Постанова Правління НБУ № 335 від 05.06.2014 Про затвердження Положення про Громадську раду при Національному банку України
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИПОСТАНОВА
05.06.2014 № 335
Про затвердження Положення про Громадську раду при Національному банку України
З метою створення умов для реалізації громадянами конституційного права на участь в управлінні державними справами, налагодження ефективної взаємодії Національного банку України з громадськістю для забезпечення захисту прав та інтересів споживачів банківських послуг Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про Громадську раду при Національному банку України, що додається.
2. Установити, що склад Громадської ради при Національному банку України затверджується наказом Національного банку України.
3. Покласти на Управління зв'язків із засобами масової інформації координацію взаємовідносин з Громадською радою при Національному банку України.
4. Контроль за виконанням цієї постанови залишаю за собою.
Голова
С.І. Кубів
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
05.06.2014 № 335
ПОЛОЖЕННЯ
про Громадську раду при Національному банку України
I. Загальні положення
1. Громадська рада при Національному банку України (далі - Громадська рада) є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом, утвореним з метою налагодження ефективної взаємодії Національного банку України (далі - Національний банк) з громадськістю для забезпечення стабільності банківської системи захисту прав та інтересів споживачів банківських послуг та надання Громадською радою пропозицій щодо вдосконалення законодавства України в цій сфері.
У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
банківські послуги - послуги, що надаються відповідно до Закону України "Про банки і банківську діяльність";
інститути громадського суспільства, банківські асоціації та об'єднання - члени Громадської ради при Національному банку України - громадські об'єднання, що захищають інтереси учасників ринків фінансових послуг (у тому числі банківських послуг) і легалізовані відповідно до законодавства України;
нормативно-правові акти Національного банку України - нормативно-правові акти, що затверджуються постановою Правління Національного банку в межах його повноважень на виконання Закону України "Про банки і банківську діяльність" та інших законів України;
споживачі банківських послуг - це фізичні особи, які користуються послугами банку для особистих потреб, безпосередньо не пов'язаних з підприємницькою діяльністю;
споживчий кредит - кошти, що надаються кредитодавцем (банком або іншою фінансовою установою) споживачеві на придбання продукції.
2. Основними завданнями Громадської ради є:
створення умов для реалізації громадянами конституційного права на участь в управлінні державними справами налагодження ефективної взаємодії Національного банку з громадськістю, урахування громадської думки під час формування та реалізації державної політики в банківському секторі України;
співпраця з Національним банком у підготовці та проведенні громадських обговорень з питань діяльності банків захисту прав та інтересів споживачів банківських послуг;
підготовка проектів нормативно-правових актів щодо регулювання діяльності банків і захисту прав та інтересів споживачів банківських послуг;
розроблення та надання пропозицій щодо запровадження на практиці дієвих механізмів у сфері захисту прав споживачів банківських послуг;
розгляд проблемних питань банківської системи та у сфері захисту прав споживачів банківських послуг, надання пропозицій щодо шляхів їх вирішення;
сприяння проведенню діалогу між громадянами та Національним банком як органом банківського нагляду.
3. У своїй діяльності Громадська рада керується Конституцією та законами України, указами Президента України і Постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, Національного банку та цим Положенням.
4. Громадська рада здійснює свою діяльність на громадських засадах.
5. Це Положення, зміни до нього погоджуються на засіданні Громадської ради та затверджуються постановою Правління Національного банку.
