Постанова КМУ № 927-2005-п від 15.09.2005 Про Прогноз економічного і соціального розвитку України на 2006 рік
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 15 вересня 2005 р. N 927
Київ
Про Прогноз економічного і соціального розвитку
України на 2006 рік
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Схвалити Прогноз економічного і соціального розвитку
України на 2006 рік.
2. Уповноважити Міністерство економіки за погодженням з
Міністерством фінансів, Міністерством праці та соціальної політики
Фондом державного майна, Державним комітетом статистики вносити в
разі потреби зміни до Прогнозу економічного і соціального розвитку
України на 2006 рік.
Виконуючий обов"язки
Прем"єр-міністра України Ю.ЄХАНУРОВ
Інд. 18
ПРОГНОЗ
ЕКОНОМІЧНОГО І СОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ
НА 2006 РІК
ЗМІСТ
1. Загальна частина
2. Зовнішньоекономічне середовище
3. Припущення прогнозу
4. Валовий внутрішній продукт - загальні тенденції
5. Попит
5.1. Використання ВВП
5.2. Споживання
5.3. Інвестиції
5.4. Чистий експорт
6. Пропозиція
6.1. Виробництво ВВП
6.2. Промисловість
6.3. Сільське господарство
6.4. Торгівля та послуги
7. Економічна рівновага
7.1. Бюджет
7.2. Ціни
7.3. Доходи
7.4. Ринок праці
7.5. Платіжний баланс
8. Фінансові ринки
8.1. Ринок капіталу
8.2. Гроші та кредит
8.3. Валютний ринок
9. Ризики
10. Середньострокові перспективи економічного
і соціального розвитку України
Додатки
1. ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА
Прогноз на 2006 рік розроблено відповідно до цілей та
пріоритетів, проголошених у програмі Президента України "Десять
кроків назустріч людям".
Серед основних припущень слід виділити такі:
поступове підвищення розміру мінімальної заробітної плати до
80 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної
особи;
удосконалення системи оплати праці працівників бюджетної
сфери;
запровадження нової соціальної гарантії - регульованої
державою мінімальної погодинної заробітної плати;
забезпечення подальшого розвитку системи соціального та
пенсійного страхування, створення відповідної нормативно-правової
бази;
підвищення мінімального розміру пенсії за віком відповідно до
Закону України "Про загальнообов"язкове державне пенсійне
страхування" ( 1058-15 );
створення нових робочих місць протягом року для 1 млн. осіб;
продовження реформування податкової системи;
дефіцит бюджету не повинен перевищувати 2 відсотки від ВВП;
проведення грошово-кредитної політики, спрямованої на
підтримання цінової стабільності;
відновлення тенденції поступового нарощування інвестицій;
посилення захисту прав інвесторів та кредиторів;
поліпшення корпоративного управління;
забезпечення прозорої приватизації на конкурентній основі;
посилення процесів детінізації економіки;
реформування системи державної підтримки сільського
господарства відповідно до вимог СОТ: заміна непрямої підтримки
сільського господарства (пільги) прямою допомогою в межах,
узгоджених з нормами СОТ;
гармонізація законодавства України з законодавством ЄС з
метою укладення Угоди про вільну торгівлю з ЄС та подальшого
розвитку торговельних відносин України після вступу до СОТ;
темпи розвитку світової економіки становитимуть 4,3 - 4,4(1)
відсотка, в т. ч. США - 3,6 відсотка, Єврозона - 2,3 відсотка,
Росія - 6,1(2) відсотка;
середньорічні світові ціни на нафту марки Brent будуть на
рівні 2005 року;
деяке зниження середньорічних світових цін на продукцію
металургійної та хімічної галузей промисловості.
_______________
(1) за прогнозом МВФ (квітень 2005)
(2) за прогнозними оцінками Міністерства економічного
розвитку та торгівлі Російської Федерації
Головним чинником економічного зростання буде внутрішній
попит. Як і в 2005 році, основною складовою його зростання буде
споживання домогосподарств (частка кінцевих споживчих витрат
домашніх господарств прогнозується на рівні 58,6 відсотка).
Підвищення платоспроможного попиту населення відбуватиметься за
рахунок подальшого збільшення розмірів мінімальної заробітної
плати, соціальної допомоги та мінімальної пенсії за віком
відповідно до зміни прожиткового мінімуму. Як наслідок, зростання
реальної середньомісячної заробітної плати становитиме
11,9 відсотка, реальних наявних доходів населення - 9,8 відсотка.
