Постанова КМУ № 967-2012-п від 24.10.2012 Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 24 жовтня 2012 р. № 967
Київ
Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства разом з Міністерством фінансів передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми, виходячи з можливостей державного бюджету.
3. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям передбачати під час складання проектів місцевих бюджетів на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми.
4. Державному фонду сприяння молодіжному житловому будівництву разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями визначати щороку завдання з виконання Програми, здійснювати контроль та подавати Кабінетові Міністрів України інформацію про хід їх виконання.
Прем"єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 жовтня 2012 р. № 967
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
В Україні станом на 1 січня 2011 р. на квартирному обліку перебували 111722 молоді сім’ї, з них 32086 перебувають на обліку 10 і більше років.
Більшість з молодих сімей не мають можливості отримати доступ на ринок житла без бюджетної підтримки. Тому проблема забезпечення молодих сімей житлом є дуже гострою в Україні.
З 2002 по 2011 роки відповідно до Державної програми забезпечення молоді житлом на 2002-2012 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2002 р. № 1089 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 31, ст. 1480), за рахунок державного бюджету передбачалося виділення коштів для надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам у розмірі 1377 млн. гривень, фактично профінансовано із загального фонду державного бюджету 584 млн. гривень. За рахунок місцевих бюджетів планувалося фінансування зазначеної Програми з 2002 по 2011 роки в розмірі 1040 млн. гривень, фактично профінансовано у розмірі 314 млн. гривень.
У 2002-2011 роках надано 7124 пільгових довгострокових кредити молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла, збудовано та введено в експлуатацію 648 будинків загальною кількістю 35170 квартир та загальною площею 2619,5 тис. кв. метрів (в яких отримали квартири 6735 молодих сімей).
За час реалізації механізму часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків часткову компенсацію було надано 17,8 тис. молодим сім’ям.
Молодим сім’ям у 2012 році за рахунок коштів державного бюджету передбачається надати близько 180 пільгових кредитів, 160 пільгових кредитів за рахунок коштів місцевих бюджетів. При цьому до кінця 2012 року можливе введення в експлуатацію 40 житлових будинків, в яких 2584 квартири загальною площею 187,9 тис. кв. метрів.
Очікується, що до кінця 2012 року загальна кількість сімей, що отримають житло в рамках виконання згаданої Програми, становитиме 30,5 тис. сімей, обсяг введеного в експлуатацію житла становитиме більш як 2,6 млн. кв. метрів.
Водночас зазначених дій недостатньо для розв’язання житлової проблеми серед молоді у найближчий час.
Мета Програми
Метою Програми є створення належних умов для забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Можливі два способи розв’язання проблеми.
Перший спосіб передбачає розв’язання проблеми забезпечення житлом молоді через виконання державних програм забезпечення громадян доступним житлом, зокрема Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 р. № 1249 (Офіційний вісник України, 2009 р., № 92, ст. 3108).
Однак, по-перше, зазначена Програма орієнтовна на усіх громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства, без акцентування державної підтримки на цільовій групі - молодих сім’ях. Таким чином, недоліком даного способу є неможливість реалізації адресного підходу стосовно молодих сімей та одиноких молодих громадян.
По-друге, чинний механізм забезпечення громадян доступним житлом вимагає наявності значної суми власних коштів для придбання житла. Проте у більшості молодих сімей, особливо з дітьми, та одиноких молодих громадян кошти для здійснення першого внеску за власний рахунок відсутні.
Як свідчить економічна практика, за таких умов неможливо досягти відчутного ефекту у забезпеченні житлом молодих сімей.
Другий, оптимальний спосіб передбачає розроблення і виконання окремої Державної програми забезпечення молоді житлом, що дасть можливість знайти найбільш ефективний механізм забезпечення житлом саме молодих сімей.
Проблему передбачається розв’язати шляхом:
нормативно-правового удосконалення існуючого механізму пільгового довгострокового кредитування будівництва (реконструкції) і придбання житла для молодих сімей та одиноких молодих громадян, а також механізму залучення у молодіжне житлове будівництво інвестицій;
зменшення вартості будівництва житла для молоді;
встановлення під час розрахунку розміру пільгового кредиту молоді, що надається за рахунок коштів державного бюджету, нормативної площі в розмірі 21 кв. метр загальної площі житла на одну особу та додатково 10,5 кв. метра на сім’ю, для багатодітних сімей, молодих спеціалістів, що працюють в селах і селищах та які уклали трудовий договір з підприємствами, установами та організаціями, що розташовані у таких населених пунктах, - 20 кв. метрів на сім’ю;
розвитку різних форм участі молоді в організації будівництва (придбання) житла.
Прогнозні обсяги та джерела фінансування наведені у додатку 1.