II. Повноваження Громадської ради
1. Громадська рада відповідно до покладених на неї основних завдань:
1) готує та надає Національному банку пропозиції щодо реформування банківської системи, забезпечення її стабільності, захисту прав та інтересів споживачів банківських послуг;
2) збирає, узагальнює та надає Національному банку інформацію про пропозиції інститутів громадянського суспільства щодо вирішення питань, які мають важливе суспільне значення, організовує публічні заходи для обговорення актуальних питань банківської системи і захисту прав та законних інтересів споживачів банківських послуг;
3) готує та подає Національному банку пропозиції з питань удосконалення банківської системи і захисту прав та законних інтересів споживачів банківських послуг;
4) здійснює громадський контроль за врахуванням Національним банком пропозицій і зауважень громадськості;
5) обов'язково інформує громадськість про свою діяльність, прийняті рішення та їх виконання на сторінках Офіційного інтернет-представництва Національного банку та в інший прийнятний спосіб, готує та оприлюднює щорічний звіт про свою діяльність;
6) організовує щорічні форуми громадськості, на яких звітує про діяльність щодо виконання планових завдань.
2. Громадська рада має право:
1) утворювати постійні та тимчасові робочі органи (секретаріат, комісії, експертні та робочі групи тощо);
2) залучати до роботи Громадської ради працівників Національного банку, представників вітчизняних та міжнародних експертних і наукових організацій, підприємств, установ та організацій (за згодою їх керівників), а також окремих фахівців;
3) організовувати і проводити семінари, конференції, засідання круглих столів та інші комунікативні заходи;
4) отримувати проекти нормативно-правових актів Національного банку, подавати пропозиції щодо розроблення нових проектів нормативно-правових актів та внесення змін і доповнень до чинних, які регулюють правовідносини у сфері банківської діяльності, у тому числі з питань захисту прав та законних інтересів споживачів банківських послуг;
5) взаємодіяти з органами державної влади, місцевого самоврядування, інститутами громадянського суспільства, іншими громадськими радами при органах виконавчої влади та місцевого самоврядування, їх структурними підрозділами з питань захисту прав та інтересів споживачів банківських послуг, покращення діяльності банківської системи;
6) надсилати інформаційні запити до Національного банку;
7) за погодженням Національного банку направляти представників Громадської ради для участі у заходах (нарадах, засіданнях колегій тощо), що проводяться Національним банком;
8) розглядати пропозиції інститутів громадянського суспільства та звернення громадян з питань, що належать до компетенції Громадської ради, аналізувати та узагальнювати їх, давати на них усні та письмові відповіді;
9) розглядати інші питання, що мають важливе суспільне значення і належать до компетенції Національного банку.
3. Рішення Громадської ради мають рекомендаційний характер і є обов'язковими для розгляду Національним банком.
4. Строк повноважень складу Громадської ради - два роки.
5. Громадська рада має бланк зі своїм найменуванням.
III. Формування Громадської ради
1. До складу Громадської ради можуть бути обрані представники громадських організацій, професійних спілок та їх об'єднань, асоціацій, організацій роботодавців, легалізованих відповідно до законодавства України (далі - інститути громадянського суспільства), що захищають інтереси учасників ринку фінансових послуг (у тому числі й банківських послуг). До складу Громадської ради входять представники Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (за згодою).
2. Кількісний та персональний склад Громадської ради затверджується розпорядчим документом Національного банку.
3. До складу Громадської ради входять десять представників від інститутів громадянського суспільства, один представник Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та чотири представники від банківських асоціацій та об'єднань.
4. До складу Громадської ради рекомендується обирати представників, які мають повну вищу економічну, юридичну освіту, досвід роботи в банківській сфері.
5. Первинний склад Громадської ради від інститутів громадянського суспільства обирається установчими зборами, які самостійно організовуються, скликаються і проводяться інститутами громадянського суспільства. У разі потреби для їх проведення може створюватися ініціативна група.
Протокол установчих зборів про обраний склад Громадської ради передається до Національного банку для остаточного формування Громадської ради.
Членство в Громадській раді є індивідуальним.
6. Відомості про остаточно сформований склад Громадської ради має бути оприлюднений Національним банком на сторінках Офіційного інтернет-представництва Національного банку та в інший прийнятний спосіб.
