коштів). Операції за доходами, видатками відображаються в бухгалтерському обліку в момент проведення відповідних платежів, а операції з фінансування бюджету - в момент зарахування коштів з одночасним відображенням боргу.
Бухгалтерський облік в бюджетних установах і фондах загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування ведеться за методом нарахування, за яким операції та події визнаються в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати коштів (або їх еквівалентів).
Крім того, Казначейство складає звітність про виконання державного бюджету на підставі інформації за касовими операціями, які відображені в його системі бухгалтерського обліку та звітності розпорядників бюджетних коштів, щодо яких не здійснюється казначейське обслуговування (за окремими напрямами видатків МЗС, таємні видатки та видатки, пов"язані з виконанням спільних проектів з міжнародними фінансовими організаціями).
Звітність про виконання бюджетів консолідується Казначейством і головними розпорядниками бюджетних коштів паралельно, що призводить до збільшення витрат бюджету для обробки інформації.
У зв"язку з наявністю різних організаційних структур бухгалтерських служб, процедур документообігу, використанням різного програмного забезпечення, а в окремих випадках відсутністю такого забезпечення виникла потреба удосконалити організацію бухгалтерського обліку розпорядників бюджетних коштів.
Актуальним є питання удосконалення порядку проведення оцінки активів. Зміни, що відбулися протягом 10 останніх років у вартісних межах зарахування активів до складу основних засобів, а також в нормативах нарахування зносу основних засобів, призвели до невідображення справедливої вартості основних засобів у бухгалтерському обліку.
Мета та завдання Стратегії
Метою цієї Стратегії є удосконалення системи бухгалтерського обліку в державному секторі з урахуванням вимог міжнародних стандартів.
Завданнями Стратегії є удосконалення методології та перехід на єдині методологічні засади бухгалтерського обліку і звітності, а також створення уніфікованого організаційного та інформаційного забезпечення бухгалтерського обліку.
Модернізація системи бухгалтерського обліку сприятиме удосконаленню:
управління державними фінансами;
системи стратегічного бюджетного планування на середньостроковий та довгостроковий періоди;
порядку складення і виконання бюджету на основі програмно-цільового методу в бюджетному процесі;
системи контролю за процесом виконання бюджету;
інформаційно-аналітичної системи управління державними фінансами.
З метою організаційного забезпечення реалізації Стратегії передбачається здійснення заходів згідно з додатками 1 і 2, які дадуть змогу виправити існуючі недоліки системи бухгалтерського обліку та розв"язати нагальні проблеми у сфері державних фінансів, у тому числі шляхом встановлення єдиних підходів та вимог до організації бухгалтерського обліку в бюджетних установах.
{Абзац дев"ятий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1021 від 10.11.2010, № 11 від 09.01.2013}
Процес модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі триватиме протягом 2007-2015 років.
Основні напрями реалізації Стратегії
Основними напрямами реалізації Стратегії є:
удосконалення системи бухгалтерського обліку:
- розподіл між суб"єктами бухгалтерського обліку повноважень щодо ведення обліку активів, зобов"язань, доходів та витрат;
- розроблення та запровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, гармонізованого з бюджетною класифікацією;
{Абзац четвертий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 11 від 09.01.2013}
удосконалення системи фінансової звітності та звітності про виконання бюджетів шляхом:
- удосконалення методології складення форм звітності та їх удосконалення;
- розроблення та запровадження нових форм фінансової звітності та звітності про виконання бюджетів;
- удосконалення методів складення та консолідації фінансової звітності та звітності про виконання бюджетів з використанням сучасних інформаційних технологій;
створення уніфікованої організаційної та інформаційної облікової системи, що передбачатиме:
- модернізацію фінансово-бухгалтерських служб;
- забезпечення казначейського обслуговування усіх суб"єктів державного сектору;
- адаптацію бюджетної системи, створеної на засадах програмно-цільового методу, до нових методологічних принципів системи бухгалтерського обліку;
- посилення контролю з боку органів Казначейства за дотриманням правил ведення бухгалтерського обліку і складення звітності;
{Абзац тринадцятий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 11 від 09.01.2013}
- удосконалення системи підготовки та перепідготовки кадрів фінансово-бухгалтерських служб;
- уніфікацію програмного забезпечення, що використовується суб"єктами державного сектору, з метою забезпечення обміну інформацією між Мінфіном, органами Казначейства і суб"єктами державного сектору з використанням баз даних та інформаційних систем.