Частка оплати праці найманих працівників у ВВП становитиме
47,6 відсотка.
Порівняно з 2005 роком пожвавиться інвестиційна активність
(валове нагромадження основного капіталу зросте на 8,4 відсотка, а
його частка у структурі ВВП становитиме 20 відсотків).
Інвестиційний попит підтримуватиметься за рахунок активізації
державної інвестиційної політики. Буде поступово запроваджуватись
система стратегічного планування та оцінки розвитку технологій
відповідно до національних пріоритетів, визначення стратегій
підтримки різних видів інновацій (базових, поліпшуючих, новітніх),
що забезпечить системність у розвитку інновацій, запобігання
розпорошенню державних коштів, підвищення конкурентоспроможності
економіки. Прогнозується зростання обсягів кредитування реального
сектору економіки, що також сприятиме прискоренню інвестиційної
динаміки. Покращання інвестиційного клімату через упровадження
більш стабільних, прозорих та передбачуваних умов, визначених
членством у СОТ, сприятиме не тільки збільшенню інвестицій, а і
поліпшенню інвестиційної структури. Чистий приріст прямих
іноземних інвестицій прогнозується на рівні 2,6 млрд. дол. США.
Темпи зростання кінцевих споживчих витрат сектору
загальнодержавного управління залишаться майже на рівні 2005 року
(107,8 відсотка) в умовах утримання дефіциту бюджету на рівні
2 відсотків ВВП. Частка кінцевих споживчих витрат сектору
загальнодержавного управління збільшиться до 19,9 відсотка.
В умовах збереження темпів зростання світової економіки на
рівні 2005 року, виникнення тимчасових втрат, пов"язаних із
вступом до СОТ, та деякого зниження середньорічних світових цін на
продукцію металургійної та хімічної галузей промисловості темпи
зростання експорту прогнозуються на рівні 8,5 відсотка (за
методологією платіжного балансу), імпорту - 13 відсотків.
Перевищення темпів росту імпорту над експортом буде пов"язано, в
тому числі із збільшення ввозу інвестиційних товарів. Сальдо
балансу товарів та послуг залишиться позитивним.
На початковому етапі вступу країни до СОТ в умовах адаптації
вітчизняних суб"єктів підприємницької діяльності до нового
конкурентного середовища та утримання існуючих позицій відбудеться
зростання ВВП на рівні 7 відсотків. Розвиток виробництва
відбуватиметься в основному за рахунок розширення внутрішнього
попиту. Відповідно високі темпи приросту валової доданої вартості
прогнозуються в промисловості (8,8 відсотка), оптовій та
роздрібній торгівлі (9,7 відсотка), будівництві (8,1 відсотка),
транспорті (7,7 відсотка).
Приріст промислового виробництва (9,5 відсотка)
визначатиметься зростанням обсягів виробництва в машинобудуванні
(18 відсотків), харчовій промисловості (16 відсотків), хімічній та
нафтохімічній промисловості (9 відсотків), металургії
(3 відсотка).
Незважаючи на підвищення платоспроможного попиту населення
інфляційні процеси в економіці будуть розвиватись помірними
темпами. В цілому за рік зростання цін на споживчому ринку складе
8,7 відсотка (грудень до грудня).
Такі темпи інфляції будуть наслідком, з одного боку,
стримуючої грошово-кредитної політики та проведення політики Уряду
щодо утримання зростання цін з боку природних монополій. З іншого
боку, більш суттєва товарна пропозиція буде балансувати із
споживчим попитом населення, що за підсумками року дозволить вийти
на цей рівень інфляції.
Поряд із зростанням економіки спостерігатиметься позитивна
тенденція на ринку праці. Прогнозується зменшення рівня безробіття
(до 7,5 відсотка до економічно активного населення у віці
15-70 років) при збільшенні (до 21,2 млн. осіб) чисельності
працівників, зайнятих економічною діяльністю.
2. ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ
Темп зростання світової економіки у 2006 році прогнозується
на рівні 4,3 - 4,4 відсотка і базуватиметься на рості економіки
США та Азійського регіону (перш за все Південно-Східної Азії, в
тому числі Китаю).
При цьому збережеться тенденція перевищення темпів росту ВВП
у країнах, що розвиваються (6 відсотків), над темпами росту ВВП
розвинутих країн (3 відсотки). Найбільшими темпами зростатиме
економіка країн Азії (7,1 відсотка) та СНД (6 відсотків).