IV. Повноваження членів Громадської ради та порядок припинення членства в Громадській раді
1. Члени Громадської ради мають право:
брати участь в обговоренні питань, що вносяться на засідання Громадської ради та її робочих органів, подавати свої пропозиції;
брати участь у голосуванні з правом голосу на засіданнях Громадської ради та її робочих органів, членом яких вони є;
інформувати Громадську раду про свою діяльність;
пропонувати питання до порядку денного засідання Громадської ради;
бути членом постійних комісії (не більше ніж двох одночасно), експертних груп та інших робочих органів;
ініціювати залучення фахівців відповідних галузей як експертів з питань, що розглядатимуться на засіданнях Громадської ради та її робочих органів;
у разі незгоди з прийнятим рішенням висловлювати письмово власну думку, що долучається до протоколу засідання Громадської ради або її робочих органів, членом яких вони є.
2. Члени Громадської ради зобов'язані брати участь у засіданнях Громадської ради та її робочих органів, членом яких вони є.
3. Член Громадської ради або її робочого органу в разі неможливості бути присутнім на засіданні Громадської ради або її робочого органу може письмово викласти власну думку, яка оголошується на засіданні та долучається до протоколу засідання.
4. Делегування права голосу члена Громадської ради іншим особам допускається на основі довіреності відповідного інституту громадянського суспільства, не більше двох разів протягом календарного року.
5. Члени Громадської ради або її робочого органу не можуть діяти від імені Громадської ради або її робочого органу, не отримавши на це відповідних письмових повноважень.
6. Зміни до персонального складу Громадської ради вносяться розпорядчим документом Національного банку на підставі протоколу засідання Громадської ради.
7. Членство в Громадській раді припиняється на підставі її рішення в разі:
подання членом Громадської ради відповідної заяви;
систематичної відсутності члена Громадської ради на її засіданнях без поважних причин (більше ніж три рази поспіль);
письмового повідомлення керівника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, банківських асоціацій та об'єднань, інституту громадянського суспільства про відкликання свого представника та припинення його членства в Громадській раді;
скасування державної реєстрації інституту громадянського суспільства, представника якого обрано до складу Громадської ради;
неможливості члена Громадської ради брати участь в її роботі за станом здоров'я, визнання його судом недієздатним або обмежено дієздатним;
висловлення недовіри члену Громадської ради.
8. У разі припинення членства в Громадській раді будь-кого з її членів, квору розраховується від кількості членів, які залишилися.
9. У разі неможливості виконання своїх обов'язків головою (співголовою), заступником (заступниками) Громадської ради, постійної комісії (комітету, секції тощо) за рішенням Громадської ради виконання їх обов'язків покладається на одного з членів Громадської ради до вирішення цього питання на найближчому засіданні.
V. Організація роботи Громадської ради
1. На першому засіданні Громадської ради обираються голова (співголови) та заступник (заступники) голови, визначається структура Громадської ради.
2. Голова Громадської ради обирається строком на один рік із числа членів Громадської ради шляхом рейтингового голосування.
3. Голова (співголова) Громадської ради:
організовує діяльність Громадської ради;
скликає та організовує підготовку та проведення її засідань;
підписує документи від імені Громадської ради;
звітує про роботу Громадської ради;
представляє Громадську раду у відносинах з Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою України, Національним банком, органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, інститутами громадянського суспільства, засобами масової інформації;
виконує інші функції для забезпечення діяльності Громадською радою своїх повноважень.
4. Повноваження голови (співголови) Громадської ради можуть бути припинені згідно з рішенням Громадської ради як на підставі особистої заяви, яка розглядається на найближчому засіданні Громадської ради, так і за рішенням Громадської ради в разі виникнення інших підстав, пов'язаних із неможливістю виконувати головою (співголовою) Громадської ради своїх обов'язків (набрання чинності обвинувачувальним вироком щодо нього, припинення членства в інституті громадянського суспільства, від якого він був обраний, висловлення недовіри членами Громадської ради). До свого переобрання голова (співголова) Громадської ради виконує покладені на нього обов'язки.