Завдання і заходи Програми
Основними завданнями Програми є:
розвиток різних видів пільгового молодіжного житлового кредитування, яке передбачає створення накопичувального та відновлювального інвестиційного ресурсу держави для забезпечення молоді житлом (для забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом, які зареєстровані у Державній спеціалізованій фінансовій установі “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” та потребують поліпшення житлових умов, необхідно збудувати 1047,2 тис. кв. метрів житла з тим, щоб до 2017 року розв’язати житлову проблему, на подолання якої спрямована Програма);
формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами;
розроблення фінансово-економічного механізму залучення у молодіжне житлове будівництво інвестицій для фінансування житлового будівництва для молодих сімей;
створення умов для отримання власного житла молодими спеціалістами, які отримали направлення на роботу, насамперед в сільській місцевості;
розвиток системи молодіжних житлових комплексів (житлово-будівельних кооперативів) та інших форм участі молоді в організації будівництва (придбання) житла.
Завдання і заходи з виконання Програми наведені у додатку 2.
Очікувані результати, ефективність Програми
Успішне виконання Програми дасть змогу забезпечити житлом 16755 молодих сімей та одиноких молодих громадян, збудувати 1047,2 тис. кв. метрів житла.
Виконання Програми сприятиме також створенню умов для формування активної життєвої позиції молоді, розв’язанню їх житлових проблем, поліпшенню демографічної ситуації в країні.
Обсяги та джерела фінансування Програми
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел, у тому числі власних коштів громадян.
Для будівництва (придбання) житла в рамках виконання Програми необхідні кошти в сумі 5460 млн. гривень. Прогнозний обсяг потреби у забезпеченні житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у розрізі регіонів наведено у додатку 3.
Додаток 1
до Програми
ПАСПОРТ
Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки
1. Програма затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967.
2. Державний замовник-координатор - Мінрегіон.
3. Керівник Програми - Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.
4. Виконавці заходів Програми - Мінрегіон, Мінфін, Мінекономрозвитку, Державна спеціалізована фінансова установа “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву”, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації.
5. Строк виконання: 2013-2017 роки.
6. Прогнозні обсяги та джерела фінансування
Джерела фінансування
Обсяг фінансування, млн. гривень
У тому числі за роками
2013
2014
2015
2016
2017
Державний бюджет
3276
593,058
619,76
652,505
687,85
722,827
Місцевий бюджет
1638
296,529
309,88
326,252
343,925
361,414
Інші джерела
546
98,843
103,293
108,751
114,642
120,471
Усього
5460
988,43
1032,933
1087,508
1146,417
1204,712
Додаток 2
до Програми
ЗАВДАННЯ ТА ЗАХОДИ
з виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки
Найменування завдання
Найменування показника
Значення показника
Найменування заходу
Відповідальні за виконання
Джерела фінансування (державний, місцевий бюджет, інші)
Прогнозний обсяг фінансових ресурсів для виконання завдань, млн. гривень
У тому числі за роками
усього
за роками
2013
2014
2015
2016
2017
2013
2014
2015
2016
2017
1. Запровадження механізму забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян житлом
кількість наданих кредитів
14255
2533
2670
2837
3018
3197
надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла
Мінрегіон
Мінфін
Державна спеціалізована фінансова установа “Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву” (далі - Фонд)
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації
державний бюджет
3004
526,458
558,96
599,205
639,95
679,427
місцеві бюджети
1638
296,529
309,88
326,252
343,925
361,414
інші джерела
546
98,843
103,293
108,751
114,642
120,471
кількість сімей та одиноких молодих громадян, які отримали компенсації відсоткових ставок кредитів комерційних банків
2500
500
500
500
500
500
компенсація відсоткових ставок кредитів комерційних банків, що надаються молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) або придбання житла за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів
Мінрегіон
Мінфін
Фонд
державний бюджет
272
66,6
60,8
53,3
47,9
43,4
кількість нормативно-правових актів
1
1
удосконалення механізму пільгового довгострокового кредитування молодих сімей та одиноких молодих громадян
Мінрегіон
Мінекономроз-витку
Мінфін
Фонд
2. Формування організаційних засад для здешевлення будівництва і придбання житла молодими сім’ями, одинокими молодими громадянами, насамперед у сільській місцевості
-“-
2
1
1
розроблення проектів житлових будинків повторного застосування
-”-
інформаційне видання
5
1
1
1
1
1
розповсюдження досвіду науково-дослідних установ Мінрегіону у сфері проектування малоповерхового житла у сільській місцевості
Мінрегіон
3. Розвиток системи молодіжних житлових комплексів (житлово-будівельних кооперативів)
кількість нормативно-правових актів
1
1
підготовка нормативно-правового акта з питань звільнення молодіжних житлових комплексів (житлово-будівельних кооперативів) від відрахування коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури
Мінрегіон
Фонд
Додаток 3
до Програми
ПРОГНОЗНИЙ ОБСЯГ
потреби у забезпеченні житлом молодих сімей та одиноких молодих громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у розрізі регіонів*
Найменування регіону
Кількість молодих сімей та одиноких молодих громадян, які перебувають на квартирному обліку станом на 1 січня 2011 р.