Темпи росту обсягів світової торгівлі будуть на рівні
7,4 - 7,6 відсотка.
Продовжиться тенденція уповільнення темпів зростання інфляції
у країнах, що розвиваються (4,6 відсотка проти 5,5 у 2005 році), у
розвинутих країнах даний показник залишиться на рівні 2005 року
(1,9 - 2 відсотка).
Зростання економіки США у 2006 році прогнозується на рівні
3,6 відсотка. Зростання індексу споживчих цін становитиме
2,4 відсотка. Рівень безробіття майже не зміниться у порівнянні з
2005 роком (5,2 - 5,3 відсотка).
Зростання економіки країн Єврозони прогнозується на рівні
2,3 відсотка і відбуватиметься в умовах збереження високого рівня
сукупного попиту світової економіки та зростання внутрішнього
попиту. Водночас економічне зростання Єврозони обмежуватиметься
високим рівнем цін на нафту та коливанням валютних курсів
(укріпленням курсу євро відносно долара США).
У 2006 році продовжиться зростання темпів економічного
розвитку Росії (6,1 відсотка). Головним чином, зростання буде
досягнуто завдяки сприятливій кон"юнктурі на зовнішніх ринках (в
тому числі збереження високих цін на нафту), що відповідно
призведе до збільшення експортної складової у прирості ВВП.
Інфляція у 2006 році становитиме близько 8 відсотків. Рівень
безробіття дещо зменшиться та становитиме 8,3 відсотка (проти
8,5 відсотка у 2005 році).
Огляд світових товарних ринків
Чорні метали
Україна залишиться одним із провідних постачальників
металопродукції на світовий ринок. Розширення ЄС обумовить
активізацію просування української металопродукції на ринки
Середнього та Близького Сходу, а також Північної Африки.
У 2006 році прогнозується зниження світових цін на
металопродукцію, що буде обумовлено, перш за все, введенням нових
виробничих потужностей металургійної галузі у Китаї (перетворення
з країни нетто-імпортера на країну нетто-експортера
металопродукції) та циклічністю економічного розвитку.
За оцінками експертів, і надалі зростання експорту продукції
української металургійної галузі буде пов"язано здебільшого із
збільшенням експорту продукції низького ступеня переробки.
Металургійний комплекс не буде спроможний у короткостроковій
перспективі суттєво переорієнтувати та наростити свій експортний
потенціал шляхом вироблення прогресивних видів продукції. Труднощі
у реструктуризації металургійної галузі України у зв"язку із
значною її капіталоємністю будуть і надалі серйозними
обмежувальними факторами. До того ж зростання обсягів експорту
продукції металургійної промисловості, в основному, за рахунок
експорту продукції низького ступеня переробки буде пов"язано із
реконструкцією промислово розвинутими країнами своїх металургійних
потужностей з метою скорочення випуску продукції низького ступеня
переробки і переходу до випуску металургійної продукції високого
ґатунку. Попит на продукцію низького ступеня переробки ці країни
будуть задовольняти за рахунок поставок з інших країн, у тому
числі з України.
Зерно
Очікується подальше збільшення світового виробництва
продовольчої пшениці: у 2005-2006 роках воно перевищуватиме
650 млн. тонн.
Зростання пропозиції пшениці у 2005-2006 році буде зумовлено
головним чином, вищою врожайністю і лише на 10 відсотків -
розширенням посівних площ. Така динаміка виробництва відповідатиме
глобальному зростанню споживання пшениці.
Крім того, очікується значне зростання виробництва фуражного
зерна, середньорічний рівень урожаю якого у 2005-2006 роках
очікується на рівні 1 млрд. тонн. Це більшою мірою буде пов"язано
з розширенням посівних площ. Відповідно до виробництва зростатиме
і споживання фуражного зерна, зокрема, у зв"язку із збільшенням
поголів"я худоби у країнах, що розвиваються.
Оскільки попит на первинні продукти сільськогосподарського
виробництва (зокрема, зернові культури) зростатиме, Україна може
розраховувати на нарощування обсягу експорту продукції АПК за
умови високого врожаю.