Повноваження голови (співголови) Громадської ради можуть бути припинені як на підставі особистої заяви, яка розглядається на найближчому засіданні Громадської ради, так і за рішенням Громадської ради, якщо за це проголосує не менше двох третин присутніх на засіданні членів Громадської ради, але не менше половини її складу. Питання щодо дострокового припинення повноважень має бути включено в порядок денний засідання в разі письмової заяви третини членів Громадської ради.
5. Питання про дострокове переобрання голови (співголови) Громадської ради може бути внесено на розгляд Громадської ради за ініціативою третини її членів. У цьому разі голова (співголова) Громадської ради може бути переобраний, якщо за це рішення проголосувало не менше ніж дві третини членів Громадської ради.
6. Заступник (заступники) голови Громадської ради обираються на засіданні з урахуванням пропозицій голови Громадської ради. Заступник (заступники) виконує (виконують) функції, покладені на нього (них) Громадською радою та розпорядженням голови Громадської ради.
7. Заступник (заступники) голови Громадської ради:
забезпечує (забезпечують) виконання закріплених за ним (ними) напрямів роботи Громадської ради;
здійснює (здійснюють) організаційно-методичну підтримку роботи відповідних комісій (комітетів, секцій, робочих груп) Громадської ради;
контролює (контролюють) виконання плану роботи Громадської ради;
розглядає (розглядають) за дорученням голови Громадської ради питання, що належать до її компетенції;
уносить (уносять) пропозиції щодо створення тимчасових органів Громадської ради;
організовує (організовують) вивчення та дослідження громадської думки;
виконує (виконують) інші функції відповідно до покладених на Громадську раду завдань.
8. У разі відсутності голови (співголови) Громадської ради або неможливості виконувати ним свої обов'язки його повноваження згідно з розпорядженням голови (співголови) чи рішенням Громадської ради виконує заступник голови (співголови) Громадської ради. У разі непередбачувальних обставин Громадська рада може покласти тимчасове виконання функцій голови (співголови) Громадської ради на одного з її членів із одночасним визначенням переліку повноважень, що належать до його компетенції.
9. Секретар (секретаріат) Громадської ради забезпечує ведення діловодства, налагодження відносин із Національним банком та його підрозділами, вирішує питання матеріально-технічного та інформаційного забезпечення роботи Громадської ради та виконує інші функції згідно з рішенням Громадської ради.
10. Функції секретаря (секретаріату) Громадської ради може виконувати працівник структурного підрозділу Національного банку, на якого покладено зв'язок з громадськістю, або структурний підрозділ центрального апарату Національного банку - Секретаріат Громадської ради при Національному банку України. Секретар (керівник Секретаріату) Громадської ради бере участь в її засіданнях з правом дорадчого голосу.
11. Громадська рада з метою виконання своїх основних завдань та здійснення функцій формує план роботи (основні напрями) своєї діяльності на календарний рік (далі - план роботи), який затверджує на засіданні Громадської ради з урахуванням пропозицій Національного банку та інститутів громадянського суспільства.
12. Для об'єднання управлінських можливостей інститутів громадянського суспільства і фахівців відповідної кваліфікації та підвищення на цій основі професійного рівня виконання Громадською радою своїх завдань вона може створювати постійні комісії із членів Громадської ради та за участю інших осіб. Порядок формування, кількість та напрями роботи постійних комісій визначаються на засіданнях Громадської ради та оформляються протоколом.
13. Постійні комісії попередньо розглядають питання, які планується внести на розгляд Громадської ради. Кожен член Громадської ради може бути членом не більше ніж двох постійних комісій.
14. Засідання постійних комісій проводяться відповідно до затвердженого плану роботи Громадської ради та в міру необхідності. Рішення постійних комісій приймаються простою більшістю голосів від їх загальної кількості і оформляються протоколом. Залучені до складу постійних комісій особи, які не є членами Громадської ради, користуються на засіданнях комісій правом дорадчого голосу.