2013 рік
2014 рік
2015 рік
2016 рік
2017 рік
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла,
кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла,
кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла,
кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла,
кв. метрів
кількість квартир, одиниць
обсяг введення в експлуатацію житла,
кв. метрів
усього
таких, що планується забезпечити житлом
Автономна Республіка Крим
5572
860
204
12750
181
11313
197
12313
178
11125
100
6250
Область:
Вінницька
4323
789
148
9250
145
9063
155
9688
198
12375
143
8938
Волинська
4872
708
116
7250
120
7500
167
10438
125
7813
180
11250
Дніпропетровська
5214
819
148
9250
130
8125
175
10938
169
10563
197
12313
Донецька
9101
1263
264
16500
260
16250
286
17875
267
16688
186
11625
Житомирська
3288
489
95
5938
80
5000
97
6063
105
6563
112
7000
Закарпатська
856
235
39
2438
74
4625
36
2250
39
2438
47
2938
Івано-Франківська
1243
274
67
4188
39
2438
48
3000
67
4188
53
3313
Київська
5278
757
115
7188
120
7500
113
7063
169
10563
240
15000
Кіровоградська
1000
237
46
2875
72
4500
38
2375
68
4250
13
813
Луганська
3413
531
85
5313
90
5625
114
7125
157
9813
85
5313
Львівська
5203
740
125
7813
137
8563
167
10438
149
9313
162
10125
Миколаївська
3048
451
60
3750
74
4625
92
5750
140
8750
85
5313
Запорізька
4000
618
97
6063
112
7000
126
7875
130
8125
153
9563
Одеська
2883
398
75
4688
80
5000
94
5875
90
5625
59
3688
Полтавська
2094
300
67
4188
63
3938
65
4063
60
3750
45
2813
Рівненська
2462
316
48
3000
65
4063
70
4375
75
4688
58
3625
Сумська
8389
979
200
12500
225
14063
201
12563
164
10250
189
11813
Тернопільська
2387
397
65
4063
79
4938
89
5563
75
4688
89
5563
Харківська
3775
516
85
5313
96
6000
112
7000
125
7813
98
6125
Херсонська
2818
420
94
5875
88
5500
75
4688
85
5313
78
4875
Хмельницька
6434
838
160
10000
165
10313
163
10188
136
8500
214
13375
Черкаська
4138
621
100
6250
115
7188
120
7500
125
7813
161
10063
Чернівецька
2122
447
49
3063
68
4250
64
4000
187
11688
79
4938
Чернігівська
2036
316
40
2500
64
4000
56
3500
75
4688
81
5063
м. Київ
14521
2137
358
22375
369
23063
378
23625
320
20000
712
44500
м. Севастополь
1252
299
83
5188
59
3688
39
2438
40
2500
78
4875
Усього
111722
16755
3033
189569
3170
198131
3337
208569
3518
219883
3697
231070
Інші НПА
Лист МОНмолодьспорт №839 від 16.07.2014 Про затвердження Змін до Умов прийому до вищих навчальних закладів України в 2014 році Лист Вищий господарський суд України №01-06/1666/14 від 27.10.2014 Про доповнення Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 № 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" Лист Вищий господарський суд України №01-06/249 від 15.03.2011 Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів Лист Вищий господарський суд України №01-06/1686/14 від 04.11.2014 Про внесення змін до пунктів 10, 33 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 28.03.2013 № 01-06/606/2013 "Про Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI)" Лист Вищий господарський суд України №01-06/606/2013 від 28.03.2013 Про Закон України \"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом\" (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI) Лист Мін'юст №6820-0-4-14/8.1 від 14.08.2014 Щодо відмови від обов'язковості та переходу до добровільності використання печаток суб'єктами господарюва Лист Мін'юст №Ч-13744/8.2 від 13.08.2014 Щодо встановлення ціни договору між суб'єктами господарювання у вигляді грошового еквівалента Лист НБУ №18-112/64483 від 05.11.2014 Про скасування пені та штрафів за договорами кредиту під час АТО Лист ВАСУ №1493/2/2/14-14 від 03.11.2014 Щодо розгляду адміністративних справ з урахуванням Закону України "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції" Лист НБУ №12-311/67934 від 17.11.2014 Щодо сплати збору на обов\'язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти під час нарахування (утримання) податку на доходи фізичних осіб з процентів на валютні вклади