Нафта
Світовий ринок нафти буде формуватись під впливом зростаючого
світового попиту. Зростання економіки США, на яку припадає більше
чверті світового споживання нафти, сприятиме розширенню світового
попиту на 0,5 - 0,7 млн. барелів нафти на добу. Ця тенденція буде
посилена зростанням споживання в країнах Азії, перш за все, в
Китаї. З урахуванням росту попиту, а також можливостей розширення
власного видобутку дефіцит пропозиції нафти в США, країнах
Єврозони, Японії та Китаю у 2005-2006 роках становитиме в
середньому 30 - 30,2 млн. барелів на добу (проти 29,2 - 29,3 млн.
барелів у 2004 році).
Пропозиція нафти на світовому ринку буде зростати відповідно
до розширення попиту та виходу на ринок нових країн-експортерів,
поверненням на ринок Іраку, розширенням транспортної
інфраструктури, введення в дію нафтопроводу Баку - Тбілісі -
Джейхан наприкінці 2005 року, збільшенням видобутку в країнах
Організації країн - експортерів нафти та незалежних
країнах-експортерах (в тому числі Росії).
У середньому рівень світових цін на нафту в 2006 році
прогнозується на рівні 2005 року.
Довідково: з 1 жовтня 2005 року Росія (основний імпортер
нафти для України) має намір підвищити експортне мито на нафту до
рівня 179,9 дол. США за тонну(3).
_______________
(3) Експортне мито встановлюється раз на два місяці на
підставі двомісячного моніторингу цін на нафту на світових ринках
3. ПРИПУЩЕННЯ ПРОГНОЗУ
------------------------------------------------------------------ | 2006 рік | |----------------------------------------------------------------| | Внутрішні припущення | |----------------------------------------------------------------| |Підвищення рівня життя населення та зменшення соціальних | |диспропорцій здійснюватимуться шляхом: | |----------------------------------------------------------------| |Забезпечення реалізації заходів третього етапу Стратегії | |подолання бідності ( 637/2001 ) (2005-2009 рр.), посилення | |орієнтації економічних процесів на більш ефективне задоволення | |потреб людини, формування умов для збільшення середнього класу. | |----------------------------------------------------------------| |Запровадження нової соціальної гарантії - регульованої державою | |мінімальної погодинної заробітної плати, що сприятиме посиленню | |мотивації до праці. | |----------------------------------------------------------------| |Поступове підвищення розміру мінімальної заробітної плати з | |метою його приближення до прожиткового мінімуму. | |----------------------------------------------------------------| |Збільшення грошового забезпечення військовослужбовців. | |----------------------------------------------------------------| |Запровадження електронного обміну даними між установами, | |організаціями, підприємствами, що обслуговують громадян | |пільгової категорії, та управліннями соціального захисту | |населення і вдосконалення механізму розрахунків за надані | |послуги пільговикам. | |----------------------------------------------------------------| |Забезпечення подальшого розвитку системи соціального та | |пенсійного страхування, створення відповідної | |нормативно-правової бази. Створення економічних передумов та | |інформаційно-технічної бази для запровадження з 2007 року | |обов"язкової накопичувальної системи пенсійного страхування. | |----------------------------------------------------------------| |Збільшення рівня забезпечення прожиткового мінімуму для | |визначення розмірів державної соціальної допомоги особам, які не| |мають права на пенсію, та інвалідам. | |----------------------------------------------------------------| |Підвищення мінімального розміру пенсії за віком відповідно до | |Закону України "Про загальнообов"язкове державне пенсійне | |страхування" ( 1058-15 ). | |----------------------------------------------------------------| |Підвищення з 1 березня розміру пенсії на коефіцієнт, який | |відповідає не менше ніж 20 відсоткам темпів зростання середньої | |заробітної плати в Україні порівняно з попереднім роком. | |----------------------------------------------------------------| |Реалізація механізму повернення заборгованих державою виплат | |педагогічним і науково-педагогічним працівникам несплачених у | |1997-2000 роках надбавок за вислугу років та допомоги на | |оздоровлення при наданні щорічної відпустки(4). | |______________ | | (4) Відповідно до Закону України "Про реструктуризацію | |заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України | |"Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим | |категоріям працівників навчальних закладів" ( 1994-15 ). | |----------------------------------------------------------------| |Розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових | |робочих місць протягом року не менш як для 1 млн. громадян. | |----------------------------------------------------------------| |Передбачається продовження проведення стимулюючої фіскальної | |політики та посилення соціальної складової бюджету. | |----------------------------------------------------------------| |Продовження