15. Для попереднього опрацювання та підготовки окремих питань, що готуються на розгляд Громадської ради, а також для здійснення громадської експертизи проектів актів та чинних актів органів влади у складі Громадської ради утворюються робочі та експертні групи. Громадська рада обирає склад та голову робочої, експертної групи, визначає їх завдання. Робочі групи утворюються, як правило, як тимчасові.
16. Робочі та експертні групи, інші робочі органи Громадської ради проводять свою роботу колегіально у формі засідань. Рішення на цих засіданнях приймаються більшістю від загальної кількості робочого органу та оформляються протоколом. За рішенням Громадської ради її робочим органам може бути делеговано право на взаємодію з іншими спеціалізованими консультативно-дорадчими органами, що утворені як при Національному банку чи його структурних підрозділах, так і при інших органах влади.
{Пункт 17 розділу V виключено на підставі Постанови Національного банку № 501 від 19.08.2014}
{Пункт 18 розділу V виключено на підставі Постанови Національного банку № 501 від 19.08.2014}
{Пункт 19 розділу V виключено на підставі Постанови Національного банку № 501 від 19.08.2014}
{Пункт 20 розділу V виключено на підставі Постанови Національного банку № 501 від 19.08.2014}
17. Основною формою роботи Громадської ради є засідання, які проводяться відповідно до плану роботи Громадської ради та в разі потреби, але не рідше одного разу на квартал. Позачергові засідання Громадської ради можуть скликатися за ініціативою голови Громадської ради або однієї третини її членів.
18. Засідання Громадської ради є правомочним, якщо в ньому беруть участь не менше половини її членів.
19. Засідання Громадської ради проводяться відкрито.
20. Громадська рада має бланк із своїм найменуванням.
21. Громадська рада співпрацює з іншими громадськими радами, створеними при державних органах, які забезпечують проведення та реалізацію державної фінансової, економічної чи правової політики.
22. Громадська рада співпрацює з Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності та за погодженням бере участь у його засіданнях.
23. Під час проведення конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей з громадськістю ведеться протокол, у якому фіксуються висловлені пропозиції і зауваження. Матеріали Громадською радою в разі потреби надсилаються відповідному органу. Анонімні пропозиції не реєструються і не розглядаються.
24. Пропозиції та зауваження, що надійшли від Громадської ради, розглядаються відповідним органом в обов'язковому порядку. Про результати та прийняті рішення відповідний орган інформує Громадську раду. У разі неврахування пропозицій та зауважень надає свої обґрунтування причин неврахування.
25. Засідання Громадської ради веде її голова. У разі відсутності голови або за його дорученням на засіданні головує заступник (один із заступників) голови.
26. У засіданнях Громадської ради беруть участь з правом дорадчого голосу представники від Національного банку.
27. За запрошенням Громадської ради в її засіданнях можуть брати участь представники інших органів державної влади та місцевого самоврядування, громадськості, науковці.
28. Рішення Громадської ради приймається відкритим голосуванням простою більшістю голосів її членів, присутніх на засіданні. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.
29. Оперативні питання роботи Громадської ради можуть вирішуватися у спосіб, визначений регламентом Громадської ради.
30. Рішення, прийняті на засіданні Громадської ради, оформляються протоколом, який підписують головуючий на засіданні та секретар і надсилається до Національного банку у п'ятиденний строк.
31. Рішення Національного банку, прийняте за результатами розгляду пропозицій Громадської ради, не пізніше ніж у п'ятиденний строк після його прийняття обов'язково доводиться до відома членів Громадської ради та громадськості шляхом його оприлюднення на сторінках Офіційного інтернет-представництва Національного банку або в засобах масової інформації. Інформація про прийняте рішення має містити відомості про врахування пропозицій Громадської ради або причини їх відхилення.