Очікувані результати
Реалізація Стратегії дасть змогу забезпечити створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління державними фінансами.
У результаті реалізації Стратегії очікується досягнення таких результатів:
адаптація законодавства з питань бухгалтерського обліку та звітності до міжнародних стандартів;
розроблення та запровадження плану рахунків бухгалтерського обліку з виконання бюджетів та кошторисів розпорядників бюджетних коштів, що дасть змогу забезпечити прозорість облікових процесів, складення звітності та отримання інформації про фінансові операції, які здійснюються у державному секторі;
{Абзац четвертий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 11 від 09.01.2013}
установлення уніфікованих вимог до вибору програмного забезпечення для обміну інформацією між Мінфіном, органами Казначейства і суб"єктів державного сектору з використанням баз даних та інформаційних систем;
підвищення відповідальності, а також статусу керівників фінансово-бухгалтерських служб суб"єктів державного сектору;
{Абзац шостий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1021 від 10.11.2010}
удосконалення системи підготовки та перепідготовки кадрів з питань бухгалтерського обліку в державному секторі;
підвищення рівня прозорості та відкритості ведення бухгалтерського обліку.
Додаток 1
до Стратегії
ЗАХОДИ
щодо модернізації системи бухгалтерського обліку у державному секторі на 2007-2015 роки
Найменування заходу
Строк виконання, роки
Відповідальні за виконання
Удосконалення системи бухгалтерського обліку
1.
Підготовка з метою забезпечення розвитку системи бухгалтерського обліку в державному секторі пропозицій щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та інших нормативно-правових актів, у тому числі щодо встановлення єдиних підходів та вимог до організації бухгалтерського обліку в бюджетних установах
2010
Державне казначейство
Мінфін
Мінекономрозвитку
Мін"юст
Мінпраці
2.
Проведення досліджень у сфері розподілу повноважень щодо ведення обліку активів, зобов"язань, доходів та витрат між суб"єктами бухгалтерського обліку
2007-2008
Державне казначейство
Мінфін
3.
Розроблення національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі
2010-2012
Державне казначейство
головні розпорядники бюджетних коштів
4.
{Пункт 4 виключено на підставі Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
5.
Затвердження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі та розроблення концепції порядку складення плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі
2010-2012
Мінфін
6.
{Пункт 6 виключено на підставі Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
7.
{Пункт 7 виключено на підставі Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
Удосконалення системи фінансової звітності та звітності про виконання бюджетів
8.
Перегляд існуючих форм фінансової звітності та звітності про виконання бюджетів, а також показників про виконання бюджетів і кошторисів бюджетних установ та державних цільових фондів
2007-2008
Державне казначейство
Мінфін
Мінекономрозвитку
9.
Установлення єдиних підходів та вимог до формування мережі розпорядників бюджетних коштів із розробленням відповідного нормативно-правового та методологічного забезпечення
2008
Державне казначейство
Мінфін
головні розпорядники бюджетних коштів
10.
Розроблення національних положень (стандартів) фінансової звітності у державному секторі
2010-2012
Державне казначейство
головні розпорядники бюджетних коштів
11.
Затвердження національних положень (стандартів) фінансової звітності у державному секторі
-"-
Мінфін
12.
{Пункт 12 виключено на підставі Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
Створення уніфікованої організаційної та інформаційної облікової системи
13.
Нормативно-правове врегулювання питання щодо функціонування фінансово-бухгалтерських служб суб"єктів державного сектору, в тому числі головних бухгалтерів
2010-2011
Державне казначейство
Мінфін
Мінпраці
Мінекономрозвитку
Мін"юст
14.
Внесення до нормативно-правових актів змін щодо реалізації у повному обсязі повноважень органів Державного казначейства під час здійснення ними контролю бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень, прийнятті зобов"язань та проведенні платежів
2007-2009
Державне казначейство
Мінфін
Мінекономрозвитку
Мін"юст
15.
Створення інформаційно-аналітичної системи моніторингу виконання бюджетів у режимі реального часу на базі плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі та відповідно до бюджетної класифікації
2008-2015
Державне казначейство
Мінфін
16.
Уніфікація програмного забезпечення, що використовується суб"єктами державного сектору, з метою забезпечення обміну інформацією між Мінфіном, органами Державного казначейства і суб"єктами державного сектору з використанням баз даних та інформаційних систем
2008
Державне казначейство
Мінфін
17.