реформування податкової системи. | |----------------------------------------------------------------| |Передбачається утримання на рівні прогнозованої на 2005 рік | |частки перерозподілу ВВП через зведений бюджет. | |----------------------------------------------------------------| |В умовах збільшення видатків соціального спрямування внаслідок | |продовження проведення активної соціальної політики | |передбачається збільшення інвестиційної складової бюджету | |(видатків розвитку). | |----------------------------------------------------------------| |Дефіцит бюджету не повинен перевищувати 2 відсотки від ВВП. | |----------------------------------------------------------------| |Подальше проведення виваженої боргової політики та дотримання | |графіка платежів з погашення та обслуговування державного | |боргу. | |----------------------------------------------------------------| |Запозичення на внутрішньому та зовнішньому ринках у обсязі | |платежів по державному боргу. Залучення коштів Світового банку | |та Європейського банку реконструкції та розвитку на реалізацію | |проектів розвитку пріоритетних галузей економіки. | |----------------------------------------------------------------| |Утримання частки обсягу державного боргу у ВВП, яка не | |перевищуватиме 22 відсотка ВВП. | |----------------------------------------------------------------| |Проведення грошово-кредитної політики, спрямованої на | |стримування інфляційних процесів та вдосконалення функціонування| |банківської системи: | |----------------------------------------------------------------| |Проведення грошово-кредитної політики, спрямованої на | |підтримання цінової стабільності. | | | |Підвищення рівня монетизації з 36 відсотків на кінець 2005 року | |до 40 відсотків на кінець 2006 року. | |----------------------------------------------------------------| |Посилення координації з вироблення спільних узгоджених дій щодо | |регулювання бюджетних грошових потоків та грошово-кредитного | |ринку, в тому числі через використання державних цінних | |паперів. | |----------------------------------------------------------------| |Збереження стабілізаційної спрямованості валютно-курсової | |політики з одночасним забезпеченням більшої волатильності | |номінального обмінного курсу відносно долара США, сприянням | |стабільності реального ефективного обмінного курсу. | |----------------------------------------------------------------| |Забезпечення пропозиції грошей на рівні реальних потреб для | |економічного зростання та ліквідності банківської системи. | |----------------------------------------------------------------| |Збільшення міжнародних резервів до рівня 4 місяців імпорту. | |----------------------------------------------------------------| |Зниження рівня середньорічної процентної ставки за кредитами в | |національній валюті з 16 відсотків у 2005 році до 14 відсотків у| |2006 році для підвищення доступності кредитів для суб"єктів | |господарювання та фізичних осіб. | |----------------------------------------------------------------| |Нарощування обсягів довгострокових кредитів у реальний сектор | |економіки. | |----------------------------------------------------------------| |Підвищення рівня капіталізації банків, поліпшення якості їх | |кредитних портфелів, розширення спектра послуг, що надаються | |банками. | | | |Поява на фінансовому ринку нових та подальша активізація вже | |діючих суб"єктів господарювання (корпоративних та приватних | |пенсійних фондів, інвестиційних фондів, страхових компаній, | |іпотечних та лізингових структур) дасть можливість суттєво | |розширити спектр фінансових інструментів. | |----------------------------------------------------------------| |Помірні темпи зростання споживчих цін будуть наслідком | |розширення споживчого попиту протягом року під впливом значних | |обсягів соціальних виплат, що балансуватиметься зростанням | |товарної пропозиції. | |----------------------------------------------------------------| |Інфляційні процеси в економіці формуватимуться під впливом: | | | |підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги в межах | |10-12 відсотків при незмінності цін на електроенергію та газ для| |населення; | | | |стабільність внутрішніх цін на зерно (врожай у 2006 році | |прогнозується на рівні 38,2 млн. тонн); | | | |зростання обсягів виробництва в галузях, орієнтованих на | |споживчий ринок; | | | |менше, порівняно з попередніми роками, розширення монетарних | |агрегатів; | |----------------------------------------------------------------| |Головними припущеннями структурної політики держави буде: | |----------------------------------------------------------------| |Стимулювання розвитку малого підприємництва як основи формування| |середнього класу та створення нових робочих місць. | |----------------------------------------------------------------| |Відновлення тенденції поступового нарощування інвестицій. | |----------------------------------------------------------------| |Посилення захисту прав інвесторів та