Рішення Громадської ради може бути прийняте шляхом опитування членів Громадської ради в режимі реального часу за допомогою електронної пошти. Порядок проведення опитування визначається регламентом Громадської ради.
32. Організація діяльності Громадської ради визначається регламентом Громадської ради, який приймається на засіданні Громадської ради.
33. Проект регламенту Громадської ради розробляється робочою групою, створеною Громадською радою, з урахуванням пропозицій Національного банку, інститутів громадянського суспільства та інших зацікавлених сторін.
34. Зміни до регламенту Громадської ради вносяться на підставі рішення Громадської ради.
35. Регламент Громадської ради має містити:
загальний порядок організації роботи Громадської ради;
процедуру підготовки та внесення питань на розгляд Громадської ради; порядок участі членів Громадської ради в її роботі;
порядок підготовки та проведення засідань Громадської ради, її робочих органів;
форми та порядок прийняття рішень Громадською радою та її робочими органами;
порядок взаємодії Громадської ради з Національним банком, його структурними підрозділами, органами державної влади, місцевого самоврядування, установами та організаціями;
порядок взаємодії Громадської ради з громадянами, інститутами громадянського суспільства, іншими суб'єктами;
порядок участі в роботі Громадської ради представників Національного банку;
порядок підготовки та проведення заходів Громадської ради;
порядок оприлюднення рішень Громадської ради;
порядок підготовки щорічних звітів про діяльність Громадської ради та їх оприлюднення;
інші питання щодо організації та порядку діяльності Громадської ради.
VI. Матеріально-технічне забезпечення Громадської ради, інформування про діяльність Громадської ради
1. Національний банк створює належні умови для роботи Громадської ради, зокрема, забезпечує Громадську раду засобами зв'язку (телефон, електронна адреса), приміщенням для діяльності та проведення її засідань, надає підтримку членам Громадської ради щодо отримання необхідних матеріалів з питань діяльності Громадської ради та виготовляє посвідчення встановленого зразка.
2. Громадська рада інформує Національний банк та громадськість про свою роботу шляхом розміщення обов'язково в спеціально створеній рубриці "Громадська рада" на сторінках Офіційного інтернет-представництва Національного банку та оприлюднення в інший прийнятний спосіб матеріалів про установчі документи, план роботи, керівний склад, прийняті рішення, протоколи засідань, щорічні звіти про свою роботу тощо.
3. Громадська рада організовує щорічні форуми громадськості, на яких разом із Національним банком звітує про виконання планових завдань, співпрацю з Національним банком, іншими органами державної влади та місцевого самоврядування, консультативно-дорадчими органами.
Керівник Секретаріату
Правління Національного банку України
М.С. Маланчук
Інші НПА
Постанова КМУ №389 від 03.06.2013 Про затвердження Положення про військові комісаріати Наказ Міноборони №355 від 09.07.2009 Про затвердження Інструкції з організації та проведення професійного психологічного відбору кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Наказ Міноборони №840 від 28.12.2011 Про затвердження Інструкції з організації участі національних контингентів (персоналу) Збройних Сил України в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки Постанова НКРЕКП №12 від 13.01.2010 Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ Наказ МОЗ №4 від 14.01.2015 Про затвердження Порядку внутрішньолабораторного контролю якості досліджень при виявленні серологічних маркерів ВІЛ методами імуноферментного та імунохемолюмінесцентного аналізів Наказ МОЗ №4-a від 14.01.2015 ІНСТРУКЦІЯ щодо приготування та використання контрольних зразків для внутрішньолабораторного контролю якості досліджень Наказ МФУ №4 від 13.01.2015 Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку Наказ Мінмолодьспорт №67 від 17.01.2015 Про організацію навчально-тренувальної роботи дитячо-юнацьких спортивних шкіл Рішення НКЦПФР №1776 від 23.12.2014 Про внесення змін до Положення про порядок складання та подання адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними паперами до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Постанова НКРЕКП №13 від 23.12.2014 Про затвердження Процедури встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)