{Пункт 17 виключено на підставі Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
18.
{Пункт 18 виключено на підставі Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
19.
{Пункт 19 виключено на підставі Постанови КМ № 11 від 09.01.2013}
{Додаток із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1021 від 10.11.2010, № 11 від 09.01.2013}
Додаток 2
до Стратегії
ЗАХОДИ
щодо запровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі на період до 2015 року
Найменування заходу
Строк виконання, роки
Відповідальні за виконання
1. Запровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі
з 2015
Казначейство головні розпорядники бюджетних коштів
2. Адаптація нормативно-правового та методологічного забезпечення щодо здійснення операцій з виконання бюджетів з урахуванням змін в системі бухгалтерського обліку в державному секторі
2013-2014
Мінфін
Казначейство
3. Розроблення плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі
2013
-“-
4. Розроблення методичних рекомендацій щодо запровадження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі
2013-2014
Мінфін
Казначейство головні розпорядники бюджетних коштів
5. Розроблення інструкції із застосування плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі
2013
Мінфін
Казначейство
6. Розроблення типової кореспонденції рахунків бухгалтерського обліку для відображення основних операцій бюджетних установ, фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування та операцій щодо виконання державного та місцевих бюджетів
-“-
Мінфін
Казначейство головні розпорядники бюджетних коштів
7. Розроблення порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі
2014
-“-
8. Забезпечення співпраці з Міжнародною федерацією бухгалтерів щодо перекладу міжнародних стандартів бухгалтерського обліку в державному секторі та їх оприлюднення
2013-2015
Мінфін
9. Забезпечення удосконалення національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі у зв’язку із змінами міжнародних стандартів бухгалтерського обліку в державному секторі
2013-2014
Мінфін
Казначейство
10. Організація навчання працівників Мінфіну, органів Казначейства, головних розпорядників коштів державного бюджету та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування з питань застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі
-“-
Мінфін
Казначейство головні розпорядники бюджетних коштів
11. Організація навчання працівників бюджетних установ та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування з питань застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі
2013-2015
головні розпорядники бюджетних коштів
12. Проведення семінарів, конференцій, консультацій для працівників фінансово-бухгалтерських служб бюджетних установ та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування
-“-
Мінфін
Казначейство головні розпорядники бюджетних коштів
13. Організація підвищення кваліфікації керівників фінансово-бухгалтерських служб головних розпорядників бюджетних коштів
-“-
Мінфін
Казначейство
14. Організація підвищення кваліфікації працівників фінансово-бухгалтерських служб бюджетних установ
-“-
головні розпорядники бюджетних коштів
15. Розроблення рекомендацій щодо удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівників фінансово-бухгалтерських служб
2013
Мінфін
Казначейство
{Стратегію доповнено додатком 2 згідно з Постановою КМ № 11 від 09.01.2013}
Інші НПА
Лист МОНмолодьспорт №839 від 16.07.2014 Про затвердження Змін до Умов прийому до вищих навчальних закладів України в 2014 році Лист Вищий господарський суд України №01-06/1666/14 від 27.10.2014 Про доповнення Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 № 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" Лист Вищий господарський суд України №01-06/249 від 15.03.2011 Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів Лист Вищий господарський суд України №01-06/1686/14 від 04.11.2014 Про внесення змін до пунктів 10, 33 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 28.03.2013 № 01-06/606/2013 "Про Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI)" Лист Вищий господарський суд України №01-06/606/2013 від 28.03.2013 Про Закон України \"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом\" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI) Лист Мін'юст №6820-0-4-14/8.1 від 14.08.2014 Щодо відмови від обов'язковості та переходу до добровільності використання печаток суб'єктами господарюва Лист Мін'юст №Ч-13744/8.2 від 13.08.2014 Щодо встановлення ціни договору між суб'єктами господарювання у вигляді грошового еквівалента Лист НБУ №18-112/64483 від 05.11.2014 Про скасування пені та штрафів за договорами кредиту під час АТО Лист ВАСУ №1493/2/2/14-14 від 03.11.2014 Щодо розгляду адміністративних справ з урахуванням Закону України "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції" Лист НБУ №12-311/67934 від 17.11.2014 Щодо сплати збору на обов\'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти під час нарахування (утримання) податку на доходи фізичних осіб з процентів на валютні вклади