кредиторів. | |----------------------------------------------------------------| |Поліпшення корпоративного управління. | |----------------------------------------------------------------| |Забезпечення продажу об"єктів приватизації за ринковою ціною з | |одночасним створенням умов для стимулювання процесу надходження | |інвестицій. | |----------------------------------------------------------------| |Посилення процесів детінізації економіки. | |----------------------------------------------------------------| |Удосконалення системи управління житлово-комунальним | |господарством шляхом корпоратизації, акціонування та | |приватизації підприємств житлово-комунального господарства. З | |цією метою передбачається розроблення та прийняття | |нормативно-правового акта щодо особливостей корпоратизації | |підприємств житлово-комунального господарства. | |----------------------------------------------------------------| |Обсяг надходження прямих іноземних інвестицій становитиме | |2,6 млрд. доларів США (чистий приріст). | |----------------------------------------------------------------| |Реформування системи державної підтримки сільського господарства| |відповідно до вимог СОТ: заміна непрямої підтримки сільського | |господарства (пільги) прямою допомогою в межах, узгоджених з | |нормами СОТ. | |----------------------------------------------------------------| |Розвиток інституцій організованих товарних ринків, запровадження| |операцій з товарними деривативами шляхом початку дії прийнятого | |у 2005 році Закону України "Про товарну біржу" ( 1956-12 ), що | |надасть можливість запровадити розвиток операцій з товарними | |деривативами, що збільшить можливості суб"єктів ринку щодо | |управління ризиками; надасть можливість лібералізувати та | |зменшити тінізацію торгівлі, забезпечити прозорість | |ціноутворення; впливатиме на зростання ВВП та зміну його | |структури за рахунок очікуваного збільшення обсягів наданих | |послуг унаслідок розвитку біржової торгівлі. | |----------------------------------------------------------------| | Зовнішні припущення | |----------------------------------------------------------------| |Пріоритетами зовнішньоекономічної політики України | |залишатимуться: | |----------------------------------------------------------------| |Удосконалення ринкових засад національної економіки, створення | |ефективної системи захисту національного товаровиробника, яка | |відповідає загальновизнаним правилам СОТ. Зменшення ризику | |дискримінації вітчизняного виробника в антидемпінгових | |розслідуваннях. Створення передумов вдосконалення режиму | |торгівлі між Україною та ЄС, зокрема створення зони вільної | |торгівлі. Забезпечення покращеного доступу до ринків | |148 країн - членів СОТ завдяки отриманню режиму найбільшого | |сприяння та доступу до системи врегулювання суперечок. | |----------------------------------------------------------------| |Неухильне виконання положень Угоди про партнерство та | |співробітництво між Україною та ЄС ( 998_012 ) і Плану дій | |Україна - ЄС ( 117-2005-р ). | |----------------------------------------------------------------| |Проведення консультацій з ЄС щодо укладання Угоди про створення | |зони вільної торгівлі між Україною та ЄС. | |----------------------------------------------------------------| |Формування розвитку зовнішньої торгівлі відбуватиметься в | |умовах: | |----------------------------------------------------------------| |Темпи розвитку світової економіки залишаться на рівні 2005 року.| |Темпи розвитку країн - основних торговельних партнерів | |становитимуть: США - 3,6 відсотка, Єврозона - 2,3 відсотка, | |Росія - 6,1 відсотка. | |----------------------------------------------------------------| |Середньорічні світові ціни на нафту марки Brent будуть на рівні | |2005 року. | |----------------------------------------------------------------| |Деяке зниження середньорічних світових цін на продукцію | |металургійної та хімічної галузей промисловості. | ------------------------------------------------------------------
4. ВАЛОВИЙ ВНУТРІШНІЙ ПРОДУКТ - ЗАГАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ
За умови вступу України до СОТ наприкінці 2005 року кінцевий
результат виробничої діяльності повністю залежатиме від
економічного середовища, в якому функціонуватимуть суб"єкти
господарювання. Їх фінансові ресурси будуть формуватися не тільки
в умовах продовження активної соціальної політики Уряду, а і під
впливом як позитивних, так і негативних чинників.
Серед позитивних факторів слід зазначити:
нарощування інвестиційного потенціалу на основі кредитування;
залучення іноземного капіталу;
застосовування суб"єктами підприємництва багатосторонніх
механізмів, передбачених нормами СОТ при вирішенні торговельних
спорів, що суттєво зміцнить їх позиції в антидемпінгових та
спеціальних розслідуваннях;
спрощення умов доступу українських виробників до ринків
переважної більшості країн світу, що створить умови для реалізації
виробничого потенціалу експортоорієнтованих видів економічної
діяльності.
Негативні чинники:
втрата частки внутрішнього ринку вітчизняним виробником
унаслідок зростання імпорту товарів. Скоротяться обсяги споживання
вітчизняної продукції як населенням, так і суб"єктами
господарювання через недостатню їх конкурентоспроможність;
процес гармонізації національних стандартів з міжнародними
потребуватиме значних фінансових ресурсів для технологічного
переоснащення та реструктуризації підприємств та галузей
(радіоелектронна промисловість, верстатобудування, тракторне та
сільськогосподарське машинобудування);
неотримання вітчизняними товаровиробниками міжнародного
сертифіката якості на деякі види товарів може стати суттєвим
бар"єром при просуванні українських товарів на ринки країн -
членів СОТ.
За умов реалізації позитивних чинників буде зростати
інвестиційний попит, частка валового нагромадження основного
капіталу у структурі ВВП збільшиться до 20 відсотків. Чисте сальдо
надходження прямих іноземних інвестицій буде збільшено до
2,6 млрд. дол. США.
Продовжуватиметься позитивна тенденція зростання кінцевих
споживчих витрат домогосподарств. Лібералізація доступу іноземних
товарів на національний ринок у результаті вступу країни до СОТ
збільшить частку імпортованої складової в кінцевому споживанні
домогосподарств.
Зберігатиметься тенденція випереджального зростання імпорту
проти експорту. Чистий експорт втрачатиме свої позиції у структурі
ВВП. Його питома вага становитиме лише 0,2 відсотка.
Відповідно до темпів зростання попиту збільшуватиметься і
пропозиція. Найбільший приріст валової доданої вартості
передбачається в будівництві, промисловості, оптовій та роздрібній
торгівлі.
У цілому у 2006 році реальний ВВП зросте на 7 відсотків.
5. ПОПИТ
5.1. ВИКОРИСТАННЯ ВВП
У 2006 році темп реального приросту зростання національної
економіки становитиме 7 відсотків. Протягом року, як і в попередні
роки, зберігатимуться можливості підприємницького сектору
нарощувати обсяги виробництва відповідно розширенню внутрішнього
та зовнішнього попиту. Динаміку ВВП, як і у 2005 році, буде
визначати внутрішній попит. Його внесок у зростання ВВП складе
8,3 відсоткового пункту, зовнішнього - 1 відсотковий пункт.
Рис. 5.1.1. Внески до зростання ВВП (7 відсотків),
відсоткові пункти
Джерело: Мінекономіки
( 927а-2005-п )
Подальше виконання державою своїх зобов"язань щодо підвищення
мінімальної заробітної плати, підвищення пенсій та ряду інших
соціальних виплат визначатимуть домінуючу роль внутрішнього попиту
що дозволить збільшити частку кінцевих споживчих витрат у
структурі ВВП - до 79,8 відсотка. Питома вага кінцевих споживчих
витрат домашніх господарств в структурі ВВП збільшиться до
58,6 відсотка, а сектору загального державного управління - до
19,9 відсотка.
Враховуючи, що в умовах підвищення рівня доходів населення
та, відповідно, збільшення його купівельної спроможності,
пом"якшення для імпортних товарів умов доступу на внутрішній ринок
та, відповідно, загострення конкурентної боротьби за споживача,
який схильний буде купувати продукцію більш високої якості,
національні товаровиробники усвідомлюватимуть те, що їх майбутня
присутність на ринках залежатиме лише від активізації їх
інвестиційної діяльності. Як наслідок, частка валового
нагромадження основного капіталу у структурі ВВП збільшиться до 20
відсотків.
Рис. 5.1.2. Структура ВВП, відсотки
Джерело: Мінекономіки
( 927а-2005-п )
5.2. СПОЖИВАННЯ
Динаміку кінцевих споживчих витрат у 2006 році формуватимуть
умови, які були закладені ще у 2005 році, а також політика Уряду
щодо подальших кроків по підвищенню добробуту населення у
2006 році. У цілому кінцеві споживчі витрати зростуть на
7,9 відсотка.
Стимулювання у 2006 році розширення платоспроможного попиту
населення шляхом подальшого підвищення мінімальної заробітної
плати, збільшення рівня реальних наявних доходів населення дасть
можливість значною мірою компенсувати втрати домогосподарств від
підвищення вартості продукції на внутрішньому ринку. Це сприятиме
зростанню кінцевих споживчих витрат домашніх господарств на
8,1 відсотка. Саме збільшення кінцевих споживчих витрат
домогосподарств і реальне, і номінальне (як частка у ВВП) буде
тією рушійною силою, яка дасть змогу підтримувати у 2006 році
досить високі темпи економічного зростання.
За рахунок підвищення платіжної дисципліни платників
податків, легалізації "тіньових" доходів, подальшого зростання
економіки у 2006 році відбудеться абсолютне збільшення обсягу
надходжень доходів до бюджету. Збільшення, як і в попередньому
році, бюджетних витрат на оплату праці з одночасним посиленням
контролю за використанням бюджетних коштів дасть змогу реально
збільшити кінцеві споживчі витрати сектору загального державного
управління на 7,8 відсотка.
Рис. 5.2.1. Структура кінцевих споживчих
витрат, відсотки
Джерело: Мінекономіки
( 927а-2005-п )
5.3. ІНВЕСТИЦІЇ
Валове нагромадження основного капіталу у 2006 році реально
зросте на 8,4 відсотка.
У структурі джерел фінансування інвестицій в основний капітал
відбудеться зміна тенденцій 2005 року внаслідок поліпшення
загального інвестиційного клімату як для вітчизняного, так і для
іноземного інвестора. Частка власних коштів підприємств дещо
збільшиться до 62,6 відсотка. Незначне збільшення їх питомої ваги
обумовлено відсутністю певних можливостей підприємців збільшити
фінансування інвестицій за власні кошти, по-перше - через
збільшення витрат на подальше поступове приведення всіх норм
господарювання до вимог СОТ, по-друге, у зв"язку із продовженням
політики Уряду, спрямованої на перерозподіл доходів в економіці на
користь домогосподарств. Значною мірою це буде компенсуватися за
рахунок зростання обсягів надходження позичкових коштів як ззовні,
так і з боку внутрішніх інвесторів (кредити комерційних банків,
кошти інвестиційних фондів тощо). Питома вага бюджетних коштів
зменшиться до 9 відсотків. Це буде викликано тим, що Уряд після
вступу України до СОТ наприкінці 2005 року більше уваги буде
змушений приділяти підтримці населення з метою пом"якшення
соціальних наслідків членства в СОТ, тобто більша частина коштів
відволікатиметься на адміністративне регулювання процесів
збереження соціальних гарантій на належному рівні. Частка коштів
за кредитами комерційних банків збільшиться до 8,6 відсотка, а
частка коштів іноземних інвесторів - до 6,4 відсотка. Обсяг
надходження прямих іноземних інвестицій становитиме близько
2,6 млрд. доларів США (чистий приріст). Покращання інвестиційного
клімату через упровадження більш стабільних, прозорих та
передбачуваних умов, визначених членством у СОТ, сприятиме не
тільки збільшенню обсягу інвестицій, а і покращанню інвестиційної
структури.
5.4. ЧИСТИЙ ЕКСПОРТ(5) _______________
(5) За методологією платіжного балансу.
Розвиток зовнішньої торгівлі у 2006 році відбуватиметься під
впливом таких тенденцій:
темпи зростання світової економіки зали
Інші НПА
Лист МОНмолодьспорт №839 від 16.07.2014 Про затвердження Змін до Умов прийому до вищих навчальних закладів України в 2014 році Лист Вищий господарський суд України №01-06/1666/14 від 27.10.2014 Про доповнення Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 № 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" Лист Вищий господарський суд України №01-06/249 від 15.03.2011 Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів Лист Вищий господарський суд України №01-06/1686/14 від 04.11.2014 Про внесення змін до пунктів 10, 33 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 28.03.2013 № 01-06/606/2013 "Про Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI)" Лист Вищий господарський суд України №01-06/606/2013 від 28.03.2013 Про Закон України \"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом\" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI) Лист Мін'юст №6820-0-4-14/8.1 від 14.08.2014 Щодо відмови від обов'язковості та переходу до добровільності використання печаток суб'єктами господарюва Лист Мін'юст №Ч-13744/8.2 від 13.08.2014 Щодо встановлення ціни договору між суб'єктами господарювання у вигляді грошового еквівалента Лист НБУ №18-112/64483 від 05.11.2014 Про скасування пені та штрафів за договорами кредиту під час АТО Лист ВАСУ №1493/2/2/14-14 від 03.11.2014 Щодо розгляду адміністративних справ з урахуванням Закону України "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції" Лист НБУ №12-311/67934 від 17.11.2014 Щодо сплати збору на обов\'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти під час нарахування (утримання) податку на доходи фізичних осіб з процентів на валютні вклади